Inwestycje
Wraca temat budowy drogi przez Puszczę Dulowską. RDOŚ czeka na Wasze uwagi
Już tylko dwa dni pozostały na składanie uwag do raportu dotyczącego oddziaływania na środowisko budowy nowej drogi wojewódzkiej, łączącej węzeł Rudno z krajówką. Szlak ma przebiegać przez cenne siedliska przyrodnicze Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego.
O budowie nowej drogi wojewódzkiej łączącej węzeł Rudno z krajówką, a docelowo także z drogą 94 w Olkuszu, mówi się przynajmniej od ośmiu lat. Teraz przedsięwzięcie wkracza w etap oceny oddziaływania na środowisko. RDOŚ w połowie lipca zawiesiła na swojej stronie obwieszczenie o udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji w ramach rozpoczętej procedury. Informację na ten temat, w swoim BIP zamieściła także gmina Trzebinia. Co ciekawe, takiego samego ogłoszenia nie udało nam się znaleźć na stronach gminy Krzeszowice, która o budowę drogi bardzo mocno zabiega.
W raporcie stwierdzono, że nowa droga będzie kolidowała z dwoma cennymi siedliskami przyrodniczymi. RDOŚ dodaje też, że „planowana inwestycja ze względu na rodzaj, skalę i występujące oddziaływania na terenach dotychczas niezagospodarowanych, będzie negatywnie oddziaływać na obszary chronione ustanowione na podstawie ustawy o ochronie przyrody”.
Z trzech zaproponowanych wariantów, raport jako najbardziej korzystny, wskazuje ten, który najbardziej koliduje z terenem parku. Wariant pierwszy jest też wariantem preferowanym przez gminę Krzeszowice. Przecina zaledwie jedno zabudowanie i z krajówkę łączy się w Filipowicach, przy granicy z Dulową. To też jedyny wariant, który daje możliwość kontynuowania drogi w kierunku Olkusza.
Więcej na temat budowy nowej drogi przez puszczę >>
Swoje uwagi do raportu złożyły już dwa stowarzyszenia – Towarzystwo Przyjaciół Nowej Góry oraz Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych Woli Filipowskiej. Mieszkańcy wskazują na braki w inwentaryzacji niektórych chronionych gatunków zwierząt i ptaków. Wnioskują także o „przeprowadzenie rzetelnych badań geologicznych i hydrologicznych oraz o jednoznaczne określenie wpływu planowanej inwestycji na właściwości retencyjne Puszczy Dulowskiej w kontekście problemu suszy”.
Wskazują też na sprzeczności zawarte w raporcie dotyczące natężenia ruchu – z jednej strony mowa jest o odciążeniu dróg lokalnych, z drugiej strony dowodzi się, że „ruch na planowanej drodze będzie tak niewielki, że nie będzie miał wpływu na migrację zwierząt”.
Mieszkańcy wnioskują także, by pod uwagę brać całość inwestycji, także planowaną w przyszłości część drogi w kierunku Olkusza. Wskazują, że inwestycja będzie przebiegać po cennych „pod względem geologicznym, historycznym i krajobrazowym obszar dawnego wydobycia galmanu w okolicach Psar, Paryża i Galmanu (kopalnia Katarzyna). Obszar ten został objęty ochroną Parku Krajobrazowego Dolinki Krakowskie i jeśli przebiegnie tamtędy droga ulegnie on całkowitemu zniszczeniu” – piszą mieszkańcy.
„Obecnie głównym zainteresowanym tą inwestycją jest Burmistrz Gminy Krzeszowiec, jednakże nie reprezentuje on stanowiska mieszkańców. Gmina nie prowadzi konsultacji społecznych, nie informuje mieszkańców o planowanej inwestycji. Mieszkańcy, którzy na własną rękę zdobywają informacje o podejmowanych działaniach są im przeciwni, rozumieją bowiem, że jej koszty – środowiskowe, przyrodnicze, społeczne, historyczne, a także ekonomiczne – znacznie przekroczą realne zyski” – piszą w uwagach mieszkańcy.
Z całością dokumentacji można zapoznać się na stronach RDOŚ. Uwagi przyjmowane są do 5 sierpnia, także drogą elektroniczną, bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym.