Drogowa inwestycja w opałach. Gmina wypowiedziała umowę opiewającą na ponad 24 miliony złotych
Na zakończenie budowy drogi łączącej krajówkę z terenami inwestycyjnymi nieopodal ulicy Bandurskiego, przyjdzie nam poczekać dłużej. Pod koniec lipca, ze względu na nieterminową realizację inwestycji, gmina wypowiedziała wykonawcy umowę.
Przetarg na projekt i budowę drogi wygrała ta sama firma, która wcześnie była odpowiedzialna za przebudowę Miękińskiej, Grunwaldzkiej, Ogrodowej i Daszyńskiego. Umowa na ponad 24,5 miliona złotych została podpisana pod koniec października 2021 roku. Po dwóch latach od jej zawarcia gmina postanowiła ją jednak wypowiedzieć. Powód okazał się dokładnie taki sam jak w przypadku innych, rozpoczętych już przez tę samą firmę inwestycji w gminie Krzeszowice — nieterminowa realizacja.
Ponieważ termin realizacji inwestycji przy Bandurskiego znacznie się wydłuży, a ponad 19.5 miliona złotych na budowę drogi pochodzi z Funduszu Budowy Dróg, na zmianę harmonogramu zgodę musiał wyrazić wojewoda.
Po zawarciu porozumienia dotyczącego zakończenia kontraktu i rozliczenia dotychczasowych prac, gmina będzie mogła ogłosić kolejny przetarg na budowę drogi. Przypomnijmy, że pierwotnie inwestycja miała zostać zakończona w kwietniu 2024 roku.
Mieszkaniec
29/10/2023 o 19:21
Mogli tego nie ruszać jak nie potrafią skończyć. Teraz się tam nie da przejechać. Szykuje się dziadostwo i błoto na lata.
Lemiesz pługa
29/10/2023 o 20:31
Aaale fajny spychacz!!!
Spycha grunt po poprzednikach w świetle reflektorów.
Mam nadzieję, że nie ugrzęźnie w błocie jak ruski czołg bezzałogowy?
Ubezpieczenia
30/10/2023 o 10:02
Rozrysujcie pasy na skrzyżowaniu Daszyńskiego z DK od strony miasta, bo w tej chwili połowa samochodów musi łamać przepisy. Cieszą się wyłącznie ubezpieczalnie. Nikomu nic nie wypłacą przy stłuczce/wypadku.
JA
30/10/2023 o 16:31
POPIERAM !!!!!!
Tak
30/10/2023 o 16:56
Przydałyby się pasy. Prawo o ruchu drogowym w tej sytuacji jest oczywiste, ale nie każdy je zna. Nie każdy też ma wystarczającą wyobraźnię, żeby wyobrazić sobie dwa paasy, gdy ich nie namalowano.
Lex
30/10/2023 o 18:40
W świetle prawa tam jest nadal JEDEN pas. Koniecznie trzeba rozrysować kierunki jazdy.
Instruktor
31/10/2023 o 05:25
W świetle prawa tam jest tyle pasów ruchu ile zmieści się bezpiecznie pojazdów.
Pas ruchu
31/10/2023 o 09:21
Art. 2, punkt 7 pas ruchu – każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nieoznaczony znakami drogowymi.
Malarz drogowy vel nie artysta vel szablonista
02/11/2023 o 12:46
Dajcie mi farbę, to wszystko przemaluję!
Nawet czarne pasy na białym tle!!!
Paletę kolorów wybieram zawsze w skali RGB, więc spoko…
XYZ
30/10/2023 o 18:20
Jakbyście się trochę znali na przepisach to wiedzielibyście, że nie da się tam wymalować pasów ponieważ nie będą dotrzymane szerokości, określone w Rozporządzeniu.
Przedtem pasów nie było i dało się jeździć.
ABC
31/10/2023 o 00:27
Co potwierdza, że jest tam jeden pas. Nie chodzi o to, czy da się jeździć. W tej chwili nie masz prawa ustawiać się jako drugie auto obok już stojącego. Kropka.
DEF
31/10/2023 o 10:23
Po prostu rozrysujcie to na dwa pasy albo na jeden pas. W prawie nie ma pojęcia „nieoficjalnie można”. W Polsce jest sporo takich skrzyżowań i wszystkie sprawiają problemy kierowcom, policji i prawnikom. Rozwiązaniermn stosowanym powszechnie jest jednoznaczne rozrysowanie pasów i kierunków. w sieci jest pełno opisów takich przypadków jak to nasze skrzyżowanie. Na to wszystko jeszcze nakładają się zwyczaje lokalne, kompletnie obce kierowcom spoza terenu. Jest mocna tendencja do jednoznacznego znakowania.
Ewka
31/10/2023 o 15:26
I bardzo dobrze.
Chcesz szybko uciec z Daszyńskiego na Chrzanów – jedziesz na ogrodową i zmykasz obok szkoły muzycznej. Nic trudnego.
Tu jest sytuacja potencjalnie kolizyjna/
01/11/2023 o 18:35
Chodzi wyłącznie o jazdę prosto. Skręty nie stwarzają żadnych kłopotów.
PaKo
31/10/2023 o 05:36
Dokładnie tak.
Adam
31/10/2023 o 15:50
Art. 22. – [Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu; zakazy zawracania; jazda na suwak] – Prawo o ruchu drogowym.
Pełna treść
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1047 t.j.Akt obowiązujący
Wersja od: 28 października 2023 r. do: 31 grudnia 2023 r.
Art. 22. [Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu; zakazy zawracania; jazda na suwak]
1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1) do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
A
31/10/2023 o 18:58
A jeśli chce jechać prosto?
Adam
05/11/2023 o 12:33
Art. 16. – [Obowiązki kierującego pojazdem] – Prawo o ruchu drogowym.
Art. 16. – [Obowiązki kierującego pojazdem] – Prawo o ruchu drogowym.
Pełna treść
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1047 t.j.Akt obowiązujący
Wersja od: 28 października 2023 r. do: 31 grudnia 2023 r.
Art. 16. [Obowiązki kierującego pojazdem]
1. Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
2. Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze.
2a. 17 Kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku jest obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni.
3. Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.
4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.
Jeżeli na skrzyżowaniu jazdy na wprost nie regulują znaki jedziesz najbliżej prawej krawędzi jezdni.
A
05/11/2023 o 14:26
Dzięki.
Adam
05/11/2023 o 12:46
Nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skręceniem
art. 97KW w zw. z art. 22 ust. 2 PRD
Kwota mandatu: 150 zł
Punkty: –
Kod czynu: –
Ewa
05/11/2023 o 17:19
No widzisz. A ja wciąż głupia blondyna jestem.
Kierowca
30/10/2023 o 18:13
Myślę że tych pasów nikt nie namaluje. To że samochody ustawiają się w dwóch pasach to odpowiedzialność kierowców. Oficjalnie droga jest zbyt wąska by można było zgodnie z przepisami wyznaczyć dwa pasy, poza tym zamia organizacji ruchu, zmiana sygnalizacji, To że zdrapali zawężenia to takie nieoficjalne ułatwienie dla kierowców.
Izydor
30/10/2023 o 22:29
Teraz jest poprawnie. To centrum, nie autostrada.
Brawo za pomysł remontu. Mamy piękną wizytówkę miasta. Dobrze.
operator
31/10/2023 o 01:02
Spychacz do zepchniecia PISu na smietnik.
Przezorny zawsze ubezpieczony
31/10/2023 o 09:00
Przy takiej ilości samochodów, umiejętnościach techniczno- umysłowych prowadzących oraz powszechnej dostępności prawka, pasy KONIECZNE, od zaraz!!!
rude jest piękne
31/10/2023 o 17:53
adamczyk i szydło będą musieli jeszcze poczekać na droge do swoich działek !!!!!!!
Joannam
01/11/2023 o 05:59
Może by pewien minister jeszcze ostatnim podrygiem, tak zwanym rzutem na taśmę przyspieszył powstanie tej drogi?
Johan
05/11/2023 o 22:43
Może zmieni?
Za trzy kadencje swoje nawet na pewno zmieni, bo i sam zmieni swój światopogląd.
Wtedy już nie będzie miał oporów do zmieniania czegokolwiek w cokolwiek, bo sam się życia politycznego nauczy już na luzaku przed najwyższym progiem własnych dokonań.
Wehikuł czasu
01/11/2023 o 21:21
Młodzieży, starszyzno, władzo i inni życzliwi Krzeszowicom ludzie!!!
Proponuję podróż w czasie, by rozwiać wszystkie waśnie:
https://malopolskie.fotopolska.eu/zdjecia/m1572,Krzeszowice.html?zdjeciaOd=1000&zdjeciaDo=2020&sortuj=dataWykonania
Jasnego rozwiązania.
07/11/2023 o 08:23
Pasy z kierunkami, albo jeden pas. Albo, albo.
Prawo jest tak skomplikowane, że ludzie w dobrej wierze jadą prosto i z prawego i z lewego. To się skończy nieszczęściem, a nie musi.
Proste rozwiązanie skomplikowanych myśli
07/11/2023 o 21:16
Wystarczy jedynie zastosować rozwiązanie analogiczne do tego skrzyżowania, które już istnieje przy Supersamie na 3 Maja i problem z głowy.
Jr
08/11/2023 o 20:04
Jasne, tylko trzeba poszerzyć prawy pas. Niewiele, ale trzeba.
Pragmatyk
11/11/2023 o 15:35
Nie zgadzam się z Twoim wpisem, Jr. Gdyby skrócić pas wyłączony z ruchu o długość jednego, lub półtora długości samochodu osobowego, to by rozwiązało problem. Zauważ, że stojących tam, zaparkowanych samochodów, nikt nie obciera i wszyscy się mieszczą. W końcu ani TIR-y, ani inne duże samochody tamtędy nie jeżdżą, bo jest ograniczenie tonażowe. Ktoś po prostu nie myśli. Chyba, że to celowe utrudnianie?
Jr
12/11/2023 o 08:00
Chodzi o zgodność z prawem. Bez tego nie wyrysują pasów.
Adam
12/11/2023 o 09:30
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych
Stan prawny aktualny na dzień: 12.11.2023
Dz.U.2022.0.1518 – Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych§ 17. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych
Obserwuj akt
§ 17 Rozporządzenie Minis
Szerokość pasa ruchu na jezdni
1.
Szerokość pasa ruchu na jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu, w zależności od klasy drogi, wynosi:
1)
standardowo 3,75 m, w trudnych warunkach dopuszcza się 3,50 m – w przypadku klasy A;
2)
standardowo 3,50 m, dopuszcza się 3,75 m, w trudnych warunkach 3,25 m – w przypadku klasy S;
3)
standardowo 3,50 m, w trudnych warunkach dopuszcza się 3,25 m – w przypadku klasy GP;
4)
standardowo 3,50 m, w trudnych warunkach dopuszcza się 3,25 lub 3,00 m – w przypadku klasy G;
5)
standardowo 3,00 m, dopuszcza się 3,25 lub 3,50 m, w trudnych warunkach 2,75 m – w przypadku klasy Z;
6)
standardowo 2,75 m, dopuszcza się 3,00, 3,25 lub 3,50 m, w trudnych warunkach 2,50 m – w przypadku klasy L;
7)
standardowo 2,50 m, dopuszcza się 2,75, 3,00, 3,25 lub 3,50 m, w trudnych warunkach 2,25 m – w przypadku klasy D.
2.
Na jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu dopuszcza się przyjęcie szerokości drugiego i kolejnych pasów ruchu, licząc od prawej strony, takich samych jak szerokość pasa ruchu w trudnych warunkach.
3.
Szerokość pasa ruchu na jezdni z jednym pasem ruchu powinna być mniejsza niż suma szerokości dwóch pasów ruchu, ale nie mniejsza niż 3,50 m.
4.
Na drodze, w miejscu zastosowania rozwiązania w celu uspokojenia ruchu, dopuszcza się zmniejszenie szerokości pasa ruchu do nie mniej niż 2,25 m.
5.
Szerokość pasa ruchu na łuku kołowym w planie powinna umożliwiać przejazd pojazdu miarodajnego z zachowaniem bezpiecznej odległości między wymijającymi się pojazdami.
6.
Zmianę szerokości pasa ruchu projektuje się na krzywej przejściowej lub prostej przejściowej w sposób płynny, bez widocznych załamań krawędzi. W trudnych warunkach dopuszcza się inne zaprojektowanie zmiany szerokości pasa ruchu.
7.
Szerokość jezdni na lub w drogowym obiekcie inżynierskim projektuje się nie mniejszą niż przed tym obiektem.
mieszkaniec
11/11/2023 o 11:35
Po co tam w ogóle taka olbrzymia droga? Ostatnie zielone, wolne od samochodów przestrzenie znikają… czemu mnie to nie dziwi?