Kultura

Ruszył projekt „Nasz Tenczyn”

Końcem marca rozpoczął się zorganizowany przez stowarzyszenie „Ratuj Tenczyn” projekt edukacyjny pod nazwą „Nasz Tenczyn”. Projekt który potrwa do listopada 2011 r. przewiduje przeprowadzenie w szkołach gminy Krzeszowice 16 warsztatów historycznych na temat zamku Tenczyn i roli rodu Tęczyńskich w historii Polski.

Celem głównym warsztatów historycznych „Nasz Tenczyn” jest zwiększenie wiedzy młodzieży szkolnej z terenu gminy Krzeszowice na temat wartości kulturalno-historycznej zamku Tenczyn, będącego dziedzictwem narodowym regionu.

Podczas warsztatów przedstawiane są w ciekawy, atrakcyjny dla młodych ludzi sposób dzieje zamku Tenczyn na przestrzeni wieków, wraz z historią zamieszkującego go rodu Tęczyńskich. Duża część przedstawianych w czasie warsztatów informacji ma formę interesujących dla młodzieży ciekawostek – dowiaduje się ona że zamek Tenczyn stoi na obwodzie krateru wulkanu (przedstawiany, jest przekrój przez górę Tęczyńską) a do rąk słuchających trafiają kamienie wulkaniczne zebrane w okolicy zamku. Opowiadana jest też historia obrony zamku podczas „Potopu” i poszukiwania przez Szwedów skarbów koronnych na jego terenie. Przedstawiane zostaje także wirtualne zwiedzanie zamku Tenczyn dzięki przygotowanej przez stowarzyszenie „Ratuj Tenczyn” trójwymiarowej, elektronicznej makiecie obiektu. W dalszej części warsztatów młodzież wypełnia krzyżówkę z pytaniami dotyczącymi historii zamku Tenczyn, układa puzzle z jego widokiem, lepi zamek z plasteliny a także rysuje herb Tęczyńskich – topór. Na końcu warsztatów każdy z jego  uczestników otrzymuje bogato ilustrowaną  broszurę przedstawiającą historię obiektu.

Przewiduje się że z warsztatów historycznych skorzysta 320 uczniów gminy Krzeszowice. Ich efektem będzie lepsze poznanie przez młodzież lokalnej historii. Pośrednim rezultatem projektu będzie przekazanie szkołom biorącym w nim udział materiałów używanych podczas jego realizacji. Nadmienić należy że projekt warsztatów historycznych „Nasz Tenczyn” realizowany jest przy wsparciu finansowym Gminy Krzeszowice, która na jego realizację przekazała 2 904 PLN.

Na stronie „Ratuj Tenczyn” pojawi się kronika projektu, w której przedstawiane będą na bieżąco informacje o przeprowadzanych w szkołach warsztatach i fotografie przeprowadzanych zajęć. W kronice dostępna będzie także w formie elektronicznej książeczka (broszura)  na temat historii zamku wydana z okazji projektu – dzięki temu każdy zainteresowany będzie mógł do niej dotrzeć. Książeczka dostępna będzie także na stronie UM Krzeszowice.

Wydana broszura będzie dystrybuowana także wśród mieszkańców Gminy Krzeszowice podczas planowanych przez nas wykładów.

Tekst: Grzegorz Stępowski, fot. Ratuj Tenczyn, na zdjęciach uczniowie SP w Tenczynku

90 komentarzy

90 Komentarzy

  1. Mała Madrala

    04/04/2011 o 12:13

    No i dobrze, niech się dzieciaki wrszcie coś o Tenczynie dowiedzą. Może je to zainteresuje i kiedyś się nim zajmą bo dzisiaj dorośli maja zamek w nosie i wszystkim się opłaca bezczynnie patrzeć jak się wali. Tylko co z niego zostanie zanim wyrośnie młode pokolenie ?

  2. Anonim

    04/04/2011 o 12:31

    dzis dorosli gonia za pieniądzem, żeby dzieci miały jakąś przyszłość, studia płatne, na jezyk trzeba posłac, korki załatwić-a to kosztuje. Myśle, ze nie o to chodzi ze mamy zamek w nosie, ale raczej o to, że dziś taki świat-nie masz kasy jestes nikim. Ja tyram na dwa etaty żeby dzieciom zapewnić to co trzeba. A jak wolna chwila to z dzieciakami trzeba pobyc.Nikt dziś nie ma czasu na to żeby zajmować się odbudową zabytków. Widać mądrala że nie wiesz co znaczy miec rodzinę i na NIA PRACOWAC. nie żebym był ignorantem i miał zamek w nosie, ale ciężkie czasy mamy i każdy myśli o tym żeby sobie zapewnic.Brutalne ale prawdziwe.

  3. Anonim

    04/04/2011 o 12:44

    dodam jeszcze, że oczywiście projekt jak najbardziej popieram i doceniam. Inicjatywa ok, zawsze czegos dzieciaki dowiedza sie nowego.

  4. Ben

    04/04/2011 o 12:55

    Tym, którzy spotykają się z tematem po raz pierwszy chciałbym wyjaśnić, że niegdysiejszy „zamek Tenczyn” to dzisiaj „ruiny zamku Tenczyn”. Wyjaśniam to w tym celu, aby potencjami zwiedzający nie nastawiali się, że zobaczą obiekt w podobnym stanie jak Wawel czy Pieskowa Skała.

    Samą inicjatywę uważam za bardzo cenną – jak zresztą każdą, której przyświeca szerzenie wiedzy historycznej o regionie, w którym mieszkamy. Szacunek dla organizatorów projektu edukacyjnego. Trzymam kciuki za powodzenie programu.

  5. Ale, ale

    04/04/2011 o 13:10

    napewno Anonimie, będąc gdzieś na wycieczce, napotkasz na ruiny bardziej czy mniej utrzymane, chętnie je sam obejrzysz a i dzieciom opowiesz historię z nim związaną.
    Dlaczego zatem u nas nie można zamku „zatrzymać w czasie”, tymbardziej, że władze związane z kulturą, akurat nam sprzyjają, nie mówię o kulturze naszej władzy, która ten temat ma totalnie „gdzieś”, nawet o dotację na ten rok nie wystąpili!!!
    Gratuluję Grupie „Ratuj Tenczyn” i życzę im aby odnieśli sukces, bo jak narazie tylko ONI się liczą.

  6. momo

    04/04/2011 o 14:35

    Inicjatywa godna pochwalenia, tylko jak powinno się pisać: Tęczyn, czy Tenczyn? No bo z jednej strony Tenczynek, a z drugiej Tęczyńscy…
    Pozdrowienia

  7. nicki

    04/04/2011 o 14:39

    jeżeli masz do wyboru zadecydować czy 11 mln zł przeznaczyć na zabezpieczenie ruin ! wprawdzie pieknie położonych, ale ruin albo dać na inny cel np. oświatę lub drogi to co wybierzecie. Takich dylematów Stowarzyszenie Ratuj Tenczyn nie ma i dlatego może sobie pozwolić na totalną krytykę. Zapytajcie ludzi czy zrezygnują z czegokolwiek na rzecz Tenczyna usłyszycie wtedy prawdę, powodzenia.

  8. Ben

    04/04/2011 o 15:41

    Odwiedziłem stronę http://www.ratujtenczyn.org.pl i znalazłem tam pewną nieścisłość.
    W przedstawionym artykule z Gazety Krakowskiej” pt. Nie ma pieniędzy na zamek” czytamy: „Nie będzie kontynuacji remontu zamku Tenczyn w Rudnie”. O ile mi wiadomo, nigdy nie było mowy o remoncie, tylko o pracach związanych z zabezpieczeniem ruin. Bądź co bądź istnieje duża różnica pomiędzy remontem a zabezpieczeniem.

    Pisałem już na ten temat, ale powtórzę. Zdecydowanie uważam, że do momentu wyjaśnienia i uregulowania ze spadkobiercami Potockich wszelkich spraw własnościowych związanych z ruinami zamku, wkładanie jakichkolwiek środków finansowych w ten obiekt (z oczywistym wyłączeniem finansowania prac, które nakazał wykonać Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków) jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Wydaje mi się, że priorytetem stowarzyszenia powinno być doprowadzenie do uregulowania spraw własnościowych, a następnie współdziałanie z właścicielem w kwestii ewentualnego remontu, odbudowy czy dalszego zabezpieczenia pozostałości po zamku.

    • do Bena

      05/04/2011 o 18:47

      W pelni podzielam Twoje zdanie, najpierw uregulować kwestję własnosci zamku I nie tylko zamku!!

  9. OPTY

    04/04/2011 o 21:01

    Chyba jednak „ta władza, która zamek ma totalnie gdzieś”- cytuję jeden z poprzednich wpisów wystapiła o środki:
    http://www.ratujtenczyn.org.pl/czy_Tenczyn_bedzie_otwarty.html
    ale po co sprawdzać informację, jeżeli znacznie prościej podać informację dla siebie wygodniejszą, czyż nie? Brawo!

  10. ktoś

    04/04/2011 o 21:19

    Nasz Tenczyn 1oo lat temu wyremontowano wierze Nawojową i zrobiono schody i teraz też pilnujmy aby przetrwały następne 100 lat .

  11. miś&misia

    04/04/2011 o 21:24

    A może ktosiu chodziło ci o wieżę Nawojową?

  12. realista

    05/04/2011 o 07:47

    – problem polega na tym, że w tym przypadku nikt prywatnie nie wyłoży pieniędzy na prace konserwatorskie …. a więc pozostaje jedynie wyjście zainwestowania pieniędzy publicznych, co z kolei budzi wątpliwości zarówno formalno-prawne jak też emocjonalne – bo niby dlaczego wydawac pieniądze publiczne na niepubliczne cele ? – co inego gdyby ruiny miały uregulowany stan prawny i stanowiły własnośc gminy lub skarbu państwa a więc były ogólnie dostępne dla społeczeństwa …. – bo ostatecznie przecież nie wiadomo czy kiedyś po odzyskaniu przez spadkobierców praw do tych nieruchomości, nie zostaną one „zamknięte” dla osób postronnych ….
    – w naszym społeczeństwie takie kwestie są bardzo trudne do rozwiązania ….

  13. ktoś do miś

    05/04/2011 o 08:16

    Oj widać że trwasz w bulu i nadziejii.

  14. Raczej

    05/04/2011 o 08:35

    bólu i nadziei – polecam Ci http://so.pwn.pl/

    • proponuję

      05/04/2011 o 15:13

      troszeczkę wyluzować i czytać gazety – wtedy zrozumiesz dlaczego z błędami napisane. 😛

      • o, przepraszam

        05/04/2011 o 15:14

        tego w gazetach ani w telewizji nie uświadczysz – wpadki obecnego prezydenta są szybciutko zacierane pod dywan, przy poprzednim pewnie by był specjalny program o tym zrobiony, teraz jakoś wpadki nagle nikomu nie przeszkadzają…

        • może

          05/04/2011 o 17:13

          wystarczy specjalnych programów, filmów i specjalnych tablic o poprzednim, już się przejadła ta specjalnością i męczeństwo.

        • ale

          05/04/2011 o 19:41

          ja nie mówię o poprzednim w kwestii męczeństwa, tylko jak on coś źle zrobił, to nagle było o tym głośno wszędzie – w każdej stacji radiowej, telewizyjnej, gazecie. Wszędzie. Jak obecny miłościwie nam panujący zrobi coś źle to nalge wszyscy stwierdzają, że „przecież nic się nie stało”.
          I nie jestem zwolennikiem poprzedniego – wolę obecnego… ale mimo wszystko coś tu nie gra, niby te media takie niezależne… a jednak…

  15. y

    05/04/2011 o 09:28

    Kwestionującym celowość wydawania środków publicznych na Tenczyn chcę przypomnieć, że urok Krzeszowic tworzą przede wszystkim nieruchomości zbudowane i zapłacone przez Potockich, Tęczyńskich, Lubomirskich itp. Gdyby nie to to mielibyśmy cudne Krzeszowice wyglądające jak Targowa, Szarych Szeregów i inne. Obecnie mamy władze samorządowe a nie prywatne na tym samym terenie i to one mają obowiązek dbać, występować o pieniądze i remontować co się da jak najszybciej dla nas, turystów i następnych pokoleń.

    • realista

      05/04/2011 o 10:05

      – celowośc to jedno a możliwości pozyskania tych środków to drugie …., najprościej jest wydac decyzję-nakaz i uważac że sprawa jest załatwiona ….,
      – ktoś wcześniej napisał, że nie wiadomo jak zdecydowałoby spoleczeństwo gdyby to ono miało wybrac cel przeznaczenia środków finansowych: prace konserwatorskie czy np.budowa drogi, służba zdrowia itp. ….
      – ponieważ jest znaczący problem w skali kraju, warto się zastanowic nad zmianą prawa w tym zakresie (tj. w takich nieco patowych sytuacjach), np. poprzez wprowadzenie możliwości finansowania ze środków publicznych niezbędnych prac konserwatorskich ale z równoczesnym obciążeniem hipotecznym takowej nieruchomości na rzecz finansującego, względnie przepadkiem mienia przy braku zwrotu poniesionych nakładów w określonej perpektywie czasowej ….. – tylko ciekawe co wtedy powiedzieliby prywatni właściciele ?!?! – można oczywiście stworzyc inne rozwiązania, np. preferencyjne kredyty celowe – ale too już rola banków i instytucji finansowych ….

  16. Ben

    05/04/2011 o 10:07

    Realisto, Twoja wypowiedź nasunęła mi pewną myśl. Otóż uważam, że utrzymanie własnościowego status quo ruin jest dla stowarzyszenia „Ratuj Tenczyn” korzystne. Tylko dzięki temu można zabiegać o fundusze na prace związane z ruinami w gminie, powiecie, województwie czy na szczeblu ministerialnym. Gdyby właścicielami ruin stały się osoby prywatne, szanse na wywalczenie publicznych pieniędzy na ratowanie Tenczyna znacznie by zmalały.

    Nie jestem zwolennikiem spiskowej teorii dziejów, ale jestem przekonany, że ktoś, kto ma prawie 100% pewności, iż odzyska utracone kiedyś bezprawnie mienie będzie wolał zaczekać, aż obecny właściciel/użytkownik/zarządca wykona konieczne dla danego obiektu prace, by dopiero po ich wykonaniu przejąć utracone mienie. W związku z tym obawiam się, że finansowanie jakichkolwiek prac przy ruin zamku Tenczyn z publicznych pieniędzy mogą powodować „spowolnienie” procedury odzyskiwania ruin przez właścicieli sprzed 1944 roku. Dlatego priorytetem dla zamku Tenczyn jest uregulowanie jego spraw własnościowych.

    • realista do Bena

      05/04/2011 o 10:30

      – Benie – ja od kilku lat to powtarzam, ale nie wszyscy to chyba rozumieją albo chcą to przyjąc do wiadomości,
      – to tak samo jak z aktualnie trwająca procedurą „zwrotu” nieruchomości !!!! – ta procedura nie dotyczy zwrotu majątku ale zakwestionowania podstawy prawnej jego przejęcia przez Skarb Państwa !!!! – sama nieruchomośc zostanie zwrócona jeśli o nią wystapią spadkobiercy dopiero po prawomocnym zakończeniu aktualnego postępowania przed sądem administracyjnym …. – a największy problem powstanie przy rozliczeniu finansowym: czyli kto komu, ile i dlaczego tyle ma zwrócic pieniędzy ?!!!!!
      – Jesteś jednym z nielicznych którzy dostrzegają i rozumieją problem prawny w tej materii ….

      • Ben

        05/04/2011 o 10:57

        Realisto,
        rzeczywiście procedura dotyczy zakwestionowania podstawy prawnej przejęcia majątku przez Skarb Państwa. Co dziwniejsze – tak to właśnie rozumiem, ale jak widać „uległem” fali popularnego w mediach nazywania sprawy „zwrotem majątku”. Dziękuję Ci za sprostowanie.

    • do Bena

      05/04/2011 o 18:57

      Ponownie podzielam twoje zdanie, sensowny wywód! Rzeczywiście utrzmywanie obecnego stanu rzeczy jest na rękę stowarzyszeniu, własciwie , gdyby sprawa własnosci została załatwiona za burmistrza Jagiełły, stowarzyszenie Ratuj T. nie miałoby racji bytu w obecnej formule. Niech zabiega o środki na działania edukacyjne, ale nie na finansowanie robót.

  17. Ale, ale

    05/04/2011 o 12:09

    do Opty – proszę o dokładną datę złożenia przez gminę wniosku o dofinansowanie. Z tego co mi wiadomo, był to marzec br. w dodatku za przyczyną osób zainteresowanych Tenczynek.

  18. Internauta

    05/04/2011 o 17:01

    My tu sobie gadu gadu, bicie piany przepychanki a Tenczyn miał być otwarty a nie będzie i dalej się wali

    http://www.ratujtenczyn.org.pl/Zamek_Tenczyn_bedzie_zamkniety.html
    A miało być tak pięknie

    • zatem

      05/04/2011 o 19:43

      dalej ufaj temu co jest napisane, ufaj temu co jeden z drugim powiedzą – wyjdziesz na tym właśnie tak jak ruiny zamku.
      Miało być pięknie ? chyba w snach. To było od początku wiadome, że nie może się udać…

    • Ben

      06/04/2011 o 11:11

      No i sytuacja robi się skomplikowana. Zabezpieczenie ruin kosztowało niemało (wkład gminy + dofinansowanie), a zwiedzać ich dalej nie będzie można. Ciśnie mi się na usta pytanie – jaki był cel przeprowadzanych prac? Czy powstrzymanie na jakiś czas dalszego rozsypywania się budowli, czy doprowadzenie do takiego stanu, aby można je było zwiedzać? Jeśli to pierwsze – to nikt nie powinien mieć zastrzeżeń. Jeśli drugie – to osoba odpowiadająca za „remont” powinna publicznie wyjaśnić, co jest przyczyną tego, iż prace nie doprowadziły do założonego celu.
      Zastanawiam się, czy Pan Stępowski wierzy w to, że Skarb Państwa będzie zainteresowany – jeśli nie odbudową – to przynajmniej częściową rekonstrukcją zamku? Ja szczerze w to wątpię. Bądźmy poważni, w naszym kraju jest wiele obiektów znajdujących się w zdecydowanie lepszym stanie i wymagających mniejszych nakładów niż w przypadku Tenczyna, aby przywrócić im dawny blask. Z naszego podwórka – chociażby Pałac Potockich, który może znów stać się „perełką” Krzeszowic. Powiedzmy sobie szczerze – w przypadku „państwowego” zamku Tenczyn nie ma na to szans.

  19. realista do Bena

    06/04/2011 o 13:59

    Benie ! – podzielam Twoje zdanie …. – chociaż te nasze poglądy w tej materii chwały nam raczej nie przyniosą …. a jedynie z krytyką spotkac się mogą ….

  20. Ben

    06/04/2011 o 14:23

    Krytyki nie traktuję za coś złego, powiem więcej – bardzo cenię krytykę. Bo krytyka oparta jest na argumentach. W przeciwieństwie do „krytykanctwa”, które próbuje udowodnić, że „czarne jest białe, a białe jest czarne”.
    🙂

  21. y

    06/04/2011 o 16:29

    No to krytykuje cię Ben za brak wizji i defetyzm. Ratuj Tenczyn przynajmniej coś robią. Raczej Ministerstwo Dziedzictwa Narodowego a nie Skarb Państwa (trochę mylisz podmioty Ben) ma olbrzymią ilość obiektów do dofinansowania. Dlatego ważny jest lobbing organizacji pozarządowych, posłów, czy władz samorządowych na rzecz Tenczyna. W Polsce jest wiele świetnie zachowanych ruin jak Ogrodzieniec , które wspaniale zarabiają na siebie. Podobnie może być z zamkiem w Tenczynie. Przecież to niebywała szansa dla gminy Krzeszowice. Jeżeli co roku Ministerstwo wydaje wielkie kwoty na ratowanie naszego dziedzictwa narodowego to należy co roku walczyć o pieniądze.Także w innych mniejscach. Mnie nie interesuje co się dzieje w Wielkopolsce, na Śląsku czy gdzie indziej. Mieszkam tutaj i chciałbym aby wykorzystano posiadane atuty. Wieczne zasłanianie się sprawą z Potockimi jest nieprzekonywające i pokrywa brak chęci.

    • Ben

      06/04/2011 o 16:57

      „Y”, dziękuję – taką właśnie krytykę lubię. A poniżej odnoszę się do tego, co napisałeś.

      1. Nie obrażam się, że posądzasz mnie o brak wizji i defetyzm. Moje zdanie w tej kwestii jest inne, uważam że stowarzyszenie gra na ludzkich emocjach, co przynosi zamierzony efekt. Ludzi „porywa” idea ratowania, ale czym ma być ratowanie w tym przypadku – doprawdy nie wiem. Przeczytaj sobie proszę w statucie stowarzyszenia, ile jest w nim mowy o ratowaniu zamku Tenczyn. Zwróć uwagę, ile razy wogóle w statucie znajdziesz jakikolwiek paragraf odnoszący się do zamku Tenczyn. A w zasadzie do ruin zamku Tenczyn.

      2. „Coś robienie” nie przekonuje mnie do niczego.

      3. Errare humanum est. Dofinansowuje rzeczywiście MKiDN. Punkt dla Ciebie.

      4. Jeśli zamek Tenczyn ma stać się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, to – przepraszam – niech ktoś wyłoży fundusze, kupi obiekt, zainwestuje w niego a następnie zarabia na nim. Jak sobie to wyobrażasz – pieniądze zostaną wyłożone przez państwo, a ktoś z tego ma czerpać korzyści? Sugerujesz, że stowarzyszenie powinno na obiekcie zarabiać? Szczerze powiedziawszy nigdy bym członków stowarzyszenia o to nie posądzał.

      5. To nie jest żadna szansa dla gminy Krzeszowice. To jest co najwyżej szansa dla Rudna.

      6. Zgadzam się z Tobą całkowicie, że należy walczyć o pieniądze na ratowanie dziedzictwa narodowego. Jednak uważam przy tym, że istnieją pewne priorytety. Najpierw należy ratować te obiekty, których szansa na uratowanie (i UTRZYMANIE) jest największa. Na terenie gminy Krzeszowice nie są to ruiny zamku Tenczyn, ale pałac Potockich z parkiem. Koniec i kropka.

  22. Internałta

    06/04/2011 o 16:44

    Obuć się Ben i zacznij myśleć. Właśnie tacy jak Ty przez lata usprawiedliwiali besczynność Gminnych użędników. A bo to Potoccy, a bo to pieniędzy nie ma a bo to po co nam zamek……. Są miliony powodóf do nic nie robienia. A teraz jeszcze wpadłeś na genialny pomysł żeby Tenczynem zajmowało się stoważyszenie – gratulacje. A Burmiszczw tym czasie niech sobie odpoczywa, co sie ma pszemęczać.

    • "internałto"

      07/04/2011 o 09:51

      poserfuj do słownika ortograficznego

      • skoro

        07/04/2011 o 12:02

        najwaszniejsza osoba f państwie nie zna potstaf otrografii, to dlaczego niby internałta mósi ? 🙂

  23. y

    06/04/2011 o 17:18

    Ben, wreszcie jest jakaś dyskusja a Internalta podniósł cenne spostrzeżenia.
    Nie jestem członkiem Ratuj Tenczyn i nie znam statutu ale dobrze , że walczą.
    ad 4 Nie pisałem o spółce ani nie sugerowałem, że stowarzyszenie powinno zarabiać. Nie znam ich możliwości. Bez wątpienia ktoś powinien docelowo zarządzać. Gmina się obija a Potoccy jeszcze nie mają.
    ad 5 Nie oddzielam Rudna od Krzeszowic; przecież to jedna gmina
    ad 6 Przecież ani za Jagiełły ani za Bartla gmina pałacu nie chciała, więc wcześniej czy póżniej przejmą go Potoccy. Najlepiej byłoby gdyby po prostu gmina im to ułatwiła. Szkoda czasu. Myślę, że bez problemów znajda inwestora

    • Ben

      07/04/2011 o 13:31

      Ad.4. Dopóki sytuacja własnościowa nie zostanie wyjaśniona, nikt z własnej nieprzymuszonej woli i będący przy zdrowych zmysłach nie będzie inwestował w ruiny. Jedynym wyjątkiem potwierdzającym tą regułę jest otrzymanie nakazu.

      Ad.5. Owszem, jest to jedna gmina, natomiast jeśli wynikną z faktu udostępnienia ruin zamku zwiedzającym lub organizowania na terenie Tenczyna imprez plenerowych jakieś korzyści, to największe przypadną wsi Rudno. Ale nie będę się spierał – Rudno jest w gminie Krzeszowice, jest to więc korzyść również dla całej gminy.

      Ad.6. W tym punkcie zgadzam się z Tobą w 100%. Opóźnianie, przeciąganie uregulowania spraw własnościowych ze spadkobiercami Potockich nie służy nikomu.

      Wracając jednak do Tenczyna – zwróć proszę uwagę na to, że ruiny zamku Tenczyn są jednym z wielu obiektów, które wg spadkobierców Potockich zostały odebrane bezprawnie. Powiem więcej – uważam, że ruiny zamku Tenczyn są obiektem, który nie stanowi dla spadkobierców Potockich priorytetu, zapewne mają oni świadomość, że posiadanie obiektu będącego zabytkiem wiąże się z koniecznością ponoszenia olbrzymich nakładów na jego utrzymanie – nie mówiąc już o inwestycjach. Jestem ponadto przekonany, że Tenczyn nie jest obiektem, który może w przyszłości przynieść takie zyski, które w ciągu nawet kilkudziesięciu lat pokryłyby koszt inwestycji. Dodatkową „atrakcję” dla właściciela ruin – aktualnego lub tego, kto nim będzie za kilka lat stanowi stowarzyszenie, które może w różny sposób właścicielowi pomagać, ale może również przeszkadzać lub wręcz blokować pewne zamierzenia uzurpując sobie prawo do decydowania o obiekcie.

  24. do Bena z 16,57

    06/04/2011 o 19:00

    ad.4 O słodka naiwności ( bez urazy). Myślę, ze interes stowarzyszenia gra tu pierwszą rolę.Nie pierwszy to raz w naszym pięknym kraju, ze najpierw się łoży nasze tj. społeczne pieniądze, zeby potem tak dokapitalizowane nieruchomości prywatyzować czy też reprywatyzować! No to co za problem żeby pod płaszczykiem ratowania dziedzictwa kultury ktoś tak planował.Powtarzam, zeby sprawa była czysta: najpierw uregulować prawa własności a dopiero póżniej angażować wspólne pieniądze , wtedy takiemu działaniu stowarzyszenia powiem :tak. Co nie przeszkadza aby prowadziło ono teraz działalność edukacyjną ale non profit. Jesli się mylę to mnie popraw.

  25. ze strony gminy

    07/04/2011 o 20:17

    Ważne dla mieszkańców

    Informujemy, że od dnia 12 kwietnia br. Burmistrz Gminy Krzeszowice będzie przyjmował strony we wtorki w godzinach 14.00 – 16.00.

  26. Ben

    08/04/2011 o 15:52

    My tutaj o takich prozaicznych sprawach jak ruiny zamku Tenczyn, a media podają informację, że czeka nas niezła zabawa.
    http://www.przelom.pl/przelom-online/6320/KRZESZOWICE-Disco-polo-na-dni-miasta/
    Sondaże to potęga!
    😉

    • foch

      08/04/2011 o 20:05

      hiehie xD jaki dyrektor taka muzyka xD taki nasz mały grajdołek w którym wszyyyyscyyy słuchają disco polo xD

    • aaa

      08/04/2011 o 20:08

      kogo czeka, tego czeka. Ja się ewakuuję 😀

    • foch

      08/04/2011 o 20:37

      hie hie ;D jaki dyrektor taka muzyka xD

    • asertywny

      08/04/2011 o 21:39

      ma ktoś może info ile kosztowały miasto zeszłoroczne zabawy. może to disco-coś tam to cięcie wydatków a nie sondaż

      • czy

        08/04/2011 o 22:15

        cięciem wydatków nazywamy zaproszenie zespołu, bądź kilku zespołów, (jeżeli okaże się że to będzie festiwal/przegląd disco-polo) ORAZ grupy „Bracia” ? Panowie Cugowscy może nie biorą takiej gaży jak Dżem, ale niewiele mniejszą, a disco-polo za darmo też nie gra… więc dwa duże przedsięwzięcia mają być tańsze od jednego ? 🙂

        • asertywny

          09/04/2011 o 08:12

          totalnie nie mam rozeznania ile bierze zespół weselny ile kapela disco-pośmiewisko a ile bracia C ( chodź to wszystko to kicha pierwszej wody ). dlatego mój wpis to było przypuszczenie 🙂 a nie wyliczenie kosztów

          no ale cóż moi drodzy w gminie zaczyna brakować chleba to chociaż igrzyska będą !!!! 🙂 🙂 🙂

  27. y

    08/04/2011 o 22:04

    Ben, byłem dzisiaj na Salonie Turystycznym w Krakowie, w Bunkrze Sztuki. Biur podróży mało ale gminy turystyczne są; niestety bez Krzeszowic. Jest Zabierzów. Zwróciłem uwagę na Ogrodzieniec. Dużo dobrych materiałów o ruinach zamku w Ogrodzieńcu i jego wykorzystaniu; ruiny chyba mniejsze niż Tenczyn i mniej atrakcyjne ale dobrze utrzymane. A jak można wykorzystać taki obiekt zobacz na stronie http://www.zamek-ogrodzieniec.pl zarządza obiektem spółka z oo Zamek Jestem przekonany, że i u nas można pójść w tym kierunku. Zgadzam się z Tobą, że Potoccy nie będą chcieli łapać wszystkich srok za ogon i może Tenczyn odpuszczą. Warto wtedy przejechać się do Ogrodzieńca i wykorzystać ich pomysły. Stowarzyszenia Tenczyn nie ma potrzeby się bać. Teraz przynajmniej nagłaśniają sprawę ruin a projekt edukacyjny też mi się podoba. Stowarzyszenie nie ma natomiast żadnych możliwości przeszkadzania właścicielowi, który zacznie robić coś konkretnego; nie mają żadnego prawnego umocowania.

  28. szkoda

    08/04/2011 o 23:08

    że nie potrafisz pisać normalnie, bez wulgaryzmów. To jak piszesz jest Twoją wizytówką, a niestety z idiotami i nadętymi chamami ludzie gadać nie chcą. Bywa. Zajmij się swoim życiem.

  29. do wot, kultura

    09/04/2011 o 21:59

    Co to ma być reklama CKS???
    Co by się n

  30. do wot, kultura

    09/04/2011 o 22:04

    Co to ma być reklama CKS???
    Co by się nie zrobiło w Krzeszowicach wszyscy mówią że chała!!!
    14 maja obchodzimy 120 lat istnienia OSP też pewnie będą głosy że chała!
    Podpowiedzcie ludzie co chcieli byście zobaczyć czekają na wasze propozycje bo to oni są dla [email protected]
    http://www.ospkrzeszowice.pl/

    • wot, kultura

      09/04/2011 o 22:13

      no bo chała!
      poniżej poziomu pantofelka i eugleny zielonej 😀
      jeśli zawsze zaczyna się od przedszkolaków a kończy na piwsku, to nie chała??????????

      • do wot kultury

        10/04/2011 o 10:10

        skoro jesteś tak dobrze zorientowany w krytyce, to bardzo proszę podpowiedz co według Ciebie oznacza chała poniżej poziomu pantofelka ? Bo puste słowa to każdy może powiedzieć, jakbyś jeszcze tą swoją wypowiedź rozwinął ? Bo póki co to rzucasz tylko utartymi sloganami, bez żadnych konkretów i argumentów.

        • wot, kultura

          10/04/2011 o 11:37

          w ostatnim zdaniu wyjaśniam 😀

      • Bleee...

        10/04/2011 o 23:32

        Wszystko chała, precz z preczem! Zapisz siędo PiSu, tam twoje miejsce 🙂

        • wot, kultura

          10/04/2011 o 23:42

          😉

    • Tenczynek

      10/04/2011 o 18:16

      Ludzie to co się dzieje ze stawem w Tenczynku to skandal. Nic tam nikt nie porządkuje. Brud, zaniedbanie i erozja. Ławki pływają jak tratwy a obok dzikie wysypisko śmieci, i do tego nasz sołtys się tylko uśmiecha jakby to nie była jego sprawa.

  31. Tak

    11/04/2011 o 09:26

    KTO PONIESIE KONSEKWENCJE WYCIĘCIA DRZEW BEZ STOSOWNYCH DECYZJI?

    W krzeszowicach wycina się drzewa bez zezwolenia
    Odpowiedzialni za łamanie prawa- władze naszej Gminy.
    W dniu 7 kwietnia odbyła się na działce 1311/2 (skwer w Rynku) wizja terenowa przeprowadzona przez pracowników Starostwa Krakowskiego w obecności pracowników UM w Krzeszowicach, Stowarzyszenia RYNEK i członków Krzeszowickiego Koła Polskiego Klubu Ekologicznego.

    Podczas oględzin stwierdzono usunięcie 6 drzew oraz ok. 97 m2 krzewów.
    Sporządzono protokół, czynności wyjaśniające trwają. O wynikach postępowania będziemy informowac

    • Ben

      11/04/2011 o 14:33

      Trzeba przyznać, że stowarzyszenie „Rynek”to jedyna organizacja w Krzeszowicach, która tak bacznie przygląda się pracom rewitalizacyjnym, dokumentuje je i reaguje na wszelkie dostrzeżone nieprawidłowości. Szacunek.

  32. No

    11/04/2011 o 11:39

    Jak zwykle w Krzeszowicach, wszystkie roboty mają oszałamiające tempo, szkoda, że z pominięciem obowiązującego prawa. Tylko patrzeć jak uschną kolejne drzewa na Krakowskiej i przy CKS, następnie przy Danka. Będziemy natomiast podziwiać marmurową kostkę ale oddychać kurzem i brudem.

    • Ben

      11/04/2011 o 11:47

      Wiesz „No”, przechodząc w sobotę ulicą Krakowską i widząc podcięte korzenie to samo sobie pomyślałem – ile czasu wytrzymają jeszcze te drzewa? Czy nie wywrócą się one przy pierwszym silniejszym wietrze?

  33. realista

    11/04/2011 o 13:56

    – dobrym rozwiązaniem byłoby zamiast wyłącznie wycinania drzew ich zastępowanie nowymi sadzonkami ….

  34. Władze

    11/04/2011 o 14:13

    krzeszowice uczciły rocznice tragedii smolenskiej składając wiązanke na grobie nieznanego żołnierza (ruskiego) hm troche dziwne

    • co

      11/04/2011 o 14:43

      sugerujesz ?

  35. Ogólnie

    11/04/2011 o 14:52

    powoli przestaję się dziwić dlaczego w Polsce budowa jakiejkolwiek inwestycji potrafi trwać latami, często się nie kończy, lub też po jej skończeniu trzeba płacić chore odszkodowania… skoro co chwilę ktoś wnosi jakieś swoje „uwagi”, no to tak musi być.
    Ludzie, to są tylko drzewka i krzewki – zielony kawałek miasta, który można posadzić w innym miejscu. Nikt nie zburzył żadnego budynku, tylko wyciął kilka gałązek, bo ma tam stać coś innego. Drzewo można posadzić gdzie indziej przeciez.
    Zaraz tu zaczną mnie oczerniać pewnie „zieloni” albo inni obrońcy zieleni, że albo to był zabytek drzewny, albo że coraz mniej drzew, albo że to zabronione naszym chorym prawem…
    No ale przecież każdy pretekst dobry żeby zablokować budowę.
    Podobnie jak z kładkami dla zwierząt na jakiejś autostradzie… to jest chore.

    • Ben

      11/04/2011 o 15:13

      Wszystko ma swoją przyczynę i skutek. Nie będę polemizował z Tobą, czy kilka drzew to element istotny dla miasta, czy też tylko niewiele znaczące „drzewka i krzewki”. Chodzi o to, że był wykonany i zatwierdzony oraz dofinansowany projekt rewitalizacji, który nie przewidywał usunięcia przedmiotowych drzew. Jeśli nie przewidywał, to należało je zostawić. Jeżeli usunięcie drzew było konieczne, to dlaczego nie zostało to ujęte w projekcie?
      Zgodzę się z Tobą, że wiele przepisów w naszym kraju można określić jako „chore”. Uważam jednak, że takie prawo należy zmieniać, a nie ignorować lub obchodzić. Przyzwolenie na postępowanie niezgodnie z prawem prostą drogą prowadzi do anarchii.

      • cmentarz

        14/04/2011 o 14:26

        A co z wycinką starego cmentarza?

        • Ben

          14/04/2011 o 16:21

          Sformułuj tak pytanie, żeby dać komuś cień szansy na udzielenie odpowiedzi. Bo na postawiane pytanie można odpowiedzieć na przykład: „A nic.” Zadowolony?

  36. Pigal

    11/04/2011 o 17:26

    Dura lex, sed lex 🙂

    • ja bym

      12/04/2011 o 22:44

      do tego naczyń z duralexu nie mieszał 😉

  37. No

    11/04/2011 o 19:11

    Polskie prawo ma pewne luki i bywa, że „jest chore”. Za to w Krzeszowicach jest zdrowy burmistrz, który prawa nie zna a w dodatku go ignoruje. Nie wiadomo co jest gorsze.

    • przykład

      11/04/2011 o 20:59

      idzie z samej góry, więc chyba gorsze jak w kraju prawo „choruje” i nikt go naprawiać nie chce.

    • No

      12/04/2011 o 13:18

      Burmistrz jest zdrowy a do tego bardzo jurny!!!!

  38. ktoś do Wadze

    12/04/2011 o 13:22

    To było cwiczebne {testowe} wysluchanie systemu wczesnego ostrzegania w Krzeszowicach.

    • No

      12/04/2011 o 15:35

      jaja sobie robią z rocznicy

  39. ktoś

    12/04/2011 o 16:03

    Nie to tresc komunikatu Urzedu Gminy w Krzeszowicach podana na Dolinie informacji..

  40. Bem

    13/04/2011 o 10:57

    Czy autor artykułu miał zgodę rodziców lub opiekunów prawnych niepełnoletnich na robienie im zdjęć a później na umieszczanie na swoim portalu?

  41. Internałta

    14/04/2011 o 10:21

    Tego chcieliście genialni fachowcy od ochrony danych osobowych ?

    http://www.ratujtenczyn.org.pl/Nasz_Tenczyn.html

    Czy teraz jesteście zadowoleni ?
    Dzięki Wam świat staje się piękniejszy.

    • No

      14/04/2011 o 11:40

      wydaje sie ze ratuj tenczyn wyszedł na głupków b duzych głupków zeby tak robic . trzeba miec troche pojecia a nie takie bzdury robic

  42. Ben

    14/04/2011 o 11:05

    Internałto, oczywiście że to Bem i ja jesteśmy wszystkiemu winni. Twój post przypomina mi argumentację człowieka, któremu za prowadzenie samochodu po pijanemu samochód odebrano prawo jazdy. Zapytany – dlaczego straciłeś prawo jazdy, odpowiedział: „bo miałem wielkiego pecha, że akurat mnie policja zatrzymała do kontroli.”
    Chciałbym Ci jednocześnie przypomnieć, że prawo nie zabrania publikowania czyjegoś wizerunku. Trzeba tylko uzyskać zgodę osoby lub prawnego opiekuna osoby, której wizerunek ma być upubliczniony.

  43. Internałta

    14/04/2011 o 11:58

    No jasne że tak. Ale skoro już przyjmujemy taki sposób dyskusji i wyzywamy tych co starają się cokolwiek zrobić to nie zawaham się stwierdzić że przez takich kretynów jak Wy głupki z ratuj tenczyn mają naprawdę bardzo trudne zadanie.

    • Ben

      14/04/2011 o 12:16

      Internałto,
      zacytuj proszę mój post lub jego fragment, w którym kogokolwiek wyzywam lub obrażam. To po pierwsze.

      Po drugie – bluzganie inwektywami nie sprawi, że Twoja wypowiedź będzie miała większa wagę. Wręcz przeciwnie. Świadczy to o Twoim głębokim prostactwie.

      Po trzecie – nigdzie nie spotkałem się z opinią, że „Ratuj Tenczyn” stawia przed sobą łatwe zadania.

      Po czwarte – chętnie przeczytałbym wypowiedź zarządu „Ratuj Tenczyn”, czy podziela opinie przez Ciebie wyrażane. Jeżeli nie – to potwierdza się moje przypuszczenie, że jesteś zwykłym trollem internetowym. Jeśli natomiast tak, to moim skromnym zdaniem organizacja ta ma duuuże powody do wstydu.

      P.S. Dziękuję za napisanie „Wy” z dużej litery. Czuję się zaszczycony i wyróżniony.

  44. Internałta

    14/04/2011 o 12:42

    wydaje sie ze ratuj tenczyn wyszedł na głupków b duzych głupków zeby tak robic . trzeba miec troche pojecia a nie takie bzdury robic

    To jeśli chodzi o cytaty Panowie superkulturalni,

    • trzeba

      14/04/2011 o 14:11

      to mieć najpierw argumenty żeby pisać, a nie pisać bo się nie ma co robić. Idź pobiegać.

  45. Ben

    14/04/2011 o 13:15

    Ooo! Czyżby w „Ratuj Tenczyn” też są głupki? Kto w takim razie głupkiem nie jest? Internałta przez „ł” pisany?

  46. krzeszowiceone.pl

    14/04/2011 o 19:38

    Po co te wyzwiska. Ben i Bem mają rację. Trzeba mieć zgodę na publikowanie wizerunku, od tej zasady są pewne reguły, myślę, że zamieszczone zdjęcie się w nich mieści. Stowarzyszenie nie miało zgody opiekunów, twarze dzieci zostały zasłonięte. Przyznaje, wygląda to dość komicznie, ale jest zgodne z prawem i na tym sprawę powinniśmy zakończyć.

    Jeśli jakiś rodzic dziecka znajdującego się na zamieszczonych na naszej stronie zdjęciach poczuł się urażony – przepraszamy.

    Zdjęcia to dowód na to, że Wasze pieniądze zostały wydane zgodnie z przeznaczeniem. Warsztaty są organizowane, broszura została wydana. W przyszłości być może będzie też zgoda na publikację zdjęć.

  47. Bem

    15/04/2011 o 14:38

    Inna sprawa to jak nauczyciele mogli dopuścić by podczas zajęć w ich klasie robiono zdjęcia dzieciom.

Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę