Kultura

Więcej niż realizm, po polsku i niemiecku

Już jutro w galerii Pałacu Vauxhall niezwykła wystawa na dwa głosy –  niemiecki i polski. W jednym miejscu spotka się magia, mistycyzm i groteska podszyta szczyptą polityki.

Pięciu malarzy, pięć różnych punktów widzenia na świat – jedna wystawa. Jutro Vauxhall połączy polski surrealizm z niemieckim religijnym mistycyzmem. Naszych zachodnich sąsiadów będą reprezentowały prace Angerer der Ältere’a, ilustratora, malarza, twórcy filmowego.

Stronę polską będzie reprezentować czterech malarzy, wśród nich pochodzący z Krzeszowic Marcin Kołpanowicz. Na wystawie znajdą się jego prace z cyklu Niewidzialne miasta.

Wystawa może nabrać rumieńców dzięki pracom Jacka Lipowczana, słynącego z karykaturalnego stylu przedstawiania polskiej rzeczywistości i ośmieszania polsko-niemiecko-rosyjskich stereotypów. Całości dopełnią prace Krzysztofa Izdebskiego-Cruza (m.in pastel FeFic) oraz Dariusz Kalety (m.in  kompozycji Dawid i Batszeba).

Wernisaż wystawy jutro o godzinie 19:00 w galerii Pałacu Vauxhall. Więcej informacji o malarzach i samej wystawie znajdziecie na stronie galerii.

Na zdjęciu Ostatnia wieczerza Jacka Lipowczana

43 komentarze

43 Komentarzy

  1. KTM 990 Adventure R 2009

    23/11/2012 o 08:45

    Coś okropnego. Jak można coś takiego promować?
    Proponuję dołożyć jeszcze do tego wystawę krasnali ogrodowych – wystawa nabrałaby jeszcze większych rumieńców.

    • gruszek okruszek

      23/11/2012 o 11:01

      Widziałeś wszystkie prace, że komentujesz w ten sposób? Ocenianie całości na podstawie jednej, niekoniecznie reprezentatywnej rzeczy to oznaka ciasnoty umysłowej. Pójdź, obejrzyj cała wystawę, a potem wypowiadaj się do woli.

      • KTM 990 Adventure R 2009

        23/11/2012 o 11:30

        Komentuję to co widziałem. Komentarz zamieściłem pod konkretnym artykułem, „dzieło” go ilustrujące jest dla mnie na poziomie artystycznym krasnali ogrodowych.

  2. jedno

    23/11/2012 o 23:39

    spostrzeżenie – jest napisane „surrealizm” – i to generalnie powinno wiele wyjaśniać. Czasami poziom surrealistyczny nie dociera do osób zbyt realnie patrzących na rzeczywistość.

  3. niesia

    24/11/2012 o 12:11

    właśnie nam montują krasnala ogrodowego na rynku……Czy mieszkańcy mogliby się dowiedzieć, ile faktycznie gmina uzbierała z cegiełek a ile dołożyliśmy do krasnalka z budżetu?

    • no problem

      24/11/2012 o 13:06

      jesteś zainteresowana? dowiedz się 😉

    • KTM 990 Adventure R 2009

      24/11/2012 o 13:50

      A czy przyjezdni też mogliby się dowiedzieć, ile faktycznie gmina uzbierała z cegiełek a ile dołożyliśmy do krasnalka z budżetu?

      • no problem

        24/11/2012 o 13:56

        każdy obywatel, może się dowiedzieć 😀 poczytaj ustawę o dostępie do informacji publicznej. a jeśli zbiórka jest publiczna,czyż nie musi być przedstawiona informacja o jej wynikach ? 😛

        • KTOŚ

          24/11/2012 o 14:14

          mówił, że sfinansowali to również wykonawcy rewitalizacji i fontanny, w ramach rekompensaty.

          • chyba

            24/11/2012 o 14:23

            sobie żarty robisz 😀

          • y

            24/11/2012 o 20:12

            to może gladiator będzie teraz sikał wodą. Zawsze jakaś fontanna .

        • no cóż...

          24/11/2012 o 15:41

          i znowu nieznajomość prawa … mieszkańcy mają prawo wiedzieć o wynikach zbiórki na Gladiatora,… ale i tak wiara w to co mówi i czyni Burmistrz jest żadna, trzeba byłoby dokonać kontroli finansów…

          • Ben

            26/11/2012 o 15:15

            „No cóż”, muszę Cię rozczarować. Żadnej zbiórki publicznej na gladiatora nie było. Przeczytaj uważnie podlinkowaną informację:
            http://www.krzeszowice.pl/aktualnosci,glowna,2980.htm
            Nie ma tam słowa na temat zbiórki publicznej, a jedynie informacja o możliwości przekazywania darowizn pieniężnych przeznaczonych na wykonanie kopii posągu gladiatora.
            Żeby móc przeprowadzać zbiórkę publiczną trzeba wcześniej uzyskać pozwolenie.
            -> http://www.msw.gov.pl/portal/pl/2/7694/Warunki_organizacji_zbiorki_publicznej.html

            Pytanie: czy ktoś celowo wymyślił i rozpowszechnił informację na temat zbiórki publicznej, czy może jest to zwyczajna plotka?

          • Jerzy

            26/11/2012 o 16:07

            Masz rację. Nie ogłosili zbiórki pieniężnej i nie mieli również – jako urząd – prawa do otrzymywania darowizn, gdyż darowizny na cel społeczny może otrzymywać stowarzyszenie lub fundacja, która go realizuje i ma zapis w swoim statucie.

            Obdarowane organizacje mają obowiązek podania tych informacji do publicznej wiadomości w miejscach dostępnych, a pisemnie muszą zawiadomić Naczelnika Urzędu Skarbowego.

            Urząd Miejski w Krzeszowicach jest jednostką samorządową.

          • aaa

            26/11/2012 o 16:29

            więc Ben – i tak źle i tak niedobrze. jaka jest podstawa prawna takiego ogłoszenia? bo jeśli były darowizny, to trzeba je w jakiś sposób ujawnić. tylko jak?

          • Ben

            26/11/2012 o 16:53

            Aaa,
            myślę że nie ma żadnej szczególnej podstawy prawnej takiego ogłoszenia. Każdy może publicznie poinformować o możliwości przekazywania darowizn na taki czy inny cel.

            Zastanawiam się, czy gmina może organizować zbiórkę publiczną. Wydaje mi się, że nie. Ale pewien nie jestem. Sądzę, że akcja „przekazywania darowizn” została nagłośniona jako „zbiórka publiczna” ze względu na wydźwięk. Inaczej jest odbierane przez mieszkańców „przekazanie urzędowi darowizny”, a inaczej „zbiórka publiczna” na określony cel.

          • y

            26/11/2012 o 17:18

            Interesujące informacje przekazał aaa; urząd zaś brnie bez sensu, żeby tylko postawić na swoim.

  4. zauważcie

    24/11/2012 o 15:22

    – gdyby zgolić wąsy gladiatorowi, nieco skrócić włosy i zaczesać „na makówkę” – czy nie przypomina wam kogoś? nie był to chyba przypadek, że właśnie na cokole będzie uwieczniony ktoś ze znaną twarzą. I to na długie lata!

    • MMA

      26/11/2012 o 22:13

      panią Brzózkę?

      • :D

        26/11/2012 o 22:39

        no nie… Twoje poczucie humoru jest obezwładniające 😉

  5. czyli

    24/11/2012 o 19:27

    na rynku stanie pan od ktorego hitlerowcy zporzyczyli salut a wiec bedzemy miec pielgrzymki nazistowskie do miasta brawo czesiu ave

  6. lukasz

    25/11/2012 o 20:20

    ohydne dzieła lipowczana

  7. stokrotka

    26/11/2012 o 09:08

    co za idiotyczny pomysl z tym gladiatorem na rynku – a ktoz ma takie poczucie smaku ! co sie w tym miasteczku wyprawia !

    • BEZNADZIEJA...

      27/11/2012 o 18:35

      TEN SMAK I GUST WYCHODZI Z UMiG W KRZESZOWICACH ! .. KTO INICJUJE ? -REPREZENTANCI I ICH PRZYBOCZNI Z WOLI FILIPOWSKIEJ ! ŻENADA !!!

  8. babajaga

    26/11/2012 o 22:57

    stokrotko, jeśli poczuciem smaku można nazwać to, na co cierpi pewna pani K z magistratu (raczej bezmiar chorych ambicji), to właśnie dzięki tej przypadłości mamy to, co mamy. Tak się dzieje, gdy urzędnicy odpowiedzialni za sprawną obsługę mieszkańców gminy, łapią się za urządzanie nam miasta na swoją modłę.

  9. mima

    27/11/2012 o 17:34

    widzieliście filmik wczoraj?

    • ?

      27/11/2012 o 17:57

      jaki filmik?

  10. ja

    29/11/2012 o 11:16

    Film o przedszkolu był fajny, tylko szkoda że taki krótki. Ale rozumiem że oszczędzamy. I to się ceni. Krótko i na temat

  11. mieszkaniec101

    29/11/2012 o 16:07

    mam pytanie czy ktoś się orientuje czy można gdzieś w internecie znaleźć wykaz wszystkich pracowników naszego urzędu i ewentualnego zakresu ich obowiązków? Wiecie może jak wygląda aktualnie sytuacja z garażami przy ul. Długiej?

  12. Lew

    29/11/2012 o 18:03

    1. Pierwsze nie jest informacją publiczną. Istnieje regulamin organizacyjny i jest on na stronie Urzędu. Tam są zakresy działania Urzędu.
    2. Nic się od dwóch lat nie zmieniło. Stoją jak stały.

    • Lwie

      29/11/2012 o 19:44

      dobrze zorientowany:czy potrafisz wytłumaczyć dlaczego w czasie gdy do 7 XII mozna składać wnioski do wyłozonego wcześniej planu zagospodarowania Krzeszowic, zniknal tak przypadkiem ze stronki Urzędu?? Urząd bliżej petenta?

      • Lew

        29/11/2012 o 20:56

        Cyt ….
        Wyłożenie projektu planu zagospodarowania przestrzennego.
        Przypominamy, że od dzisiaj tj. od 8 października do 7 listopada jest wyłożony do publicznego wglądu projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Krzeszowice wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Wyłożenie odbywa się w Sali Herbowej Urzędu Miejskiego w Krzeszowicach, ul. Grunwaldzka 4 (I piętro), 32-065 Krzeszowice, w godzinach: poniedziałki, środy, czwartki, piątki od 15.30 do 17.30; wtorki od 17.00 do 19.00.
        Dodano: 2012-10-08
        http://www.krzeszowice.pl/aktualnosci,3000.htm

        Moim zdaniem, wszyscy który coś mieli do dokumentu, mogli się z nim zapoznać i napisać mnóstwo uwag oraz rozwiać wątpliwości.
        Zasze będą tacy, którym nawet rok nie wystarczy. Ci mają problem… głównie z sobą 🙂

        • y

          30/11/2012 o 07:20

          Z sobą to mają przede wszystkim problem niektórzy wręcz bezczelni urzędnicy z urzędu gminy; w tym także Ty jeżeli do nich należysz. Ile osób zwłaszcza w starszym wieku regularnie korzysta z internetu ? Dlaczego nie było ogłoszeń na tablicy przed Vauxhallem o terminach wyłożenia i i terminach składania ewentualnych uwag i wniosków do planu? Dlaczego nie były ponawiane informacje o w/w na okrąglakach ? Wszystko to sprawia wrażenie taplania sie w podejrzanych szarościach dla osiągnięcia założonego celu. Po prostu wstyd.

        • UWAGA !

          30/11/2012 o 07:28

          PROSZĘ UDOSTĘPNIĆ W INTERNECIE „PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MiG KRZESZOWICE”- bo nie każdy ma czas na siedzenie w Urzędzie by się z nim zapoznać, ponadto żyjemy w dobie informatyki i łatwiej możemy dotrzeć a nawet nanieść uwagi i spostrzeżenia drogą informatyczną . Dziękujemy.

  13. babajaga

    29/11/2012 o 21:12

    Lwie, może jednak nie usprawiedliwiaj urzędu, bo zgodnie z prawem plan powinie być dostępny w Internecie przez cały czas bo tak jest w większości gmin. Krzeszowice należą do wyjątków. Wiadomo, że niektórym urzędnikom jest nie na rękę, aby ten plan wszyscy mogli oglądać, bo to wyłącznie oni mają monopol na udostępnianie danych w nim zawartych i wszystko musi się odbywać pod kontrolą. W przeciwnym razie ich profity z niekontrolowanego dostępu do planu mogą nagle zmaleć do rozmiarów nic nie znaczących i wówczas mamić i naciągać ludzi się już nie uda. Wtajemniczeni wiedzą, o co dokładnie chodzi.

  14. Lew

    01/12/2012 o 10:26

    Zgadzam się, że Plan powinien wisieć na stronie urzędu.
    I tak będzie, ale tedy gdy będzie on uchwalony.

    Na czas wyłożenia, do zgłaszania uwag – wisiał.
    Skończył się czas publicznego wglądu do projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – projekt planu został usunięty.
    Chyba jest to logiczne.

    Po uchwaleniu planu – przyjęty dokument zostanie zamieszczony w sieci.
    Kto tego nie rozumie, proszę pisać poniżej 🙂

    • Ale

      01/12/2012 o 17:54

      ogłoszenie sołtysa z Czernej ze stycznia 2011 roku – widnieje do tej pory na stronie urzędu.
      Super ważne!!! Ale w końcu co mądry sołtys to nie burmistrz wuefista!

    • y

      02/12/2012 o 10:06

      Lew ale kłamiesz i kombinujesz. Przecież projekt planu wisiał tylko na czas wyłożenia. Przypominam jeżeli masz celowo słabą pamięć, że od końca wyłożenia jest jeszcze cały miesiąc – do 7 grudnia 2012 r. na składanie uwag. Dyskusja nasza dotyczy tego, że w najważniejszym czasie składania uwag określone i łatwe do zidentyfikowania osoby w urzędzie w sobie znanym a raczej podejrzanym celu wycofały ze strony internetowej projekt . Po prostu dla utrudnienia składania merytorycznych uwag, skarg czy sprzeciwów przeciwko nieraz bzdurnym zapisom projektu.

      • Lew

        03/12/2012 o 05:20

        Faktycznie. Sprawdziłem. Powinien wisieć 🙂

  15. Grzegorz

    02/12/2012 o 09:27

    Też nie rozumiem w czym problem żeby był dalej widoczny w internecie. Teraz będą jakieś machloje czy co? Wstydzą się ?

  16. obserwator z boku

    02/12/2012 o 10:31

    W powyższym wpisie „y” jest opisana istota sprawy. Jest to niewątpliwie celowe działanie pewnych osób cyt. „dla utrudnienia składania merytorycznych uwag”.
    W wyłożonym projekcie planu roi się niestety od bzdurnych zapisów i ustaleń, a o to ze szczególną troskliwością zadbały te same zainteresowane osoby, mające decydujący wpływ na ostateczną wersję planu. Wystarczyło porozmawiać z samą projektantką, aby się o tym przekonać. Niektóre z tych osób powinny być usunięte raz na zawsze od decydowania w sprawach, w których mają ulokowany tylko i wyłącznie swój prywatny interes.

    • I

      02/12/2012 o 14:04

      całkowicie się zgadzam, że plan zagospodarowania może budzić podejrzenia.
      Ta tutejsza pani architekt powinna jeszcze mocno się dokształcić a jak nie wie, to niech cichaczem wejdzie na stronę Urzędu w Zabierzowie i zobaczy jak przez nich jest podana informacja dla ludzi o planie zagospodarowania, są pliki do pobrania, obwieszczenia o wyłożeniu planu, o dyskusji publicznej, wzory wniosków i uwag do plan. Nikt do chwili obecnej niczego ze strony Urzędu nie wykasował, wręcz przeciwnie, wszystko czytelnie podane.
      To się nazywa poważne traktowanie społeczeństwa.

Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę