Gospodarka

Browar w Tenczynku tworzy muzeum i szuka pamiątek

Przy ulicy Tenczyńskiej w Tenczynku prace idą pełną parą. Browar ma już serce czyli warzalnię, a w odrestaurowanych piwnicach leżakownie z nowymi zbiornikami czekającymi na złoty płyn. Przy browarze ma też powstać muzeum.

browar_tenczynek_muzeum

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pragnienie w letnie upały będziemy gasić lokalnym piwem. Postępy prac, można śledzić na bieżąco na specjalnym społecznościowym profilu tenczyńskiego browaru. Znajdziecie tam zdjęcia z piwnicy leżakowej, działu fermentacji czy warzalni, a także fotografie pracowników browaru pochodzącą z lat 30-tych ubiegłego wieku.

W budynku przy Tenczyńskiej 59, jego właściciel chce także utworzyć muzeum. Jeśli więc jesteście szczęśliwymi posiadaczami przedmiotów, które mogłyby stać się eksponatami  i chcecie mieć swój wkład w projekt, dyrektor browaru czeka na Wasze maile: [email protected].

36 komentarzy

36 Komentarzy

  1. Kustosz

    29/01/2015 o 20:37

    Zdjęcie,które jest zamieszczone na profilu społecznościowym browaru,nie przedstawia pracowników browaru tylko pracowników tak zwanej marmoladziarni.Zresztą wystarczy się przyglądnąć fotografii aby zobaczyć wagę i w dłoniach pracowników „łopatki” do odważania marmolady.
    Proszę się najpierw zaznajomić z fotografią oraz z historią browaru a nie pisać głupot droga redakcjo…..

    • krzeszowiceone.pl

      29/01/2015 o 20:58

      Komentarz pod zdjęciem informuje, że fotografia pochodzi z lat 30-tych XX wieku, a zakład przetwórstwa-owocowo-warzywnego powstał dopiero po wojnie.
      Browar zawsze był zwyczajowo nazywany browarem, nawet wtedy, gdy z browarnictwem nie miał już nic wspólnego.

      • Kustosz

        29/01/2015 o 21:29

        Takimi wpisami tylko się kompromitujecie. Jeśli nie znacie historii tego miejsca,to przynajmniej nie powielajcie głupot!
        Przyłóżcie się do swojej pracy a nie tylko bazujcie na „bo tam napisano”…
        Marmoladziarnia przy browarze powstała na początku XIXwieku i ma również swoją bogatą historię.Wystarczą tylko chęci aby pogłębić swoją wiedzę a nie powielać sieczkę…
        Jest człowiek w Tenczynku,dzięki któremu prezes Jakubiak właśnie trafił do Tenczynka.To on zaraził swoją pasją do browaru Tenczynek samego Marka Jakubiaka.
        Zresztą profil fejsbukowy Browaru Tenczynek,to właśnie on założył 8lat temu i prowadził go do zeszłego roku.Pózniej przekazał go właśnie nowemu właścicielowi,który notabene pozbył się go bez mrugnięcia okiem. Teraz można go spotkać pod tym linkiem https://www.facebook.com/StaryBrowarTenczynek

        • krzeszowiceone.pl

          29/01/2015 o 22:12

          Nie rozumiem dlaczego tak się czepiasz, ta marmoladziarnia działała w browarze. Na wklejonym przez ciebie profilu pisze, że wystartowała nie w XIX wieku tylko w XX wieku – 1930-1945. To byli pracownicy browaru, nawet jeśli wytwarzali dżem. Tak zwyczajowo, niezależnie od rodzaju produkcji nazywa się to miejsce. Nawet po nacjonalizacji i dużo, dużo później gdy Gardenau kupił Tenczynek ludzie i tak mówili, że pracują w browarze.
          Swoją drogą zbiory faceta od profilu są całkiem spore, mam nadzieję, że pomoże w tworzeniu muzeum.

          • Kustosz

            29/01/2015 o 22:51

            Przepraszam,wypadła mi tam literówka,miało być XX wieku.
            I z tego co pamiętam, kiedy jeszcze pisał na starym profilu browaru,to wspominał,że marmoladziarnia powstała w latach 20tych XX wieku przy browarze i była prowadzona przez żyda Szneidera.
            Faktycznie jego zbiory muszą być duże,bo z tego co pamiętam,to było o wiele więcej jego wpisów i pamiątek z browaru na tym starym profilu a śledzę go od kilku lat.Zresztą można sprawdzić,zauważyć,że profil fejsbukowy został założony w 2008roku a od zeszłego roku jest w rękach nowego właściciela.Sam pisał o tym przekazaniu dla browaru.
            Pytasz dlaczego się czepiam?!To proste,już tłumacze.
            Przykład, pracujesz w małym sklepiku na lotnisku w Balicach(jakich tam wiele) i kiedy ktoś zadaje Ci pytanie, gdzie pracujesz? To odpowiadasz,że na lotnisku czy w sklepiku? Zauważasz różnicę?

  2. Kustosz

    29/01/2015 o 22:58

    To tak jak z tego kawału….

    Cześć Józek!
    -no cześć…
    Co tam u Ciebie?!Gdzie pracujesz?
    -aaaa wszystko w porządku,dziękuję.A pracuję za elektryka…
    Ooooo..to fajnie!gratuluję!!!A co tam robisz?
    -no…. kopie rowy pod kable…

  3. Fajnie

    30/01/2015 o 09:39

    Artykuł jest o tym, że powstanie muzeum, że można mieć swój wkład w jego powstanie, a jakiś troll sprowadził dyskusję do marmolady z XIX a może XX wieku.

    Nie wiem czy miłośnik i wielbiciel działa w ten sposób, że zaśmieca dyskusje jałową nutą nienawistnej retoryki.
    Ja mam 1 butelkę i chętnie ją przekażę do muzeum.

    Założę się, że to nie mieszkaniec naszej wsi tak zaśmieca dyskusję, bo my jesteśmy szczęśliwi, że Jakubiak podniesie z ruiny dumę i chlubę naszej ponad 700-letniej miejscowości.

    Jeszcze żeby ktoś chciał odbudować zamek wtedy już byłoby wspaniale.

    • lZA

      30/01/2015 o 09:50

      To może mieszkańcy wsi w czynie społecznym odbudują ten zamek i będzie jak to piszesz „wspaniale”.

      Tak Ci niewiele do szczęścia potrzeba – browar i zamek.

      • Fajnie

        30/01/2015 o 13:19

        Do szczęścia potrzeba mi dużo rzeczy ale umiem sie również cieszyć z rzeczy ponadczasowych. W końcu to moja miejscowość to czemu mam nie marzyć o zamku? Przyjadą turyści, muszą gdzieś spać, zrobią zakupy w domu handlowym, zjedzą w Zamkowej, każdy na tym skorzysta….
        Iza dla ciebie ponarzekam : ale mamy ku**** drogie ścieki i wodę…. lepiej? 😛

        • lZA

          30/01/2015 o 13:33

          Przepraszam, uniosłam się. Oczywiście rozumiem to co miałeś na myśli.

      • elena /nie z tenczynka/

        30/01/2015 o 16:27

        Izo złośliwa, skoro proponujesz odbudowę zamku to myślę,że dołączysz do czynu .Nie wiem z jakiej jesteś wsi.ale to nie przeszkadza,aby wziąć udział w przedsięwzięciu.

        • lZA

          30/01/2015 o 17:39

          To nie była moja propozycja

  4. Kustosz

    30/01/2015 o 12:01

    Do Fajnie.
    Czyżby następny człowiek,który nie umie czytać ze zrozumieniem?
    Masz problem z logicznym myśleniem?
    I żeby było jasne,jestem pełen podziwu dla Jakubiaka za to co robi.
    Bardziej chodzi mi o przekazywanie wiarygodnej historii a nie szerzenie nieprawdy czy spamu jaki jest podawany przez człowieka,który jest odpowiedzialny za treść profilu.
    Fajnie- a może to TY prowadzisz profil Browaru Tenczynek,co tak wyskoczyłeś jak Filip z konopi…

  5. :-)

    30/01/2015 o 13:09

    Kustosz odpuścić sobie bo zaczynasz byc śmieszny i z fajnego tematu robisz pyskowke.

  6. Fajnie

    30/01/2015 o 13:16

    Nie prowadzę niczego oprócz swojego normalnego życia.

    Wnerwia mnie odwieczne trollowanie na każdą pozytywna akcję zawsze znajdzie jakaś maruda co ma coś do wsadzenia.

    Po co gadać głupoty które niczego nie wniosły?
    Opierdzieliłeś kobitę lub faceta z portalu że nie zna historii browaru czy fabryki marmolady, a ona skąd ma wiedzieć? Napisz jej normalnie jak człowiek jak wiesz więcej, a nie skaczesz jak wsza po grzebieniu.

    Ja się cieszę, że powstaje coś pozytywnego, a nie wiecznie marudzenie i biadolenie jak to w naszym kraju jest do dupy i najlepiej wyjechać do Anglii lub Irlandii na zmywak lub budowę.

    Więcej życzliwości dla innych !!!

  7. Kustosz

    30/01/2015 o 13:39

    A mnie w kurza,że w Polsce robi się z ludzi „baranów”
    Czasy ciemnogrodu odeszły dawno do lamusa…
    I jeśli się chcę być szanowanym,poważnym i rzetelnym,to takie medium jak Krzeszowice.pl powinno zgłębić swoją wiedzę lub przynajmniej zapoznać się z tematem!
    A nie tylko powielać historyczny chłam!Który jest rozsiewany na lewo i prawo bez żadnych konsekwencji.
    Każdy powinien być odpowiedzialny, za to czym się zajmuję i być z tego rozliczany….

    Zresztą możemy również poczytać o naszych nowych radnych! Którzy tak strasznie „piali” przed wyborami,że będą cięcia w ich wynagrodzeniach! Byle ich wybrali….
    Właśnie nam podziękowali za ich wybór….Taki jest właśnie szacunek „elit” do zwyczajnego człowieka.
    Zresztą już tak całkiem na marginesie. O nowym dyrektorze browaru w Tenczynku,też się już ciekawe rzeczy mówią….

    • krzeszowiceone.pl

      30/01/2015 o 14:51

      jeśli wiesz, że zdjęcie nie przedstawia pracowników wyrabiających piwo w dawnym browarze, to dlaczego nie zgłosisz się do administratora profilu o dodanie dokładniejszego opisu zdjęcia (ich FB ma już ponad 2 tys. lajków)?
      To nie jest wpis o tym czy w browarze wyrabiano marmoladę, dżem, piwo czy miód pitny. Tylko o gromadzeniu pamiątek. Doceniam Twoją wiedzę, dziękuję że zwróciłeś na to uwagę. Mimo wszystko wydaje mi się, że ludzi ze zdjęcia można nazwać pracownikami browaru, nie tego, który wyrabiał piwo, ale miejsca przy Tenczyńskiej 59 nazywanego jako całość zwyczajowo browarem. Amen

    • Anonim

      30/01/2015 o 14:58

      A teraz do rzeczy, Kustoszu, bo poza pienactwem niczego jeszcze nie dowiodłeś!!

      • krzeszowiceone.pl

        30/01/2015 o 15:02

        to nie jest pieniactwo, temat jest ciekawy, popieram anonima, Kustoszu rzuć jakieś źródła

        • Anonim

          30/01/2015 o 15:31

          Ja także uważam, że ciekawy, i chętnie bym się dowiedziała czegoś więcej od tych, co naprawdę mają do powiedzenia coś konkretnego na ten temat. Propozycja zorganizowania muzeum w tym historycznym i nie pozbawionym uroku miejscu bardzo mi się spodobała. Takie pomysły powinny zdecydowanie podnieść rangę miejscowości. Należy życzyć właścicielowi powodzenia w gromadzewniu pamiątek i rekwizytów z epoki.

  8. franek

    30/01/2015 o 13:58

    Gdyby tak jeszcze piwo miało cenę jaka widnieje na starych plakatach to po Mieście chodziły by same kobiety.Koło browaru powstało by „miasteczko”męskie.
    Sam czekam na degustację!!!!!

    • lZA

      30/01/2015 o 14:14

      A co to za seksistowski komentarz? To kobiety piwa nie piją? 😉

  9. Kustosz

    30/01/2015 o 16:14

    Oczywiście ja również popieram i podoba mi się pomysł muzeum! To bardzo ważne aby przekazywać dla potomnych historię tego miejsca.
    Pamiętam,że kilka lat wstecz był taki wpis w temacie marmoladziarni na profilu Browar Tenczynek.
    Jednak kiedy nowy właściciel przejął profil, to wszystkie wcześniejsze wpisy zniknęły.Jaki był tego powód, tego nie wiem.
    Jeśli was to tak bardzo interesuję,to nic prostszego jak napisać na profilu,gdzie podałem link i zapytać o tą marmoladziarnie.

    Krzeszowice.pl – tą wypowiedzią potwierdza się tylko,że nie wszyscy powinni pracować na danych stanowiskach….
    I dalej idąc „waszym” tokiem myślenia,to dlaczego przykładowo nie wrzuciliście zdjęcia np. centrum Tenczynka i podpisali: „Browar w Tenczynku tworzy muzeum i szuka pamiątek”

    Czy to takie trudne do zrozumienia,że mijacie się z prawdą?
    Wystarczy „otworzyć” sobie zdjęcie z profilu i się mu przyglądnąć,że pracownicy w dłoniach trzymają „łopatki” do nakładania marmolady w drewniane pudełka a obok stoją wagi na których się odważało właśnie tą marmoladę!

    • Anonim

      30/01/2015 o 16:26

      W Tenczynku zawsze był „BROWAR”
      Nawet jak by tam bito dukaty to też by to był „BROWAR”
      Popieram anonima z 14:58, pieniacz 🙂

    • Anonim

      30/01/2015 o 16:36

      kustoszu. Czytaj całe wyrazy,nie tylko ich część,ten portal to krzeszowiceone.pl, tonie jest strona prowadzona przez urząd mieasta

  10. Kustosz

    30/01/2015 o 16:45

    anonim- nie zniżam się poniżej pewnego poziomu….Nie klep jęzorem,tylko rozwiń swoje szare komórki.EOT

  11. zainteresowany

    30/01/2015 o 19:02

    A w którym budynku będzie muzeum,a co w planie w dawnym kinie ,,Jaskółka'”.Czy tajemnicą jest kto 8 lat prowadził stronę,może napiszę co go odrzuciło od 8 lat pracy teraz z Jakubiakiem.

  12. zainteresowany 2

    31/01/2015 o 12:23

    Jakubiak nie mógł wiedzieć w jakie gówno wdeptuje więc pewnie się odciął. Pytanie czy darczyńca będzie wymieniony ? fajnie by było.

  13. pytanko

    31/01/2015 o 21:51

    A gdzie jest stopka redakcyjna tego portalu? Kto jest jego wydawcą, redaktorem naczelnym, gdzie jest siedziba redakcji?

  14. Bizz

    31/01/2015 o 22:27

    o który portal pytasz?

  15. Tenczyn

    01/02/2015 o 10:24

    fajnie-
    Jeszcze żeby ktoś chciał odbudować zamek wtedy już byłoby wspaniale.

    Bez tego jest wspaniale 😉
    Przemawia przez Ciebie chyba lekka ignorancja.
    Przypomnę Ci tylko,że to dzięki trzem zapaleńcom zamek Tenczyn wygląda tak pięknie.
    Pewnie w innym przypadku pozostały by już tylko zgliszcza.

    • Fajnie

      01/02/2015 o 10:50

      Czytanie za zrozumieniem ma sens. Odbudować znaczy udostępnić, zrobić tak żeby zamek był otwarty dla zwiedzających. Jestem szczęśliwy że 3 pozytywnie zakręconych ludzi zrobiło to co zrobiło. Ale ja chcę żeby było lepiej. Po cholerę ta ciągła ironia???
      Ludzie myślcie pozytywnie, sięgajcie gwiazd.
      Tenczynek zasługuje na więcej, na lepiej, garstka pozytywnych ludzi nie zrobi wiele jak reszta będzie tylko krytykować.

    • Anonim

      01/02/2015 o 12:19

      którzy to zapaleńcy?

  16. Tenczyn

    01/02/2015 o 11:26

    fajnie-
    „Odbudować znaczy udostępnić”-ciekawe stwierdzenie.
    Przypomnę tylko,że zapaleńcy zaczęli działalność w 2008 roku-nieformalnie a już od 2009 roku już jako stowarzyszenie,które w ciągu tych kilku ładnych lat dołożyli dużo swojego zaangażowania aby zamek Tenczyn, wyglądał właśnie tak jak teraz.

    • Fajnie

      01/02/2015 o 11:56

      Ale czy ja gdziekolwiek neguje ich działania? Wręcz odwrotnie jestem happy że to robią więc jaki ma sens twój wpis?
      Jestem za tym, żeby samorząd, wojewoda, inne instytucje zaangażowały sie w ten projekt.
      Kurde czy ja piszę po polsku czy po chińsku?
      Człowieku kimkolwiek jesteś każda taka perełka to pieniądze i turyści dla naszej małej ojczyzny. To duma naszej wsi, która ma historię zacniejszą niż niejedno miasto, Jaki jest sens twoich wpisów jeżeli chcemy tego samego. Zamek, browar, zabytkowy kościół to są skarby naszej tożsamości, naszej kultury, naszej wsi. Co po nas zostanie jak wszystko obrócimy w perz i nicość?

  17. Biedronka w kropki

    01/02/2015 o 15:27

    Fajnie. Przeczytałam wszystkie komentarze i tak naprawdę wychodzi na to,że to tylko TY chcesz….Wszyscy inni są źli,niedobrzy,fuj….
    Zasadziłeś się tutaj i próbujesz każdego uświadamiać,że twoja racja jest jedyna i najlepsza! A może pójdziesz za tą maksymą: „Nie pytaj, co twój kraj może zrobić dla ciebie, zapytaj, co ty możesz zrobić dla swojego kraju”
    Bo jak na razie, klepiesz tylko w klawiaturę. Ktoś Ci za to płaci???

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę