Gospodarka
Węzeł Rudno rozsupłany. Stalexport rozpoczął prace na A4
Po prawie 20 latach oczekiwań długa historia pewnego węzła zmierza właśnie do szczęśliwego zakończenia. Zarządzający odcinkiem A4 Kraków-Katowice, Stalexport Autostrada Małopolska, w poniedziałek rozpoczął prace przy rozbudowie węzła Rudno. Po ich zakończeniu kierowcy będą mogli wjechać z autostrady na drogę w stronę Śląska lub zjechać z niej, jadąc od strony Krakowa. Prace mają się zakończyć na początku 2017 roku.
Kiedy w 1996 roku podejmowano decyzję o lokalizacji węzła autostradowego Rudno, chyba nikt nie przypuszczał, że na jego rozbudowę trzeba będzie poczekać prawie 20 lat. Historia inwestycji to ciągłe zwroty akcji i wpuszczanie samorządów w przysłowiowe maliny. Zmieniali się ministrowie, wojewodowie, burmistrzowie, radni, a decyzja o rozbudowie węzła ciągle pozostawała w sferze planów.
W 2010 roku samorządy podpisały list intencyjny, który miał przyspieszyć prace przy rozbudowie. SAM zobowiązał się w nim m.in. do przeprowadzenia pomiaru, analizy i prognozy natężenia ruchu w obrębie Węzła Rudno, pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji, uzgodnienia z Ministerstwem Infrastruktury koniecznych zmian w umowie koncesyjnej. Samorządy natomiast zobowiązały się do wytyczenia szlaków komunikacyjnych i opracowania planu i realizacji rozbudowy sieci dróg i mostów łączących Węzeł Rudno z okolicznymi miejscowościami. Miały także ściślej współpracować z SAM przy pozyskiwaniu decyzji administracyjnych, w związku z koniecznością dostosowania lokalnej sieci drogowej do przyjęcia ruchu ciężkiego z autostrady A4.
Zarówno powiat krakowski jak i chrzanowski wywiązał się z budowy szlaków komunikacyjnych, które mają zostać połączone z węzłem. Na początku 2015 roku Stalexport otrzymał od wojewody małopolskiego pozwolenie na budowę. Decyzja została wydana pod rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor nie musiał czekać, aż decyzja się uprawomocni.
W piątek SAM poinformował, że od poniedziałku rozpoczyna prace przy rozbudowie węzła. Do końca października lewy pas ruchu będzie zamknięty na odcinku ok. 1,3 km, a ruch będzie się odbywał dwoma zwężonymi pasami: pasem prawym i pasem awaryjnym z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Po przebudowie węzeł Rudno będzie umożliwiał zjazdy i wjazdy na autostradę A4 dla każdego kierunku jazdy. Węzeł zostanie połączony z lokalnymi drogami rondem. Zakończenie robót przewidziano na luty 2017 roku. Koszt inwestycji to 7.7 mln zł.