Wydarzenia
Apelują do radnych: Nie uchwalajcie planu!
Na czwartkowej sesji do krzeszowickich radnych trafi apel mieszkańców ulicy Reymonta i osiedla Żbik. W piśmie sprzeciwiają się uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zaproponowanym obecnie kształcie. Chcą, by wszystkie zgłoszone przez nich uwagi zostały uwzględnione i wyłożone do wglądu podczas czwartego wyłożenia projektu planu. Pod apelem podpisało się 220 mieszkańców.
Na czwartkowej sesji do krzeszowickich radnych trafił apel mieszkańców ulicy Reymonta i osiedla Żbik. W piśmie sprzeciwiają się oni uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zaproponowanym obecnie kształcie. Chcą, by wszystkie zgłoszone przez nich uwagi zostały uwzględnione i wyłożone do wglądu podczas czwartego wyłożenia projektu planu. Pod apelem podpisało się 220 mieszkańców.
Poniżej zamieszczamy pełną treść apelu.
Zwracamy się do Państwa jako przedstawicieli społeczności Naszego Miasta i Gminy z apelem dotyczącym projektu planu zagospodarowania przestrzennego przygotowywanego przez Burmistrza Gminy Krzeszowice.
Apelujemy, aby Rada Miasta nie uchwalała planu miejscowego bez dokonania przez Burmistrza Gminy Krzeszowice IV-go wyłożenia do publicznego wglądu, uwzględniającego wszystkie uwagi mieszkańców Osiedla Żbik i ul Reymonta.
Projekt planu zagospodarowania przestrzennego dla Miasta Krzeszowice zaprezentowany w III-im wyłożeniu wzbudza wiele kontrowersji. Szczególnie wśród nas – mieszkańców Osiedla Żbik i ul Reymonta. Wynika to z faktu, iż projekt został przygotowany z naruszeniem naszych podstawowych praw – konstytucyjnie zagwarantowanego prawa własności, a także prawa do współdecydowania o kształcie miejsca, w którym żyjemy i w którym mieszkamy. Projekt planu przygotowano popełniając szereg rażących błędów, które są przez urzędników – ku naszemu zdumieniu – bagatelizowane. Do najpoważniejszych z nich należą:
- Użycie do przygotowania projektu nieaktualnych map i podkładów geodezyjnych, co skutkuje brakiem naniesienia na mapy planu wielu budynków, stawów, obiektów, w których – zgodnie z prawem – jest prowadzona działalność rolnicza i gospodarcza. Brak aktualnej wiedzy na temat istniejących zabudowań uniemożliwia sporządzenia wiarygodnej prognozy skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego, które należy do obowiązków burmistrza (Art. 17. ustęp 5. ustawy o planowaniu przestrzennym). Gdyby doszło do sporządzenia prognozy skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego na podstawie nieaktualnych, de facto nieprawdziwych danych, w konsekwencji może to skutkować w przyszłości koniecznością wypłat przez gminę nieprzewidzianych wcześniej odszkodowań.
- Opracowanie projektu planu dla obszaru Miasta Krzeszowice z wyłączeniem kilkunastu działek o numerach 441 – 454 o łącznej powierzchni 4,99 ha znajdujących się w obrębie granic Miasta Krzeszowice (a równocześnie należących do Osiedla Żbik).
- Brak zgodności w wielu miejscach projektu planu zagospodarowania ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Krzeszowice. Zwracamy uwagę, że plan zagospodarowania przestrzennego opracowuje się na podstawie studium, uchwalonego w naszym mieście w 2010 r. Jeśli projekt planu nie jest zgodny lub narusza założenia studium, to stanowi to podstawę do wniesienia wniosku do właściwego sądu administracyjnego o stwierdzenie jego nieważności.
Nasz szczególny, kategoryczny sprzeciw budzą plany modernizacji dróg polegające na znacznym ich poszerzeniu. Planując przebieg dróg zgodnie z art.1 ust 2 pkt. 7 UPZP, należy uwzględnić aktualny stan prawa własności na danym terenie. Niestety zostało to pominięte przez tworzących nowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Miasta Krzeszowice.
Zrozumienie problemu wymaga przedstawienia pojęć stosowanych podczas tworzenia planu dotyczących dróg.
Drogi publiczne dzielą się na autostrady, drogi ekspresowe, główne ruchu przyśpieszonego, główne zbiorcze, lokalne, dojazdowe. Drogi prowadzące przez Osiedle Żbik to:
- droga zbiorcza inaczej powiatowa na mapie symbol KDZ,
- droga lokalna – na mapie KDL,
- droga dojazdowa na mapie symbole KDD i KDD2,
- droga wewnętrzna na mapie symbol KDW,
Droga publiczna to droga, którą mają prawo poruszać się wszelkie pojazdy, stosownie do wprowadzonych ograniczeń obciążeniowych i przepisów KRD. Droga gminna to droga, której właścicielem jest gmina. Do tej kategorii, należą drogi wewnętrzne, dojazdowe i lokalne. Oznacza to, że droga zdefiniowana jako gminna nie musi być drogą lokalną, może być każdą z wymienionych powyżej dróg (np. dojazdową lub wewnętrzną).
W studium został zapisany podstawowy podział dróg, ich wielkości i odległości pomiędzy ich rozgraniczeniami. I tak dla drogi KDZ jest to 20m, dla KDL – 12 m, dla drogi KDD – 10m, dla dróg KDD2 i KDW – 6m.
I tak:
- Ulica Reymonta – działki gminne 359 i 250 (od drogi powiatowej do zakrętu) , według studium mają status dróg dojazdowych, bez określenia wielkości, ale ma to być albo KDD o odległości pomiędzy liniami rozgraniczającymi 10 m lub KDD2 o szerokości 6m. W przedstawionym w II-im wyłożeniu planie droga ta uzyskała nagle status lokalnej o rozgraniczeniu 12 m. Sam pas drogowy przecina 2 domy w 1/3 ich powierzchni, natomiast linia rozgraniczająca odcina każdemu z mieszkańców po 4 m z długości działek, przebiegając pod samymi oknami domów. Chcąc tak blisko postawić domy przy drodze, budujący nigdy by nie uzyskali zgody, a drogę urzędnicy chcą przesunąć mieszkańcom pod ściany domów. Jeżeli plan zostanie uchwalony bez wprowadzonej zmiany ww. drogi na drogę KDD2, zostanie przez nas zaskarżony do Sądu Administracyjnego.
- Ulica Reymonta działka gminna nr 360, od wiaduktu do zakrętu. Poszerzenie tej drogi do 12m powoduje osunięcie się ze skarpy 4 domów, wywłaszczenie z 3 kolejnych ich mieszkańców, bo pas drogowy przechodzi przez ich budynki. Chcielibyśmy nadmienić, że wbrew temu co twierdzi wiceburmistrz, Pan Żbik, to mieszkańcy wybudowali się przy drodze, która nie miała statusu drogi publicznej. Jeszcze przed II wojną światową powstały pierwsze budynki, a drogę wiodącą do pól utwardzili dopiero w latach 70-tych sami mieszkańcy. Fragment tej drogi o długości 350 m – został wciągnięty w ewidencję dróg gminnych dopiero 27.09.2012 r. uchwałą Rady Miejskiej.
- Drogi wiodące od Czatkowic przez centrum Osiedla Żbik (ul. Na Wzgórze oraz ul. Nad Potokiem) pomiędzy gęsto postawionymi zabudowaniami, mające w studium statusy dróg dojazdowych, w wyłożonym planie zyskały status dróg lokalnych o szerokościach w liniach rozgraniczenia 12 m. Przechodzą one przez 7 budynków mieszkalnych i kilkanaście budynków gospodarczych. W wielu innych nie będzie możliwe zamieszkanie ze względu na możliwość osunięcia się skarp lub wstrząsów spowodowanych przez wzmożony ruch drogowy. Również koszt odszkodowań przekroczy wielokrotnie zyski z tak zaplanowanych ciągów drogowych.
- Drogi nr 325 (ul. Różana Dolina) i nr 268 (ul Leszczynowa) wykorzystywane są wyłącznie w celach komunikacyjnych osób zamieszkałych w domach usytuowanych przy tychże drogach. Zaplanowanie dla dróg nr 268 i 325 szerokości pasa drogowego wynoszącego 10 m jest irracjonalne. Problemy i koszty, które wystąpią po przyjęciu planu miejscowego z pozostawieniem planowanych dróg nr 268 i 325 o szerokości pasa drogowego 10 m (przebudowa wszystkich mediów: sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej, telefonicznej, gazowej, pokrycie kosztów wyburzenia podjazdów, ogrodzeń i – co również nie wykluczone – niektórych domów, koszty odszkodowań za utratę wartości nieruchomości) będą niewspółmierne do wątpliwych korzyści, które niesie perspektywa poszerzenia ww. dróg.
W planowaniu przestrzennym należy stosować zasadę proporcjonalności, tak aby zysk gminy przekraczał koszty wykonania danego planu. Gmina musi wykazać, że dana droga ma optymalny charakter. Niestety przedstawiony plan stanowi nadużycie władztwa planistycznego. Również materiały planistyczne sporządzone na potrzeby projektu planu miejscowego, powinny być aktualne na dzień przekazania tegoż projektu do opiniowania i uzgodnień.
Do przedstawionego w III-im wyłożeniu projektu planu zagospodarowania przestrzennego dla Miasta Krzeszowice zgłoszono olbrzymią liczbę, bo ponad 250 uwag – z czego około 70 dotyczy ulicy Reymonta. Wnoszący uwagi do projektu planu nie zostaną poinformowani przez burmistrza, które z nich zostały uwzględnione, a które odrzucone. Pozwala na to podstawa prawna dotycząca uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jedynym formalnym sposobem zapoznania mieszkańców z decyzją burmistrza w sprawie wniesionych uwag jest dokonanie kolejnego, IV-go wyłożenia projektu planu do publicznego wglądu.
W związku z powyższym apelujemy do Rady Miasta, by nie podejmowała decyzji o uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego bez dokonania przez Burmistrza Gminy Krzeszowice jego IV-go wyłożenia uwzględniającego uwagi mieszkańców.
Mieszkańcy oś. Żbik, Krzeszowice