Gospodarka

Mieszkańcy do przedstawicieli PKP: Po zakończeniu modernizacji będziemy mieszkać pod mostem

13 listopada rusza najważniejsze i najdroższa inwestycja ostatnich lat. Za 600 milionów złotych zostanie zmodernizowany odcinek linii kolejowej od Krzeszowic do Trzebini. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie mają poruszać się z szybkością 120 kilometrów na godzinę, a podróż z Krakowa do Krzeszowic nie powinna trwać dłużej niż 25 minut. Zanim jednak do tego dojdzie mieszkańców czekają spore zmiany. Pierwsze, po zamknięciu przejazdu na Daszyńskiego, już od poniedziałku.

13 listopada mieszkańcy Tenczynka trasę od przejazdu kolejowego na dworzec będą musieli pokonać pieszo. Szlaban dla samochodów ma zostać zamknięty na razie na sześć tygodni. To tylko przegotowania. W tym czasie konsorcjum, które wygrało przetarg, ma przebudować torowisko do kamieniołomu w Zalasiu. W tym czasie, w mieście, będzie czynny przejazd na ulicy Sienkiewicza i Zielonej.

Czy w związku ze zmianami organizacji ruchu czekają nas korki na krajówce? Pytanie retoryczne, mieszkańcy nie mają wątpliwości. Na czwartkowym spotkaniu z przedstawicielami PKP zjawiło się ponad 60 osób z Krzeszowic, Woli Filipowskiej, Tenczynka, a nawet pobliskiej Dulowej. Pytali o organizację ruchu, estakada na Daszyńskiego i drogę wzdłuż torów.

Ten ostatni temat szczególnie niepokoi część mieszkańców Woli Filipowskiej. Na 800-metrowym odcinku od ulicy Kolejowej, w stronę Krzeszowic droga wzdłuż torów nie powstanie. To efekt protestów mieszkańców, którzy mają w tej okolicy działki. Poprzedni burmistrz, by uspokoić nastroje postanowił, że na tym odcinku drogi nie będzie. Teraz mieszkańcy ulicy Złota Dolina boją się, że wąska droga stanie się alternatywą dla kierowców, którzy będą chcieli wjechać z powrotem na serwisówkę.

Z sali padały też pytanie o parking przy wieży ciśnień. Na czas remontu, będzie on nadal dostępny dla mieszkańców. Docelowo, w okolicy skrętu z Daszyńskiego na Poprzeczną PKP ma udostępnić kolejne miejsca postojowe. Estakada, która powstanie zamiast dzisiejszego przejazdu, ma mieć długość 200-metrów. Rozpocznie się od ulicy Poprzecznej, a skończy na skrzyżowaniu z krajówką. Po modernizacji niewątpliwie wydłuży się czas dojścia na perony. By dostać się na nie od strony Tenczynka mieszkańcy będą musieli przejść estakadą i zjechać windą lub zejść schodami, a później przejściem podziemnym dostać się na peron. Kierowcy natomiast, jeśli nie zaparkują samochodu przy wieży ciśnień, będą musieli kierować się na krajówką, a później skręcić na Floriana. Po wybudowaniu estakady zniknie bowiem połączenie drogowe Floriana z Daszyńskiego.

Na sali był też obecny Andrzej Dziadkowiak, prezes firmy Kaprin. Dopytywał jak zostanie rozwiązany ruch po zamknięciu przejazdu na Zielonej, zanim PKP wybuduje drogę serwisową. Okazuje się, że PKP planuje stworzenie bajpasu, który pozwoli firmie dostać się na krajówkę. Droga serwisowa wzdłuż torów ma być gotowa do końca 2018 roku.

Największe emocje pojawiły się jednak gdy do głosu doszły mieszkanki z domów zlokalizowanych tuż przy wieży ciśnień. Przekonywały, że nikt z PKP nie kontaktował się z nimi, ani nie proponował wykupu nieruchomości. Po zakończeniu inwestycji ja i moje dzieci będziemy mieszkać pod mostem – mówił rozgoryczona mieszkanka. Gdybym wiedziała, że w tym miejscu powstanie estakada nie wykupiłabym domu na własność – dodała kolejna.

Następnym tematem była organizacja ruchu pociągów podczas trwania modernizacji. Dojazd z Woli Filipowskiej do Krakowa trwa dziś 2 godziny, tu się nie da mieszkać, chyba, że ktoś mieszka i pracuje w Krzeszowicach – to kolejny głos z sali. Jak przekonywali przedstawiciele PKP, w godzinach szczytu ruch pociągów ma zostać utrzymany, poza nim, z Trzebini do Krzeszowic planowa są 4 kursy autobusowe, z Krzeszowic do Krakowa – 11. Podczas prac ma zostać utrzymany ruch jednotorowy.

Sporo kontrowersji wywołała także budowa przejazdy na ulicy Kolejowej w Woli Filipowskiej. Na żadnym ze slajdów jakie zobaczyli mieszkańcy, a wcześniej radni, nie ma mowy o przejściu podziemnym dla pieszych. Podczas spotkania Adam Godyń, radny i sołtys wsi, odczytał pismo skierowane do PKP w sprawie pominięcia uzgodnionego wcześniej przejścia. Mimo, że na slajdach go nie ma, przedstawiciel PKP potwierdził, że dojdzie do jego budowy.

29 komentarzy

29 Komentarzy

  1. PaKo

    13/11/2017 o 10:31

    Dobrym posunięciem byłoby najpierw wykonanie chodnika od przejazdu na Sienkiewicza (później Śląskiej w Tenczynku). Ruch na tej drodze drastycznie się zwiększy w związku z zamknięciem Daszyńskiego. Niestety w odpowiedzi na petycje mieszkańców ZDPK nie znalazł ani grosza na tą inwestycję. Tym niemniej super, że rusza przebudowa. Jako piesi nośmy odblaski, jako kierowcy uważajmy na pieszych i będzie dobrze.

  2. Czesio

    13/11/2017 o 10:42

    Po modernizacji pociągi mają jechać tylko 120 km/h a miało być 160, to jakaś kantowana ta modernizacja jest? A może są jakieś szkody górnicze i się nie da zrobić szybciej? Ten kawałek jednego toru między Dulową a Trzebinią, co już był kiedyś robiony, to go jeszcze raz będą wymieniać czy zostawią kawałek troszkę starszego toru?

    • Andi

      14/11/2017 o 10:14

      Linia pewnie ma projektowaną prędkość 160km/h, realna z pewnością będzie mniejsza(choćby żeby był margines bezpieczeństwa). Zresztą pewnie tylko pociągi pośpieszne mogłyby ją osiągnąć, lokalne ze względu na małe odległości między stacjami raczej się nie będą do tylu rozpędzać.

    • Anonim

      19/11/2017 o 01:19

      będą jechać tak jak 15-30 lat temu jeździły i tyle

  3. YOKO.

    13/11/2017 o 12:18

    Kompletna bzdura ten plan!Cały ruch ciężarówek kierować w centrum Krzeszowic?Taki wiadukt powinien powstać przy skręcie na Tenczynek!A tam po staremu ,no ale obsluga szlabanow cały czas śpi. Nic nie jedzie przez 30 min, a szlaban zamknięty!

    • PaKo

      14/11/2017 o 11:05

      Zauważ, że jakby ten obiekt powstał w miejscu przez Ciebie wskazanym, to i tak ciężarówki jadące w stronę Krakowa jechałyby przez skrzyżowanie Daszyńskiego – DK79, więc chyba nie ma problemu.Poza tym porównaj zabudowę Daszyńskiego i Sienkiewicza, a także ukształtowanie sytuacyjne jezdni. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest jednak obecne rozwiązanie. Inną kwestią jest czas oczekiwania na otwarcie rogatek. Tylko czekać, aż dojdzie do tragicznego najechania na tył pojazdów stojących w kolejce na krajówce. Ale i ten stan rzeczy powinna poprawić estakada na Daszyńskiego.

  4. Nowotko

    13/11/2017 o 12:22

    Czy w sprawie budowy przejścia podziemnego w Woli Filipowskiej były już robione badanie geologiczne, odwierty kontrolne? Co w przypadku jeśli okaże się, że np. woda w gruncie jest za wysoko, może trzeba wtedy zbudować kładkę nad torami? Najpierw PKP powinno wykonać niezbędne badania i uzyskać ekspertyzy i po ich analizie zadecydować o najlepszym rozwiązaniu. Ale ogólnie fajnie, że zmodernizują przystanek na Woli bo jest okropny.

  5. ratownik med.

    13/11/2017 o 22:07

    Przy ul Kolejowej w Woli Filipowskiej niezbedny jest przejazd pod linia torow przynajmniej na jeden samochod typu straz pozarna czy ambulans. Jest to niezbedne.

  6. pytajacy

    13/11/2017 o 22:22

    Ciekawe jak dostanie sie pogotowie ratunkowe do południowej czesci Woli Filipowskiej jesli nie bedzie w centrum tej miejscowosci przejazdu pod torami?

    • OdcięciOdŚwiata

      14/11/2017 o 08:08

      Przejazdem na poziomie torów tak jak teraz, wiaduktem na Daszyńskiego jadąc przez Tenczynek drogą na Rudno, drogą „techniczną” która powstanie po płd stronie torów, wiaduktem na białkę.

      • ku rozwadze mieszkancow

        16/11/2017 o 19:07

        Dla osob z zatrzymana akcja serca, bedzie w sam raz jazda ambulansu na Białke czyli około 15 minut dłuzej. Zeby nie zrobic przejazdu dla jednego samochodu w linii ul Kolejowej to skandal.

        • KsięstwoStaraWola

          17/11/2017 o 14:58

          Teraz jest na Starą Wolę jeden przejazd od DK79 (nie licząc niestrzeżonego na spacerowej). Po remoncie torowiska mają być 2 dodatkowe i będzie gorzej? Czy teraz na Starej Woli ludzie masowo umierają z powodu niedotarcia na czas karetki? Zawsze źle…

          p.s. Wszystko zależy od miejsca gdzie ma dotrzeć, na pewno 4 drogi są lepsze niż 2.

          • no cóż

            17/11/2017 o 19:12

            są tacy dla których zawsze będzie źle. To się jakoś nazywa 😉

          • tyle w temacie

            19/11/2017 o 14:41

            Zwiekszenie predkosci na tym odcinku wiazac sie bedzie z nie dosc czestymi otwarciami przejazdu w lini torow, to po pierwsze, po drugie robienie estakady na białce oddalonej dwa kilometry od centrum zapewne „przyspieszy interwencje” ambulansu w sytuacjach krytycznych, po trzecie istnieje dosc dziwny opor przed robieniem przejazdow pod torami jak ma to miejsce w innych miejscowosciach na trasie z Krakowa ( rzekomy powod, wody gruntowe )

  7. andi

    14/11/2017 o 20:29

    Parking od strony Tenczynka miał dalej działać ale z tego co widzę to niedługo go zagrodzą. Zresztą już dzisiaj panowie mówili ze to w zasadzie już teren budowy i nie opowiadają za pozostawione samochody. Wiec jak będzie ten parking jak mówili na spotkaniu czy nie?

  8. JERZY

    15/11/2017 o 09:04

    Przebudowa przebudową, uważam że jest niezbędna i celowa. Prośba do lokalnych fotografów aby uwiecznili obecną sytuację budowlaną, tak dla potomności.
    Nasze miasto bardzo się zmieniło, można by wydać „porównywalny” album o Krzeszowicach.
    Nie tak dawno w pracowni Pana Siodłaka można było przypomnieć archiwalne zdjęcia – teraz już jest pustka.

    • Gie

      15/11/2017 o 21:34

      A propos uwieczniania. Ciekawe jak te wnętrza teraz wyglądają?
      https://www.youtube.com/watch?v=WOHPf812C90
      Można tam wleźć? Pozapisywać kadry z tego filmiku, popróbować porobić identyczne ujęcia i je ze sobą zestawić.

      • JERZY

        16/11/2017 o 14:01

        Dziękuję, super filmiki, przypomniały się stare czasy: pochody, Lenin, profesorowie, Stylowa i inne, po prostu młodość.
        A wracając do porównań, każdy zakątek Krzeszowic się zmienił i taki album należałoby wykonać, wymagałoby to trochę pracy, zebrania prywatnych zdjęć, wykonania aktualnych ale podejrzewam, że trud byłby wynagrodzony.

        • Gie

          16/11/2017 o 17:45

          Album papierowy byłby drogi w zrobieniu i pewnie zbyt wielu chętnych by na niego nie było. Ale takie coś byłoby łatwiej wykonać. Po najechaniu kursorem zmieniają się obrazki.
          http://refotografie.blogspot.com/
          Ciekawe czy stworzenie takiej strony można by zgłosić do budżetu obywatelskiego? Pewnie wtedy byłoby łatwiej i większa motywacja.

    • Anonim

      15/11/2017 o 22:27

      Pan Siodłak splajtował, teraz tam do wynajęcia jest… tylko te ceny zaporowe sobie Cech dał takie, że dłuuugo będą czekać na wynajmującego.

  9. ktoś

    16/11/2017 o 14:29

    to bedzie najdrozsza inwestycja dzis od 10 do 11 było 11 ludzi w pomarańczowych kabotkach jeden coś kucajac grzebał w ziemi.

    • Anula

      17/11/2017 o 23:39

      600 milionów, aby pociągi jeździły 25min z Krzeszowic do Krakowa. 15 lat temu tak było, a stare pociągi jeżdżące na tym odcinku nie osiągały prędkości 160 km/h. Smutne, że przez te lata tory i mosty nie były remontowane. Teraz trzeba wydać mnóstwo pieniędzy, aby było jak 15 lat temu. Poza tym tory mają być ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi na całym odcinku, nawet w terenie nie zabudowanym. To zakrawa na marnotrawstwo i łapówkarstwo, aby „szwagier” mógł zarobić…

      • Anonim

        18/11/2017 o 13:41

        Standard. Świata nie zmienisz. Narzekać też nie ma po co.

      • krzysio

        18/11/2017 o 23:02

        Byłoby 400 mln gdyby przebudowa zaczęła się za rządów PO.

        • Anonim

          19/11/2017 o 13:36

          Jasne krzysiu. Tak sobie tłumacz. „Byłoby”… nie masz żadnych podstaw do tego by tak twierdzić.

      • Gie

        19/11/2017 o 08:14

        Ale wiesz że tory nie są remontowane by pociągi jeździły szybciej pomiędzy Krzeszowicami a Krakowem tylko by jeździły szybciej pomiędzy Gdańskiem a Krakowem, Warszawą a Katowicami, Szczecinem i Przemyślem.

        • Anonim

          19/11/2017 o 13:37

          Nie wie. Przecież takie odległości dla co poniektórych nie są ważne – „ma być k… dobrze dla mnie i tyle, a reszta mnie nie interesuje” – polaczkowe podejście.

  10. tak pytam

    16/11/2017 o 20:16

    Ciekawe komu tak usilnie zalezało na estakadzie w Woli Filipowskiej i drodze oddalonej od centrum o co najmnej 1,5 km?

  11. LUZNY

    16/11/2017 o 20:25

    Nadzieja w mieszkancach gminy ze niezgodza sie na obwodnice Trzebini przez puszcze Dulowska. Łaczaca olkuska z A4.

Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę