Wydarzenia

Przyjazny urząd? Nie w Krzeszowicach

Opublikowane

Wydatki na administrację z roku na rok stanowią coraz większy odsetek w gminnym budżecie. Rosną również sumy przeznaczane na płace i składki urzędników. Czy wraz ze wzrostem wydatków na gminną administrację rośnie też jakość oferowanych przez nią usług?

W listopadzie ubiegłego roku ukazał się raport krakowskiej Fundacji Stańczyka, która próbowała sprawdzić jak urzędnicy z 182 gmin województwa małopolskiego radzą sobie z odpowiedziami na pytania o dostęp do informacji publicznej.

Przeprowadzony monitoring składał się z trzech części: analizy dokumentacji (m.in BIPu), analizy odpowiedzi na wnioski pisemne (list i e-mail wysłany przez „tajemniczego klienta”) oraz badania telefonicznego. Wyniki raportu są zastraszające. Małopolskie gminy mają problem z odpisywaniem na listy polecone, podpisane imieniem i nazwiskiem, a wnioski o dostęp do informacji publicznej wysłane drogą mailową są prawie całkowicie ignorowane.

Zapisy w statutach i regulacjach wewnętrznych są niezgodne z ustawą o dostępie do informacji publicznej. Samorządy mają również problemy z prowadzeniem BIP, a prawie 30% z przebadanych urzędów odpowiadała na wnioski po ustawowym terminie 14 dni. Urzędy często mylą też  ustawy z Kodeksem postępowania administracyjnego.

Jak w zestawieniu 182 gmin wypadł krzeszowicki urząd? Zajął 72 miejsce – wypadł lepiej niż magistrat w Chrzanowie, Trzebini czy Zabierzowie, co nie znaczy, że jest się z czego cieszyć. Pierwsze miejsce w rankingu zajął Andrychów, wysoką lokatę uzyskała też Alwernia (7 miejsce). Najlepszemu urzędowi przyznano 27 punktów na 40 możliwych, krzeszowicki magistrat miał ich 19.

„Monitoring był pierwszym etapem projektu „Przyjazny Urząd – dostęp do informacji publicznej na wniosek w urzędach gmin i miast woj. śląskiego i małopolskiego”, który Fundacja Stańczyka realizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem Bona Fides przy wsparciu Szwajcarii w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.

Głównym celem dwuletniego projektu (październik 2011 – wrzesień 2013) jest poprawa standardów udostępniania informacji publicznej na wniosek w 30% urzędów gmin o bu województw, a co za tym idzie – zwiększenie liczby rzetelnych odpowiedzi na w nioski o informację publiczną oraz zmniejszenie liczby praktyk, które są niezgodne z ustawą o dostępie do informacji publicznej”.

Wydatki na gminną administrację w latach 2010-2013

Cały raport można przeczytać na stronach Fundacji Stańczyka

55 komentarzy

Najpopularniejsze

Exit mobile version