Gospodarka

Czy radni poprą apel w sprawie zakazu palenia węglem na terenie gminy?

Już w najbliższy czwartek pod obrady Rady Miejskiej ma trafić projekt apelu do Zarządu Województwa Małopolskiego, w sprawie wprowadzenia na terenie całej gminy Krzeszowice zakazu palenia węglem. O zmiany, w grudniu ubiegłego roku, do władz gminy apelowali członkowie Krzeszowickiego Alarmu Smogowego.

W projekcie wskazano dopuszczalne paliwa jakie będzie można stosować na terenie gminy jeśli zapisy poprą radni i przegłosuje Sejmik województwa. Pozytywna opinia w sprawie apelu będzie oznaczała, że od 1 września 2029 roku jedynym dopuszczalnym paliwem do ogrzewania budynków stanie się gaz, olej opałowy lub, pod pewnymi warunkami, biomasa. W przypadku nowych budynków zakaz instalowania kotłów na węgiel miałby obowiązywać już od 1 września 2022 roku.

Wyjątki mają stanowić nieruchomości, które z przyczyn technicznych nie zostały podłączone do sieci gazowej. W takich przypadkach dopuszczalne będzie stosowanie biomasy, ale instalacja musi spełniać wymogi ekoprojektu. Jeśli pojawi się możliwość podłączenia do sieci (np. miejscowość zostanie zgazyfikowana), mieszkańcy będą mieli 5 lat na zmianę źródła ogrzewania na gazowe. Z zapisów wyłączone zostałyby kominki (również z zastrzeżeniami).

Jeśli radni poprą projekt apelu, będzie to pierwsza tego typu uchwała w Małopolsce. Do przyjęcia podobnych zapisów przygotowuje się Oświęcim, projekt pod obrady tamtejszej Rady ma trafić jednak dopiero w marcu. Do stworzenia apelu przygotowuje się także Zabierzów.

Przypomnijmy, że w tej chwili trwają konsultacje zmian Programu Ochrony Powietrza dla Województwa Małopolskiego. Część z zapisów, które znalazły się w apelu, pokrywa się z proponowanymi zmianami w POP. Apel ma też zapewne związek ze staraniami gminy o przywrócenie statusu uzdrowiska. Bez rozwiązania problemu ze smogiem, Krzeszowice nie staną się ponownie Zdrojem.

Tutaj znajdziecie pełną treść apelu >>

 

67 komentarzy

67 Komentarzy

  1. Rodowity Krzeszowicznin

    21/02/2020 o 01:04

    Mam nadzieję że radni nie poprą tego idiotycznego projektu.

    • Apcz

      23/02/2020 o 19:25

      Mam nadzieje ze radni pomimo marudzenia weglarzy i lobby weglowego wykaza sie zdrowym rozsadkiem i troska o zdrowie gminy.

  2. Tomek

    21/02/2020 o 08:09

    Najpierw dają dofinansowanie na kotły węglowe a później ich zakazują – paranoja. Kto da dofinansowanie do ogrzewania dla najbiedniejszych? To nie jest bogaty Kraków tylko dziura Krzeszowice, która tonie w długach. I jeszcze to uzdrowisko jak nawet drogi nie potrafią zrobić. Chociaż trzeba przyznać, że władzy wycinka drzew poszła znakomicie!

    • Nie ładnie

      23/02/2020 o 01:07

      To nie jest słuszna i mądra decyzja mając w swojej kieszeni więcej pieniędzy od innych można tak pisać Węglem zawsze palono przed wojną po wojnie w sumie wiele lat Za chwilę ;wybrańcy: może nie pozwolą oddychać przecież wydalamy dwutlenek węgla a z organizmu inne gazy

    • Proste

      23/02/2020 o 01:13

      Nawet w Czechach za wywóz śmieci płaci się mniej teraz kolejny pomysł zabronić palenia węglem a pisać jeszcze wolno Dobrze że czas szybki leci podziękujemy w kolejnych wyborach

      • a

        24/02/2020 o 10:12

        Popieram w 100 procentach.

  3. Anonim

    21/02/2020 o 09:15

    Kolejny absurd Krzeszowickiego magistratu. Najpierw dofinansować wymianę kotłów na klasę 5 po to by kilka miesięcy później nakazać ich ponowną wymianę. Magistrat Krzeszowicki ma chyba mieszkańców za chodzące bankomaty…

  4. Ooo

    21/02/2020 o 11:38

    Bardzo zły pomysł zakazujący palenia weglem uderzajacy w biedniejszych mieszkancow gminy.

    • Anonim

      23/02/2020 o 11:47

      Czy mówimy o biednych właścicielach składów węglowych?

    • Pisowska jazda

      23/02/2020 o 15:25

      Biedniejszych czyli w 85% mieszkańców

    • Puc

      23/02/2020 o 19:18

      Pompa ciepla jest tansza w uzytkowaniu niz wegiel. Chodzi jedynie o odpowiednie doplaty bo samo urzadzenie jest drozsze niz piec weglowy.

      • Tomek

        24/02/2020 o 10:01

        Żeby opłacało się mieć pompę ciepła to dom musi być pasywny. Ale to już inna bajka. Kogo stać zapłacić za dom 50% więcej. Zejdźmy na ziemię. Ile osób ma pompę ciepła w Krzeszowicach? Ja osobiście nie znam nikogo.

        • Puc

          24/02/2020 o 21:36

          Mam 2 przyklady z bliskiego otoczenia. Rachunki za prad do co i cwu w obu przypadkach ponizej 2 000 zl rocznie. w moim przypadku za gaz place srenio 2400 zl rocznie a dom znacznie mniejszy niz te znajomych. Standard energetyczny podobny: okna 3 szybowe i cieple profile, 20cm styro na ścianie, w dach 30 cm welny. Przy obecnych dopłatach ogolnopolskich spokojnie mozna dom fajnie docieplic i niewiele placic za ogrzewanie.Niestety szkoda ze w samej gminie nie ma dodatkowych dotacji do pomp ciepla i fotowoltaiki. Jesli by gmina doplacila ekstra do fotowoltaiki 5tys. do tego obecna panstwowa dotacja 5tys. Reszte mozna wrzucić w koszty przy Rozliczeniu rocznym i mamy za 4 lata prad za darmo.

    • Mieszkaniec Gminy Krzeszowice

      24/02/2020 o 19:26

      Koszt ogrzewania CO + CWO rocznie dla domu 120m2 to około 2600 złotych rocznie. Proszę podać ile kosztuje ogrzanie domu i wody węglem + koszty transportu + poświęcony czas + wywóz żużlu!

      W pliku szczegóły – proszę oglądać i liczyć: https://megawrzuta.pl/files/338429a4c97a3368a1e7bf37e65d7b1d.pdf

      Koszt pieca dla takiego domu to 3-5 tysiąc złotych. https://www.ceneo.pl/Kotly/p:De_Dietrich.htm

      • _ww

        24/02/2020 o 20:51

        Koszt ogrzewania węglem CO+CWU rocznie dla domu 140m2 to około 2300 złotych (łącznie z dowozem) rocznie + poświęcony czas + żużel do kubła. Koszt kotła to około 11 tysięcy złotych. https://www.ceneo.pl/60705040

      • _ww

        24/02/2020 o 22:11

        • Mieszkaniec Gminy Krzeszowice

          25/02/2020 o 18:25

          Z powyższych wynika, że koszty ogrzewania gazem wcale nie są kosmicznie wysokie i nie można tłmaczyć niechęci zamiany węgla na inne żródło ciepła tylko ekonomią.

  5. Jan

    21/02/2020 o 14:09

    Niech ktos mnie uszczypnie, bo to chyba sen :). Nareszcie radnym i burmistrzowi zaczyna zalezec na zdrowiu i życiu mieszkancow! Taka wladze to ja popieram. Przeciez zdrowie jest najwazniejsze i powinnismy wszyscy dazyc aby ograniczyc ilosc zgonow z powodu nowotworow w gminie.

  6. miko

    21/02/2020 o 14:54

    Kciuki zaciśnięte!

  7. wCzwartekTObylo

    21/02/2020 o 16:42

    Wczoraj wieczorem była piękna rzeźnia. Śmierdziało. Szkoda że to nie była mgła.

  8. Za

    21/02/2020 o 18:26

    Brawo. W końcu.

  9. Anonim

    21/02/2020 o 21:02

    Popieram!

    • Tubylec

      23/02/2020 o 12:16

      Najgorsze co by mogło się stać to zrobienie uzdrowiska w Krzeszowicach. Zakazy i ograniczenia na całego.

  10. carolina

    22/02/2020 o 09:50

    To jest chore i niebezpieczne. Krzeszowicki Alarm Smogowy wymusza na radnych swoje chore pomysły, mam nadzieję że Radni okażą zdrowy rozsadek i pogonią tych ekoterrorystów.

    • Dżasta

      23/02/2020 o 16:05

      Popieram !

      • 911

        23/02/2020 o 22:16

        Nie zdajecie sobie sprawy co to jest wymiana starej instalacji c.o. dopasowanej do pieca weglowego na nowoczesną do pieca gazowego. To kucie i wiercenie scian w całym domu, malowanie remont a nie tylko wymiana pieca. Jesli gmina zapewni mi mieszkanie zastępcze i pokryje wszystkie koszty zwiazane z remontem to może mi nakazać jak mam ogrzewać mój dom. Od 2001 roku mam piec taki jak obecnie klasy 5 na eko groszek i nigdy nie palilem smieci.

        • Frater

          25/02/2020 o 18:41

          Ogrzewaj nawet łajnem, ale dymy sobie wpuszczaj na pokoje, a nie do powietrza którym ja oddycham.

    • Popieram

      23/02/2020 o 19:21

      Tym ekoterrorystom chodzi jedynie o to aby ludzie w gminie byli zdrowsi i zadziej zapadali na choroby nowotworowe

    • sąsiad

      24/02/2020 o 11:29

      To my, twoi sąsiedzi, nie żadni ekoterroryści. Otwórz oczy.

      • Życie

        26/02/2020 o 16:56

        Sąsiad a sąsiad to kolosalna różnica Jeden wspomoże Cię w trudnych chwilach dobrym słowem lub nawet w potrzebie kromką chleba a drugi zawistny będzie gnębił ile się da bo sprawia mu to przyjemność i żyć bez tego nie może

  11. Mieszkaniec Gminy Krzeszowice

    22/02/2020 o 16:20

    Słuszna, mądra i dojrzała propozycja.
    Nie będę rozwijać tematu zdrowia i ekologii, gdyż jest on oczywisty.

    Skupię się na ekonomii i aspekcie społecznościowy. Gmina Krzeszowice z uwagi na jej położenie i walory terenu jest gminą, która w naturalny sposób jest i będzie miejscem, w którym ludzie chcą mieszkać i wypoczywać. Ludzi pracujących tutaj czy w Krakowie.
    Co za tym idzie, jedną z gałęzi jej dochodów powinny być pieniądze pozyskane od jej mieszkańców. Czy to w formie podatków, czy pieniędzy wydawanych na potrzeby bytowe: w tym np. żywność, usługi i szeroko rozumianą kulturę. Umiejętne wykorzystanie tego potencjału jest jednym z głównych sposobów na przyszły rozwój tej gminy i jej mieszkańców, w tym rolników, usługodawców, instytucji gminnych czy przedsiębiorców.
    Jednak! By nam wszystkim żyło się lepiej, dobry gospodarz powinien dbać o warunki jakie oferuje jego dom. Jedną z takich inicjatyw jest wskrzeszenie uzdrowiska w Krzeszowicach. Drugą – zakaz spalania węgla.
    Od razu napiszę, że równolegle z zakazem powinny funkcjonować programy pomocy najbiedniejszym, tak by taka zmiana nie dotykała tych, którzy z różnych przyczyn nie będą w stanie sami sobie poradzić z dodatkowym obciążeniem finansowym jakim może być wymiana urządzeń i późniejsze opłaty. Celowo napisałem „może”, gdyż w dobie nowych technologii, czy przy odpowiednim ociepleniu domu wcale koszty te nie muszą być wyższe. Nie mówiąc już o konieczności przywożenia i magazynowanie węgla, codziennego palenia i usuwania popiołu.

    Panie i Panowie Radni. Poprzyjcie tę inicjatywę, gdyż postęp jest nieunikniony i prędzej czy później i tak taka zmiana musi nastąpić.
    Może warto by stało się to jak najszybciej?

  12. Uradowana

    23/02/2020 o 15:27

    Mieszkam w płycie żelbetonowej czyli w bloku i u nas jest cieplutko i płace malutko bo niepracująca i biorę 500 +

  13. Stanisław Paluch

    23/02/2020 o 15:29

    Obniżcie ceny gazu a ludzie sami przejdą chętnie na gaz. Ale jest małe ale trzeba na patologie dawać z naszych podatkow wiec pieniążki ktoś musi dawać czyli my uczciwi podatnicy w akcyzach etc.

    • Wegiel to przeszlosc

      24/02/2020 o 22:00

      Ceny gazu juz sa niskie. Za co i cwu w poprzednim sezonie zapłaciłem 2200 zl. Dom 100 m2. To jest mit ze gaz jest drogi. Wiadomo najpierw trzeba dom porzadnie ocieplić od fundamentów az po dach i wymienić stolarkę na energooszczędna. Taka inwestycja w kilkanascie lat sie wróci, ale na starość rachunki beda niskie.

      • Mati

        25/02/2020 o 22:46

        Skąd masz pewność , a może informacje ze ceny gazu będą niskie przez całe nasze życie ? Wiesz ile kosztują te wszystkie rzeczy które wymieniłeś ? Zwrócą się w kilka lat ? Daj mi ta kalkulacje i namiary na tych ludzi co to zrobią

      • Przyszłość

        26/02/2020 o 00:35

        Jeżeli już to nie; wegiel „tylko węgiel a tak na marginesie dobrze że ostatnie zimy są tak łagodne i można trochę pieniędzy zaoszczędzić ale jak przyjdą mroźne to te pieniądze nie wystarczą

      • sie

        26/02/2020 o 00:47

        Najpierw trzeba nauczyć się pisać a potem pouczać

      • Według rachunków

        26/02/2020 o 12:46

        Ogrzewanie domu gazem (wodę grzeję osobno prądem) 140 m2, 6 pomieszczeń, parter, dom wyjściowo zimny 30-letni, ale ocieplony 20 cm styropian, temp. 20.8 dzień,18.4 noc – ten sezon do tej pory: 865 złotych za wszystko, a zostało pewnie góra półtora miesiąca i to z tych ciepłych miesięcy.
        Paliłem wcześniej i węglem i drewnem w kominku. To jest bez sensu w porównaniu z gazem również ekonomicznie, nie wspominając o syfie i zdrowiu.
        Tanio węglem, drogo gazem to zwyczajny mit.

        • krzysio

          26/02/2020 o 18:37

          Ciekawe jakie by były te rachunki, gdyby była jakakolwiek zima. Nie normalna,tylko jakakolwiek. A poza tym, temp. w twoim domu dla wielu jest za niska .

          • braincoat

            26/02/2020 o 20:47

            Odpowiednio wyższe, identycznie jak w przypadku palenia węglem, bystrzaku.

          • krzysio

            27/02/2020 o 15:40

            braincoat Ja palę węglem. i wiem ile bym zapłacił. Ale pytam się o rachunki za ogrzewanie gazem domu. Jak tego nie rozumiesz to nie komentuj, bystrzaku.

  14. Mes jaja

    23/02/2020 o 21:00

    Wreszcie można być dumnym z tego co dzieję się w Krzeszowicach. Pierwsza gmina pokazująca drogę dla innych zalęknionych przed suwerenem samorządów. Aż to dziwnie brzmi 😉 Czego to człowiek dożył… no, ale zobaczymy na ile starczy odwagi w czwartek.

    • Wojtek

      23/02/2020 o 22:51

      Bardzo mądra inicjatywa burmistrza. Jeśli chcemy mieć uzdrowisko to smog musi zniknąć. Czyste powietrze i węgiel nie idą w parze

      • KRZESZOWICE BEZ NOWOTWORÓW

        24/02/2020 o 11:31

        BRAWO RADNI! ODWAGI!

      • Anonim

        25/02/2020 o 00:30

        Kto powiedział że my rdzenni mieszkańcy KRZESZOWIC chcemy mieć uzdrowisko. To kilku przybyszów z Krakowa tego chce. Wiadomo pochwalenie się mieszkaniem w uzdrowisku to jest dla nich najważniejsze.

  15. krzysio

    24/02/2020 o 09:36

    Jak Gmina zwróci Mi koszty jakie poniosłem przy założeniu DOTOWANEGO przez Gminę kotła węglowego to jestem za. Oczywiście mam nadzieję, że kolejną dotację od Gminy też dostanę.

  16. kot

    24/02/2020 o 10:20

    Bardzo dobry pomysł!
    Kolejna gmina, która idzie w tym kierunku. Jest szansa, że w końcu powietrze w Małopolsce się poprawi.
    Dotychczas tylko Kraków zdecydował się na taki zakaz i poprawę widać i czuć:)

  17. zima

    24/02/2020 o 10:33

    Tutaj można przeczytać czy warto wymienić kocioł
    Korzyści w postaci wolnego czasu, niższych kosztów ogrzewania i ogólnego komfortu pokazują, że faktycznie warto! https://powietrze.malopolska.pl/zmienpiec/opinie/

  18. Ala

    24/02/2020 o 11:13

    Grubymi nićmi szyty wpis tej niby uradowanej

  19. Michał

    24/02/2020 o 12:51

    Mam nadzieje ze Radni zagłosują ZA, i będziemy mieli szansę oddychać czystym powietrzem (w końcu!)

  20. Krze

    24/02/2020 o 13:55

    W końcu się kończy pobłażanie temu mentalnemu skansenowi. Panie i panowie radni, wprowadzajcie śmiało ten zakaz, odwagi, zapiszecie się złotymi zgłoskami w historii, rzadko jest taka okazja. Zawsze też się znajdą obrońcy raka w imię wygody. Ich wcale nie jest więcej – są tylko głośni.
    Czyste powietrze to nie tylko nasze życie i zdrowie – to także ceny nieruchomości w górę, atrakcyjność miejscowości jako miejsca, gdzie się mogą sprowadzić krakowianie, za tym idzie jakość szkół, urzędów, infrastruktura itd.

    • Anonim

      25/02/2020 o 00:24

      Krakowianie to niech zostaną w Krakowie. I niech przestaną mieszać wszędzie gdzie się pojawią.

      • Nie krakus

        01/03/2020 o 09:09

        Krakowianie przywioza ze soba podatki, tak potrzebne naszej biednej gminie.

  21. NCRM

    24/02/2020 o 14:06

    Brawo!

  22. Ha ha ha

    24/02/2020 o 16:26

    Wydaje się niektórym że jak nie będzie palić się w piecu węglem to czeka ich życie wieczne bez jakilkolwiek chorób Mówią o uzdrowisku a nie ma kina basenu itd za to pełno dziur i łat w jezdni nawet do słynnego ronda

    • Heksen

      25/02/2020 o 12:02

      Nie bez jakichkolwiek, bez tych wywoływanych przez smog, dioksyny i całą chemię, która osadza się w naszych płucach i krwi wywołując nowotwory, bóle głowy, alergię, deformacje płodów i przedwczesną śmierć. Polecam naukę zamiast pseudomądrości.

      • J.

        25/02/2020 o 19:28

        Przestańcie zwalić winę na węgiel za to że niektórzy umierają na raka . Dawno w całej Polsce palono tylko węglem i umieralność na tą chorobę była znikoma za to pestycydów w jedzeniu nie było wcale . Zresztą nie tylko na nowotwory umierają ludzie Bez odp. Bo jak przysłowiowe mówi chcesz kogoś ;uderzyć kijek zawsze znajdziesz „

        • Gaz

          26/02/2020 o 12:35

          Nie widzisz jak zmienił się klimat od tego „dawniej”? Nie widzisz ile przybyło domów od tego „dawniej”?

          Nie widzisz jaki jest smog teraz, a jaki był „dawniej”?

          Ogrzewam dom wyłącznie gazem, 140 m2, parter – w najzimniejszym miesiącu tego roku 240 zł za miesiąc. W listopadzie i grudniu 2019 – 180 zł za miesiąc. Temperatura 20.8 w dzień, 18.4 nocą.
          Ile wydajecie na grzanie węglem?

          • Pol

            26/02/2020 o 15:42

            Zmienił się klimat ? Nikt nie jest w stanie przewidzieć pogody na 10, 15 20 …. lat Co do bajki o niecałych 300 zł za miesiąc za gaz to za samo grzanie wody , gotowanie na kuchni gazowej wychodzi więcej . Też dogrzewam dom gazem i wiem ile to kosztuje . Wieczorami trzeba ciepło się ubrać bo gaz grzejąc musi bez przerwy płynąć , gdy zapaliłem w piecu grzał nawet sam żar

  23. mam piec gazowy. 😁

    24/02/2020 o 20:04

    Popieram inicjatywę w 100%
    Szkoda za tak późno paleniska węglowe znikną z naszego rejonu.
    Co do ozdób które dokonały już wymiany kopciuchów na piece węglowe 5klasy – GRATULUJĘ INNOWACYJNOŚCI

  24. Greg

    24/02/2020 o 21:45

    Do 2029 to kolejne kilkaset osób na raka w gminie umrze. Krakow juz zakazał i widać poprawę na airly. Skoro tam sie da, to i u nas sie uda. Przecież tak samo tam jak i tutaj sa osoby biedne, o ktore po prostu trzeba zadbac i dofinansowac. Moze lepiej zakazac od 2022 kiedy to ludzie beda i tak musieli pozbyc sie pozaklasowych kopciuchów. Po co maja kupowac kotly na wegiel, ktore potem i tak beda musieli wczesniej czy pozniej likwidowac.

  25. TOTAL TOLY

    25/02/2020 o 05:28

    NIE ULEGAĆ PANICE I PROPAGANDZIE PROSZĘ@@ Tak na prawdę to cała EUROPA MA TO GDZIEŚ!Może auta i opony ,BENZYNĘ,TWORZYWA SZTUCZNE bedziemy palić ,jak we FRANCJI=1000 SAMOCHODÓW W SYLWESTRA! A NASZE WŁADZE?? Kiedyś był program -UWAGA W TVP o niby węglu sprowadzanym z ROSJI@ A to były odpady z fabryk asfaltu i smoły- 10 związków trujacych i chemicznych ,żrących !!JAKOŚ UCICHŁO I ZAMIETLI TEMAT POD DYWANIK???Kto miał zarobić to zarobił,pewnie jeszcze Roja dopłaciła za utylizacje ????

    • To nie wstyd

      25/02/2020 o 18:48

      Może farmakologia by pomogła?

  26. realista

    25/02/2020 o 14:50

    Problem spalania węgla to wyłącznie spalanie w piecach domowych. Dlatego sensownym rozwiązaniem byłoby wsparcie tworzenia małych lokalnych elektrociepłowni opartych na węglu. Mają one zdecydowanie większą sprawność i są bardziej przyjazne środowisku; w takich elektrociepłowniach spalanie węgla odbywa się przy wysokich temperaturach co znacznie ogranicza emisję substancji szkodliwych. Ponadto są wyposażane w stosowne elektrofiltry – dodatkowo zmniejszające emisję. Szkoda, że nikt z rządzących nie podejmuje tego tematu … Przywołane pompy ciepła zdają egzamin przy określonych uwarunkowaniach – głównie przy nowoczesnych rozwiązaniach budowlanych budowy domów (domy pasywne). W starych domach tego typu rozwiązanie raczej się nie sprawdzi albo będzie znacznym wydatkiem.

    • Ono

      26/02/2020 o 09:36

      Zużycie gazu jest poza powyższymi uzależnione jeszcze od tego jaką temperaturę w mieszkaniach uważamy za optymalną. Dla mnie jest to 20 stopni. Jeżeli ktoś musi mieć 25 lub 30 to zużyje więcej gazu i koszty rosną. Małe elektrociepłownie to dobry pomysł.

  27. m

    25/02/2020 o 23:27

    Jeśli chociaż jeden z aktywistów zatruwa zdrowie paląc papierosy to niech się nie odzywa na temat zdrowia.

  28. rz

    26/02/2020 o 15:25

    Radni i ekolodzy! Palicie papierosy? Jeżeli tak, to proszę nie wypowiadajcie się na temat zdrowia!

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę