Gospodarka

Węzeł Rudno rozsupłany. Stalexport rozpoczął prace na A4

Po prawie 20 latach oczekiwań długa historia pewnego węzła zmierza właśnie do szczęśliwego zakończenia. Zarządzający odcinkiem A4 Kraków-Katowice, Stalexport Autostrada Małopolska, w poniedziałek rozpoczął prace przy rozbudowie węzła Rudno. Po ich zakończeniu kierowcy będą mogli wjechać z autostrady na drogę w stronę Śląska lub zjechać z niej, jadąc od strony Krakowa. Prace mają się zakończyć na początku 2017 roku.

a4_wezel_rudno

Kiedy w 1996 roku podejmowano decyzję o lokalizacji węzła autostradowego Rudno, chyba nikt nie przypuszczał, że na jego rozbudowę trzeba będzie poczekać prawie 20 lat. Historia inwestycji to ciągłe zwroty akcji i wpuszczanie samorządów w przysłowiowe maliny. Zmieniali się ministrowie, wojewodowie, burmistrzowie, radni, a decyzja o rozbudowie węzła ciągle pozostawała w sferze planów.

W 2010 roku samorządy podpisały list intencyjny, który miał przyspieszyć prace przy rozbudowie. SAM zobowiązał się w nim m.in. do przeprowadzenia pomiaru, analizy i prognozy natężenia ruchu w obrębie Węzła Rudno, pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji, uzgodnienia z Ministerstwem Infrastruktury koniecznych zmian w umowie koncesyjnej. Samorządy natomiast zobowiązały się do wytyczenia szlaków komunikacyjnych i opracowania planu i realizacji rozbudowy sieci dróg i mostów łączących Węzeł Rudno z okolicznymi miejscowościami. Miały także ściślej współpracować z SAM przy pozyskiwaniu decyzji administracyjnych, w związku z koniecznością dostosowania lokalnej sieci drogowej do przyjęcia ruchu ciężkiego z autostrady A4.

Zarówno powiat krakowski jak i chrzanowski wywiązał się z budowy szlaków komunikacyjnych, które mają zostać połączone z węzłem. Na początku 2015 roku Stalexport otrzymał od wojewody małopolskiego pozwolenie na budowę. Decyzja została wydana pod rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor nie musiał czekać, aż decyzja się uprawomocni.

W piątek SAM poinformował, że od poniedziałku rozpoczyna prace przy rozbudowie węzła. Do końca października lewy pas ruchu będzie zamknięty na odcinku ok. 1,3 km, a  ruch będzie się odbywał dwoma zwężonymi pasami: pasem prawym i pasem awaryjnym z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Po przebudowie węzeł Rudno będzie umożliwiał zjazdy i wjazdy na autostradę A4 dla każdego kierunku jazdy. Węzeł zostanie połączony z lokalnymi drogami rondem. Zakończenie robót przewidziano na luty 2017 roku. Koszt inwestycji to 7.7 mln zł.

27 komentarzy

27 Komentarzy

  1. nikt

    27/08/2015 o 06:28

    A będą bramki? Bo jeśli nie, to zrobi się całkiem ładny darmowy odcinek: Rudno-Jaworzno 🙂

  2. ktoś

    27/08/2015 o 06:56

    A węzeł był od budowy państwowej autostrady za nasze pieniądze,to co ma teraz .kosztować 7,7 mln pln w tzw prywatnej.

  3. ak

    27/08/2015 o 07:32

    Powiem tam.
    Bardzo fajnie, bo to bez wątpienia ułatwi nam dojazd do Krakowa czy Katowic, ale..
    obawiam się, że nie tylko nam, bo i tirą, które będą chciały omijać bramki w Balicach, zjeżdżając już w Rudnie..

    • jj

      27/08/2015 o 08:13

      To już od kilkunastu lat tak mogą przecież robić. Zjazd na Rudno w stronę Krakowa jest już parę ładnych lat.

    • Max

      27/08/2015 o 08:24

      Jadąc od Katowic aby ominąć bramki w Balicach do tej pory można było zjeżdżać w Rudnie. Teraz będą mogli je ominąć i jadąc przez Krzeszowice lub Alwernie wjechać w Rudnie w kierunku Katowic.

    • Jeden z dziesięciu

      27/08/2015 o 10:07

      Przejazd tirami jest płatny również poza autostradami (viatoll). Kiedyś rzeczywiście tiry omijały A4, ale teraz ta gra już nie jest dla mich warta świeczki.

      • bik

        29/08/2015 o 08:02

        Na odcinku między bramkami nie ma ani jednej bramki viatoll. Poza tym przejazd przez bramkę dla ciężarówki to niemal 27zł, zatem jak najbardziej opłaca im się omijać obie bramki

        • Anonim

          29/08/2015 o 09:54

          Viatoll nie działa na bramki;) zczytuję automatycznie na fotokomorke, a tych jest parę na odcinku Kraków – Krzesz

          • bik

            30/08/2015 o 12:57

            na odcinku a4 między bramkami balice-mysłowice nie ma ani jednej bramownicy z viatollem.

          • rolnik

            01/09/2015 o 09:06

            Viatoll chyba nie działa na płatnym odcinku A4. Dlatego właśnie płaci się na bramkach….

  4. jasiek

    27/08/2015 o 09:59

    No to maryśka nieźle sie wzbogaci

  5. EASY RIDER

    27/08/2015 o 10:28

    nie cieszmy się!! 2 lata to solidne bramki postawią!!
    nie robią to ku radości mieszkańców!! ba ,będzie gorzej!!!
    Pewnie dlatego,bo bramki postawią również na zjeździe od CHRZANOWA na RUDNO!A TIRY dalej będą rozjeżdżać RUDNO I TENCZYNEK,bo opłata na autostradzie jest dużo droższa od
    viatola na innych drogach!A FIRMY TRANSPORTOWE MUSZĄ OSZCZĘDZAĆ TYLKO NA TYM!!KRYZYS I PALIWO DROGIE JEST!!
    WIĘC RODACY-KONIEC DARMOWEGO KAWAŁKA Z CHRZANOWA I TRZEBINI!

    • Anonim

      27/08/2015 o 21:18

      Oj ludzie! A nie pomyślicie że połączenie z autostradą to atut który pozwoli przyciągnąć inwestorów a co za tym idzie stworzyć miejsca pracy i Krzeszowice zaczną się rozwijać. To pierwszy krok.

  6. Anonim

    27/08/2015 o 21:40

    Chyba jednak nie na tym polega przyciąganie inwestorów! To byłoby zbyt proste 😉 …

    • abc

      27/08/2015 o 22:06

      Jest to jednak niewątpliwa zaleta w kontekście całej gminy. Komunikacja miasta z autostradą to bardzo ważny atut, nie tyle dla samego miasta, ale dla gminy już tak, szczególnie mając na względzie tereny położone nieopodal węzła autostradowego. Jeżeli nałożymy na to bardzo dobrą komunikację z lotniskiem w Balicach, stwarza się ciekawy potencjał na strefę ekonomiczną w tym obszarze, mogącą wygenerować określoną ilość miejsc dla mieszkańców gminy. Pytanie jakie zapisy znajdują się w projekcie planu w tym obszarze.

    • Anonim

      27/08/2015 o 23:43

      Niewątpliwa zaleta, może przynieść wymierne korzyści dla gminy, może uruchomić nowy potencjał gospodarczy itd. To wszystko mogą być potencjalne atuty. Zawsze najważniejsze są jednak otwarte umysły ludzi, którzy powinni te atuty umieć mądrze wykorzystać z myślą o rozwoju gminy.

      • Anonim

        28/08/2015 o 00:01

        No właśnie wreszcie mądre słowa pojawiły się na tym forum

  7. wasyl

    28/08/2015 o 07:28

    I dlatego w tym roku żadnych prac na torach nie będzie!!!I co na to KRZESZOWICE ONE. PL ?

  8. Michał

    28/08/2015 o 07:48

    Nie wiem czy to kwestia czytania ze zrozumieniem ale jak dla mnie zmiana będzie polegała na tym że kierowcy jadący od Balic po zapłaceniu 10 PLN będą mogli zjechać w Rudnie(teraz nie ma takiej możliwości). Wszak cóż znaczy ” Po ich zakończeniu kierowcy będą mogli wjechać z autostrady na drogę w stronę Śląska lub zjechać z niej, jadąc od strony Krakowa”. Czy ktoś uważa że jaśnie panujący Stalexport pozwoli na to by osobówki omijały Balice i wjeżdżały przez Rudno na autostradę(bezpłatnie)?, nie jest to organizacja charytatywna i raczej bym na to nie liczył…wystarczy ze dzięki „wspaniałej” umowie jaką Państwo ma z „para-państwową” spółką autostradową żadne rozwiązania poprawiające transport a rzutujące na „frekwencje na autostradzie” nie mogą być realizowane w promieniu 20 km od przebiegu autostrady, o linii kolejowej nie wspomnę…

    • Michał

      28/08/2015 o 07:54

      mea culpa, otworzyłem obrazek…bramki w stronę KTW będą na 100% 🙂

  9. Michał

    28/08/2015 o 07:55

    mea culpa, otworzyłem „obrazek” bramki będą na 100%

  10. Gie

    28/08/2015 o 10:07

    Ile z Krzeszowic do tego węzła jest km?

  11. lol

    28/08/2015 o 10:26

    ok 8-9 km

  12. RUMCAJS

    30/08/2015 o 13:34

    Niewątpliwie ułatwi ten wyjazd młodzieży na lotnisko do Balic,a następnie do IRLANDII!!JEDYNY ROZWÓJ TUTAJ MOŻLIWY!!

    • lol

      02/09/2015 o 13:17

      Niech jedzie ta młodzież w cholerę. To i tak w większości banda po gimnazjalnych roszczeniowych nierobów i bandziorów. Wieczne straszenie wyjazdami po gówno nam tacy „patrioci”. Tylko niech przypadkiem nie wracają.

  13. Wolanin

    30/08/2015 o 15:13

    Jak zwykle, tylko narzekanie… Tu nigdy nie będzie dobrze.
    Co do bramek: wystarczyło zapoznać się z projektem, obyłoby się bez gdybania. Bramek nie będzie!
    Co do systemu Viattoll: bramownice są na drogach krajowych i wojewódzkich, na autostradzie a4 bramownic nie ma, ale płaci się od kqtegorii pojazdu (dla typowego „tira” to 26,50 zł). System Viatoll oparty jest na kategorii euro (euro 6 płaci najniższe stawki za przejechany km)

    • kierowca

      01/09/2015 o 01:32

      Po pierwsze brak chodników i słupy w jezdni przy ulicy Chrzanowskiej w Tenczynku oraz w Rudnie, brak wymalowanych pasów i brak słupek prowadzących przy drodze, szczególnie przydatnych na obszarze leśnym pomiędzy Rudnem a Tenczynkiem, fatalny przejazd kolejowy w ciągu ulicy Sienkiewicza w Krzeszowicach (na składzience). Najpierw to a potem zjazd.

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę