Wydarzenia

Ile gmina płaci za katechezę? Zapytaliśmy w urzędzie

Na początku września wystartowała strona cenareligii.pl. Jej autorzy zebrali od samorządów dane dotyczące kosztów katechezy i zaprezentowali je na interaktywnej mapie. Próżno jednak szukać na niej gminy Krzeszowice.

Szarą plamę postanowiliśmy więc wypełnić sami, zadając krzeszowickiemu magistratowi pytanie o to, ile pieniędzy z budżetu gminy wydano na nauczanie katechezy w roku szkolnym 2019/2020 w szkoła i przedszkolach zarządzanych przez samorząd. Poprosiliśmy także o informację o liczbie zatrudnionych w nich katechetów.

Ilość pieniędzy jakie z budżetu płyną na zatrudnionych w gminnych placówkach nauczycieli religii, jest niewiele mniejsza od środków jakie w tym roku do podziału otrzymały osiedla i sołectwa. Utrzymanie 26 katechetów w roku szkolnym 2019/2020 kosztowało gminę ponad 1,12 miliona złotych. Kwota ta obejmuje wszystkie koszty ponoszone przez pracodawcę (nie jest to tylko kwota brutto wynagrodzenia).

Jak wygląda to w sąsiednich gminach? Koszt religii w Trzebini to ponad 972 tysiące złotych, w Chrzanowie ponad 1,17 miliona złotych, w Olkuszu dochodzi do 1,8 miliona złotych, w mniej licznym Zabierzowie – ponad 928 tysięcy złotych. Kwoty z innych gmin i powiatów można sprawdzić na stronie: cenareligii.pl

38 komentarzy

38 Komentarzy

  1. gregorypot

    30/09/2021 o 19:46

    katecheta nie powinien brac dostawac zadnych pieniedzy

  2. Gie

    30/09/2021 o 21:13

    Przydałyby się jeszcze dane o etatach i nauczycielach pozostałych przedmiotów.
    https://cenareligii.pl/etaty/

    • Zed

      02/10/2021 o 08:08

      Religia nie jest przedmiotem

    • Anka

      02/10/2021 o 10:07

      Gie
      Dowcip udany!!! Inni nauczyciele pracują, mają kwalifikacje, uprawnienia, studia … a księża jakie mają kwalifikacje żeby uczyć religii i jeszcze brać pieniądze takie jak nauczyciel.
      Jest ogromna różnica!
      Niech wrócą do kościołów i zajmą się swoimi zadaniami, posługą a nie zarabianiem!!

      Byłam świadkiem lekcji religii na teams (nauka zdalna) jak znudzony i ziewający ksiądz odwalał lekcje religii do dzieci z klasy drugiej! Żenada!!
      Stałam pare razy pod szkołą podstawową gdy wróciła nauka stacjonarna – z innymi mamami, babciami, ciociami – wychodzi młody ksiądz ze szkoły, domyślam się, że prowadził naukę religii .. cóż słowo „dzień dobry” chyba go przerosło
      Kultura

    • Pomyliłem sie w PISowni

      06/10/2021 o 02:42

      GIE a czy znasz ksiedza Teofila?

  3. RiaTsudni

    01/10/2021 o 06:17

    Cena braku religii jest niepoliczalnie większa. Do strat finansowych dochodzą straty cywilizacyjne.

    • Zdegustowany

      01/10/2021 o 19:55

      Cywilizacje świetnie sobie radziły bez religii. Czasem wręcz religia przeszkadzała w ich rozwoju, bo jej elyty czytaj kapłani ogłupiali wyznawców, manipulowali nimi, a odkrywcy i wynalazcy płonęli na stosach. Podobnie traktowano mądre kobiety, które potrafiły leczyć i charakteryzowały się ponad przeciętną inteligencją ginęły posądzane o czary przez kościelnych kołtunów. Cywilizacje cierpiały przez zakłamanie kapłanów czy to egipskich czy żydowskich czy katolickich. Zawsze zainteresowani byli tym samym władzą i pieniędzmi i tak pozostało do dziś.

      • Do Zdegustowanego

        01/10/2021 o 22:29

        Podaj które to cywilizacje radziły sobie świetnie bez religii, Ok?
        W zeszłym wieku mieliśmy kilka takich „ruchów bez boga” np. komunizm radziecki, koreański, kubański i inne czy faszyzm niemiecki. Świetnie sobie radziły.

        • PaKo

          03/10/2021 o 19:45

          A cóż to za Argument? Doczytaj jaki napis miał Wehrmacht na swych paskach

        • Zdegustowany

          04/10/2021 o 12:15

          Od kiedy faszyzm był jak to nazwałeś „bez Boga”? Przecież świetnie i Benito i Hitler dogadywali się z dostojnikami kościelnymi najwyższych szczebli którzy byli bożymi pomazańcami. Podobnie komunizm w Rosji. Czyż rosyjska cerkiew nie czyma sztamy z Putinem? Kolejny przykład to Polska. Ilu księży kolaborowało z komunistami po wojnie i było TW. Masz takich pod nosem a właściwie miałeś. Mogę dać ci przykład z gminy. Znajdź sobie kim był TW Turysta. Jak to się ma do wiary w Boga?

        • Życzliwy

          04/10/2021 o 13:32

          Jezeli dla ciebie Bóg równa się religia to jesteś wyjątkowo naiwny, albo ślepy. Bóg i jego 10 przykazań to klu tego czego powinien się trzymać człowiek. To wystarczy żeby godnie i przyzwoicie przeżyć życie.

        • FAKTY, NIE FEJKI

          11/10/2021 o 15:24

          Po pierwsze: zasadniczo brakuje Ci wiedzy historycznej – mylisz się co do faktów (faszyzm, komunizm i kontakty z hierarchami kościoła).

          Po drugie: jest XXI wiek, świetnie bez religii działa Europa, Australia, Kanada – miejsca, o których mieszkańcy zareligijnionych krajów marzą jak o… raju.

  4. mieszkaniec

    01/10/2021 o 08:29

    Religia powinna wrócić tam gdzie jej miejsce – do sal katechetycznych. Teraz nie ma w niej sakrum, jest tylko profanum. Na siłę próbuje się z niej zrobić przedmiot jak każdy inny i to jej nie służy. Co do wynagradzania katechetów, uważam że pieniądze powinny pochodzić z podatków wiernych. Dlaczgo mają się na nie składać wszyscy? Jak widać kwota w naszej gminie jest niebagatelna, czyli nawet w sferze wynagrodzeń katechetów traktuje się jak każdego nauczyciela co potwierdza moją tezę że jest to tylko kolejny przedmiot. Wielu katechetów to księża których i tak utrzymuje parafia w tej sytuacji płaci się im podwójnie. Czy tak powinno być? Gdzie tu służba Bogu i człowiekowi?

    • Mieszkanka

      06/10/2021 o 05:06

      Brawo mieszkaniec!!!! Religia do sale katechetycznych! Pustych! To nie przedmiot☺️
      To ich nauka, ich przesłanie, przekazywać ją a nie brać za to pieniądze jak prawdziwy nauczyciel po wielu latach nauki

  5. Anonim

    01/10/2021 o 08:52

    Uważam że wierni powinni płacić podatek na rzecz kościoła do którego należą i z tych podatków powinni być opłacani katecheci. Należy skończyć z tym co jest teraz że wszyscy podatnicy składają się na utrzymanie kościoła. Kwota jest spora jak widać nie pracują za”Bóg zapłać”.

  6. Zuza

    01/10/2021 o 15:59

    Za darmo księża powinni uczyć!!!

    • FR

      01/10/2021 o 22:16

      Nauczanie nt. zasad moralnych jest tak samo, jeżeli nie ważniejsze, od nauki matematyki, języka polskiego czy angielskiego. Dla całościowego rozwoju człowieka jest to niezbędne, więc religia lub etyka powinny być obowiązkowe. Tym bardziej w dzisiejszych czasach, gdy często rodzice nie znajdują czasu dla swych pociech, które wychowuje Tik-Tok itp.
      Jakoś sobie nie przypominam, by mnie uczyli czegoś złego na religii, ale może teraz jest inaczej?
      A swoją drogą drogi Administratorze, przykro to powiedzieć, ale wywoływanie tematu dotyczącego wielkości wydatków związanych z pracą jednej grupy nauczycieli, bez dopytywania się o koszty utrzymania pozostałych jest zwykłym judzeniem ludzi przeciwko sobie.

      • XXI wiek

        03/10/2021 o 17:56

        1, To nie jest „wywoływanie tematu”, ten temat istnieje i od tego są media, żeby PATOLOGIĘ ujawniać.
        2. Religia do kościoła, dla chętnych, za ich pieniądze. Tak jak do magika, szamana, wróżki i szeptuchy = każdy płaci za siebie
        3, Uważasz, że pokolenie obecnych nastolatków jest mniej etyczne niż obecnych 40-latków czy 60-latków. Nie masz racji.

      • Anonim

        04/10/2021 o 12:34

        Jak dla mnie to nie jest żadne judzenie tylko bardzo ważna informacja o przedmiocie, który nie powinien nim być. Ta nauka mam na myśli religię bardzo ważna dla każdego katolika została sprowadzona do byle jakiej rangi. Właśnie dlatego że znalazła się w szkole. Ja z nostalgią wspominam lekcje religii prowadzone przez ówczesnego proboszcza mojej parafii w salce katechetycznej. Cudownie uczył nas Starego testamentu. Potrafił barwnie opowiadać, prowadził nas do kościoła i tam uczyliśmy się nazw wszystkich jego części, poznawaliśmy naczynia i szaty liturgiczne, wyświetlał mam religijne filmy. Do dziś pamiętam jakie znaczenie ma każda z części Mszy Św. Potrafił z nami rozmawiać i nie bał się trudnych pytań. Był cudownym człowiekiem. To nie był tylko jeden z przedmiotów to było coś o wiele więcej – jakaś Tajemnica.

      • Daj spokój

        04/10/2021 o 20:09

        O jakiej moralności piszesz?
        O wyrżnięciu połowy ludności Ameryki, prawie całej ludności Australii, wojnach religijnych, torturowaniu i paleniu kobiet, wsparciu zbrodniarzy wojennych, kryciu pedofilii, o dyrektorach-biznesmenach za państwowe pieniądze itd. itd. itd. itd….?
        Chyba, że chcesz nauczać moralności sam Kościół, pewnie by mu się przydało, gdyby to choć trochę jego hierarchów interesowało.
        Gdyby etyki miały uczyć osoby neutralne światopoglądowo, wtedy OK, ale wiadomo, że w tej chwili nie będą. A szkoda, bo to przy mądrym nauczycielu całkiem ciekawa sprawa dla wszystkich uczniów, bez względu na poziom intelektualny, korzenie itd.. Chociaż polska szkoła na pewno zaraz by wymyśliła stopnie z etyki, sprawdziany z etyki, kartkówki z etyki i cały ten szajs, który ją od dziesięcioleci zabija w zalążku, czyniąc szkołę przechowalnią dzieci na czas pracy rodziców.

    • Kasia

      02/10/2021 o 16:50

      Do uczenia trzeba mieć odpowiednie kwalifikacje …. Poparte dyplomem. Księża nie mają😕 ale a co tam. Drobiazg.

  7. Akogoto

    02/10/2021 o 18:53

    Za darmo.. prosze Zuzka opanuj sie. Nie za darmo tylko za kase z kurii.. a kuria ma miec kase od zdeklarowanych katolikow placocych jawnie to w podatku.

  8. Szczęść Boże Młodej Parze

    03/10/2021 o 15:53

    Koszt nauczania religii w gminie Krzeszowice przewyższa koszt nauczania religii w większej liczebnie gminie Trzebinia, bo gmina Krzeszowice bardziej rozmodlona jest.

  9. Liberal

    04/10/2021 o 03:48

    Taka ciekawostka KLER dostaje miliony a w pierwszych ławach na sumie siedza czlonkowie PZPR. Moge wymieniac z nazwiska kto jaka pelnił finkcje w Krzeszowicach oni nie wymarli jeszcze i co robi KLER chwali PIS i uwiarygadnia PZPRowskich kacykow. Czy ten tekst zostanie puszczony, wątpie. Takie mamy spoleczenstwo.

    • Gie

      11/10/2021 o 21:44

      Wymieniaj. Byłem za mały by znać PZPR-owych lokalsów. Tych z centrali znałem z tv.

      • IPN sie klania

        14/10/2021 o 21:19

        Gie umiesz czytać więc warto abyś się zapoznał komu się kłaniasz i co ten ktoś uprawiał w Krzeszowicach i okolicach a maja wiele za uszami ci „ludzie”.

      • liberał

        14/10/2021 o 21:22

        PIS i LEWICA z jednej są samicy socjalistycznej. Obie formacje służą KLERowi aczkolwiek jedni udają ze chodzą a drudzy udają ze nie chodzą do kosciała.

  10. ktoś

    04/10/2021 o 22:54

    Religia zdecydowanie powinna wrócić do sal katechetycznych, bo tam jej miejsce. Liczba środków finansowych przeznaczona na religię jest ogromna, trzeba to pomnożyć przez kila lat… w skali Polski robi się ogromna kwota. Ciekawe ile szpitali i poradni dla dzieci i młodzieży można by za te środki wybudować? tyle dzieci potrzebuje specjalistów, np. psychoterapeutów, psychologów i innych. Pieniążki nie trafiają tam gdzie trzeba, a dzieci nadal nie mają specjalistycznej opieki. Cofamy się niestety. Dziękuje krzeszowcieone za poruszenie tego istotnego problemu. powinniśmy o tym mówić głośno.

  11. Mądrzyk

    05/10/2021 o 06:46

    Uczęszczanie na religie wymusza niejako system, który kościół nam narzuca, najbardziej denerwujące jest to że są to 2 h tygodniowo.
    Większość dzieci chodzi tylko dlatego że kończy się to obrzędem komunii, gdzie wiadomo każdy dostaje prezenty i żadne dziecko nie chce być wykluczone.
    W miastach na szczęści to już się zmienia, a po w/w imprezie rodzinnej większość dzieci rezygnuje i nie traci bez sensu tych 2h.
    Są niestety gorsze zwyczaje do wyplewienia:
    chrzest, powinien być w wieku kiedy człowiek jest świadomy, komunia, bierzmowanie, to są rzeczy wymyślone przez człowieka dla kasy,
    kościół sponsorowany przez państwo itd.

  12. Gie

    05/10/2021 o 08:55

    https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/uczniowie-w-lodzi-masowo-rezygnuja-z-lekcji-religii-statystyki-sa-druzgocace/71Jrn9cxMWoqF7QRRo2G
    Ciekawe jak to wygląda w naszej gminie i poszczególnych miejscowościach? Pewnie na prowincji nie tak łatwo zrezygnować bo zaraz zacznie się wytykanie palcami przez rodzinę czy sąsiadów.

    Nie rozumiem dlaczego Kościół nie chce przenieść lekcji religii do siebie? Dawno temu dzieciaki kończyły podstawówkę i rozjeżdżały się w „świat”. Jedne do szkół do Krzeszowice. Inne do Krakowa. Jeszcze inne w kierunku Trzebini, Chrzanowa. Jedno co je konsolidowało ponownie razem to lekcje religii w salkach katechetycznych. Co tydzień spotykali się w gronie z podstawówki. Spotykali się przy kościele, na religii na którą specjalnie przychodzili więc musieli słuchać tego co mówi ksiądz. A w szkole religia jest jedną z wielu lekcji na której można się zdrzemnąć, przepisać zadania czy się ponudzić. Kościół mocno zapracował na taki status religii i wiary.

  13. Ateusz

    05/10/2021 o 12:12

    Szkoda, że te pieniądze nie są przeznaczone na wymianę pieców i termomodernizację, naprawdę szkoda.

    • Chrześcijanin

      05/10/2021 o 18:49

      Masz 100 procent racji.
      Kościół mniejszy, a prawdziwy, byłby leszy dla wszystkich.

  14. rodzic

    05/10/2021 o 15:39

    Chciałabym wiedzieć w ilu szkołach gminy katecheta jest wychowawcą klasy. Jest to sytuacja wbrew rozporządzeniu, które mówi że katecheta nie może być wychowawcą klasy. Pytam bo znam taką sytuację. Ciekawe ile szkół łamie przepisy?

  15. Nie psujcie dzieci własną wygodą, im mniej fałszu tym lepsze potem życie

    05/10/2021 o 18:42

    Byłem w latach 70-tych i 80-tych jedynym dzieckiem w klasie, które nie chodziło na religię. Drodzy rodzice, nie wierzcie, że takiemu dziecku dzieje się coś złego, że jest napiętnowane itd. itp.
    Takie dziecko jest bardziej świadome i samodzielne. A poza tym ma mnóstwo niespodziewanych znajomych, którzy… mówią rodzicom, że są w tym czasie na religii ;).
    Więc jeśli chcecie posyłać dzieci na religię – posyłajcie, a jeśli nie chcecie – nie róbcie tego i wszystko ale to wszystko będzie dobrze.

    • Romek

      06/10/2021 o 05:24

      Prawda!!! W dobie afer księża i dzieci też trzeba myśleć czy bezpieczna jest religia z tymi panami …. Może niech zajmą się mszami, ale tani z serca, z przesłaniem na następny tydzień, posługami, i głoszeniem słowa bożego, wsparciem parafian w trudnych czasach.
      A gdzie nauczyciel katecheta i przedmiot etyka ?

  16. Mieszkaniec

    06/10/2021 o 09:21

    Ktoś komentujący podsunął w jaki sposób na już można obniżyć koszty katechezy dla wszystkich podatników. Wprowadzić jedną godzinę religii tygodniowo zamiast dwóch. Krok drugi opodatkować wiernych i z ich podatków opłacać katechetów. Na „dzień dobry” przenieś katechezę do salek katechetycznych. Wtedy szkoły nie będą uczyć do poźna, ani zastanawiać się jak ułożyć plan lekcji żeby nie uczęszczający na religię nie musieli bezcelowo wysiadywać w świetlicach i generować dodatkowych kosztów na opiekę nad nimi.

  17. wierzący

    06/10/2021 o 10:37

    Po Irlandii, Kanadzie, francuska niezależna komisja rozliczyła kler z przestępstw przede wszystkim seksualnych.Skala tych przestępstw jest ogromna. Kiedy stanie się to w Polsce? Kiedy wreszcie biskupi i księża staną w prawdzie? Czy tak zachowują się ludzie wierzący w dodatku pasterze Kościoła? Myślą że idąc w zaparte i chroniąc pedofilów ochronią tą atrapę kościoła?

  18. Mieszkaniec

    06/10/2021 o 17:05

    Religia w szkole może być ale niech będzie dostęp do innych religii. Zobaczycie wtedy czym jest konkurencja 🙂

Dodaj komentarz

Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę