Inwestycje
Plany kolejowych inwestycji spędzają sen z powiek mieszkańcom Jury
Gminy Jerzmanowice-Przeginia, Zabierzów, Wielka Wieś, Zielonki, ale także Kraków protestują przeciwko zaproponowanym wariantom przebiegu tras kolejowych prowadzącym do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowe linie oznaczałyby nie tylko wyburzenia domów, ale także ingerencję w przyrodnicze walory parków krajobrazowych.
„Samorząd Małopolski poparł ostatnio list mieszkańców i pasjonatów z prośbą o wpisanie Jury na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Taki status przyczyni się także do ochrony zabytków i bogactwa przyrodniczego tego wyjątkowego obszaru” – informuje na swoim facebookowym profilu EkoMałopolska. Nie wiadomo jak poparcie małopolskiego samorządu dla ochrony Jury, ma się do rządowych pomysłów przecięcia obszarów chronionych nowymi liniami kolejowymi, które mają powstać w ramach połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym.
Rządowy projekt zakłada budowę 1 600 kilometrów nowych linii kolejowej prowadzących do ogromnego lotniska w Baranowie pod Warszawą. Inwestycja ma być gotowa do 2027 roku. Do wtorku trwa pierwsze etap konsultacji zaproponowanych wariantów tras. Trzy z nich, w tzw. ciągu 7, mają przebiegać przez sąsiednie gminy. W Małopolsce, jak można wyczytać z prezentacji zamieszczonej na stronach CPK, linie kolejowe będą kolidować z Obszarami Natura 200, Parkami Krajobrazowym, obszarami chronionego krajobrazu, pomnikami przyrody i użytkami ekologicznymi.
W jednym z zaproponowanych wariantów linia kolejowa została poprowadzona przez Dolinę Będkowską i Dolinę Szklarki, a w innym częściowo przez Doliny Kluczwody i Doliną Bolechowicką. Inwestycja przecinałaby Park Krajobrazowy Dolinki Krakowskie i biegła przez obszar Pustyni Błędowskiej. Z proponowanymi wariantami ciągu 7 można zapoznać się tutaj lub zerknąć na warianty naniesiona na Google Maps. Do 10 marca, za pośrednictwem strony CPK można zgłaszać uwagi do proponowanych przebiegów tras.