Gospodarka

Na ten węzeł czekaliśmy ponad 20 lat

Opublikowane

Jest materiał na YouTube, są zdjęcia z drona i artykuły w lokalnych i ogólnopolskich mediach. W notce prasowej rzecznik podkreśla, że to ważna inwestycja dla sąsiadujących z autostradą gmin. W ogólnej euforii nikt już nie pamięta, że „rozsupływanie” węzła było drogą przez mękę.

Od piątku mieszkańcy i przedsiębiorcy z Gminy Krzeszowice mogą już swobodnie i bez przeszkód korzystać z otwartego  węzła autostradowego w Rudnie. Mimo, że decyzja o jego lokalizacji zapadła w 1996 roku, Stalexport budowę rozpoczął dopiero w sierpniu 2015 roku. Nie pomogły zabiegi o przyspieszenie inwestycji przez kolejnych wojewodów i ministrów, ani posła z Krzeszowic. 

W 2010 roku okoliczne samorządy podpisały list intencyjny, który miał przyspieszyć prace przy rozbudowie. SAM zobowiązał się w nim m.in. do przeprowadzenia pomiaru, analizy i prognozy natężenia ruchu w obrębie Węzła Rudno, pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji, uzgodnienia z Ministerstwem Infrastruktury koniecznych zmian w umowie koncesyjnej. Samorządy natomiast zobowiązały się do wytyczenia szlaków komunikacyjnych i opracowania planu i realizacji rozbudowy sieci dróg i mostów łączących Węzeł Rudno z okolicznymi miejscowościami. Miały także ściślej współpracować z SAM przy pozyskiwaniu decyzji administracyjnych, w związku z koniecznością dostosowania lokalnej sieci drogowej do przyjęcia ruchu ciężkiego z autostrady A4.

Zarówno powiat krakowski jak i chrzanowski wywiązał się z budowy szlaków komunikacyjnych, które mają zostać połączone z węzłem. Na początku 2015 roku Stalexport otrzymał od wojewody małopolskiego pozwolenie na budowę. Decyzja została wydana pod rygorem natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor nie musiał czekać, aż decyzja się uprawomocni.

Pod koniec sierpnia 2015 roku przy węźle ruszyły prace. W piątek Stalexport Autostrada Małopolska poinformował, że do węzła po północnej stronie autostrady zostały dobudowane łącznice oraz rondo umożliwiające zjazd z autostrady od strony Krakowa na drogę do Krzeszowic czy Alwerni oraz wjazd na A4 w kierunku Katowic z drogi prowadzącej od Alwerni lub Krzeszowic. Wcześniej możliwy był tylko zjazd i wjazd na autostradę A4 od strony południowej.

Otwarcie węzła daje nadzieję na  gospodarcze ożywienie tej części gminy. Z informacji burmistrza wynika, że terenami położonymi koło węzła zaczęli już interesować się przedsiębiorcy. Jedną z działek niedaleko węzła kupił przedsiębiorca, którego firma zajmuje się produkcją dla branży turystycznej. Burmistrz na razie nie chciał zdradzać nazwy przedsiębiorcy.

Fot. YT

10 komentarzy

Najpopularniejsze

Exit mobile version