Gospodarka

Opłata za śmieci. Będzie rewolucja przed rewolucją?

Na czwartkowej sesji radni  po raz kolejny mieli zdecydować o wysokości stawek opłat za gospodarowanie odpadami. Zmiany uchwały na razie nie będzie, bo większość radnych opowiedziała się za zdjęciem tego punktu z porządku obrad.

O wzrost uchwalonych pod koniec grudnia stawek opłat za śmieci wnioskowała komisja przetargowa. W uzasadnienie czytamy, że wszystkie złożone do tej pory oferty przewyższają kwotę jaką na ten cel przeznaczyła gmina. – Gdy zaplanowane środki stają się niewystarczające na pokrycie kosztów systemu, zasadna jest ich zmiana – brzmi uzasadnienie.

Jeśli radni podczas kolejnej sesji podzielą zdanie komisji przetargowej, czekają nas spore podwyżki. Miesięczna opłata od osoby za odbiór odpadów posegregowanych wzrośnie z uchwalonych podczas grudniowej sesji 8 złotych do 10 złotych od osoby. Za nieposegregowane odpady zamiast 13 złotych, zapłacimy aż 17 złotych.

Jeśli przejdą, nowe stawki uderzą też w przedsiębiorców. Za najmniejszy pojemnik – 0,06 metra sześciennego posegregowanych odpadów zapłacą 10 złotych, czyli o 2 złote więcej. Ten sam pojemnik śmieci nieposegregowanych, jeśli zmiany w uchwale przejdą, będzie kosztowało o 4 złote więcej (z 14 złotych na 18 zł). Opłata za największy pojemnik – 7 metrów sześciennych posegregowanych odpadów może wzrosnąć z 418 złotych do 537 złotych, za nieposegregowane odpady być może już niebawem przedsiębiorcy zapłacą zamiast 794 złotych, 1 020 złotych.

Nowe opłaty zostały obliczone na podstawie danych zebranych w wyniku przeprowadzonego przetargu, do którego zgłosiło się pięć podmiotów. Jeśli  nie zostanie on rozstrzygnięty, gmina będzie mogła wybrać firmę w trybie zamówienia z wolnej ręki. Do czasu rozstrzygnięcia przetargu będą obowiązywały uchwalone do tej pory stawki.

19 komentarzy

19 Komentarzy

  1. ktoś

    23/05/2013 o 19:57

    odwołać bur-mistrza i radę to rewolucja.

  2. fasolka

    23/05/2013 o 21:02

    wszystkie złożone do tej pory oferty przewyższają kwotę jaką na ten cel przeznaczyła gmina” – NIE ROZUMIEM? DLACZEGO? przecież jak się robi na coś przetarg to trzeba mieć odpowiednie środki zabezpieczone.

  3. Anonim

    23/05/2013 o 21:24

    czego tu nie rozumiesz? jak się robi przetarg i wszystkie oferty przewyższają kwotę jaką na ten cel przeznaczyła gmina to się przetarg powtarza.

    • fasolka

      24/05/2013 o 22:09

      no tak… tylko ze w tym przypadku można przecież wyliczyć +/- ile to będzie kosztować.

      • przedsiębiorca

        28/05/2013 o 21:00

        Jestem przedsiębiorcą. przeraża mnie wysokość podatków w gminie, opłaty za wodę i kanalizację i każde miejsce parkingowe pod moim biurem- żadnych ulg dla przedsiębiorców. nie jest to gmina przyjazna dla mnie i moich znajomych przedsiębiorców. Dlatego mamy też firmy zarejestrowane w innej gminie- niestety, tam musimy zostawiać pieniądze, bo po prostu mamy zniżki.

  4. Ryba

    24/05/2013 o 05:55

    Tu w budżecie na nic nie ma, pusta kasa.Przedsiębiorcy mieli im sfinansować kwartał roboty.

    Alba zakpiła z nich.

  5. Yes

    24/05/2013 o 06:55

    Przecież finansowanie Gminy, czyli kredytowanie też kosztuje . Tu mnie zaskoczyłeś przecież to ewenement na skale krajową.

  6. Czy może być gorzej...

    24/05/2013 o 07:06

    NIE! Krowy nie znoszą jaj, kury nie dają mleka – KTO jest temu winny? Dobrze o tym wiemy!

    • KTM 990 Adventure R 2009

      25/05/2013 o 00:52

      Ale ja nie wiem, kto jest temu winny – proszę o odpowiedź.

    • kuracjusz

      28/05/2013 o 21:02

      A osoba z 5 dzieci jest bez pieniędzy..i pomocy i zostawiona sama sobie.

  7. Yes

    24/05/2013 o 07:21

    Teraz powinna przyjechać TV /red.Kraśko/ i pokazać efekt ekologiczny kanalizacji ,stan dróg,
    wdrożenie ustawy śmieciowej, leczenie starodrzewów w Parku Potockich… stan kasy w Gminie itd. itp.

  8. Ben

    24/05/2013 o 10:04

    Podwyższanie opłat jest moim zdaniem najgorszym z możliwych rozwiązań. Jest przecież inny sposób, doprowadzenia do tego, aby oferty „zmieściły” się kwocie, którą na realizację zadania przeznaczył urząd. Obawiam się jednak, że nasi urzędnicy wolą iść po najmniejszej linii oporu i dlatego zaproponowali podwyższenie opłat śmieciowych.

    Jaki jest inne rozwiązanie? Otóż należy zrewidować SIWZ i usunąć te wymagania, które są mało istotne lub wręcz nieistotne z punktu widzenia wykonywania zlecenia, a podnoszą koszty kontraktu. No tak, ale przygotowanie nowej SIWZ to dodatkowa ciężka i odpowiedzialna praca, wymagająca fachowej wiedzy. Napisanie wniosku o podwyższenie opłat śmieciowych do Rady Miasta wraz z uzasadnieniem jest dużo prostsze i mniej czasochłonne. I jednocześnie jest dowodem na to, że komisja przetargowa nie podchodzi do problemu obojętnie.

    I jeszcze jedno – zmiana SIWZ przy utrzymaniu kwoty przeznaczonej na realizację zlecenia jest jednoznacznym sygnałem skierowanym do oferentów: tyle możemy wydać i ani grosza więcej. Będziemy dotąd modyfikować specyfikację i przeprowadzać przetargi, aż pojawi się taka oferta, dzięki której będzie można podpisać umowę i tym samym spełnić wymagania ustawowe, a z drugiej strony – umowa nie obciąży dodatkowo mieszkańców ponad to, co już zostało przyjęte przez Radę Miasta.

  9. Lord

    24/05/2013 o 10:32

    32 000 X 8 złX 24=6 144000 plus podmioty gospodarcze BEn

  10. Lord

    24/05/2013 o 10:50

    Lub odwrotnie; to jakby wszyscy segregowali. Utopia.Ben

    • Ben

      24/05/2013 o 11:06

      Lord,
      przypuszczam, że osób, które zadeklarują, iż nie będą segregować śmieci, będzie ułamek procenta.
      To, czy moje przypuszczenia okażą się utopią będzie wiadomo w lipcu, kiedy zostaną złożone wszystkie deklaracje.

  11. Lord

    24/05/2013 o 11:11

    Utopia jest, że złoża a niebędą segregować. Zgadzam się z tobą.

  12. e

    24/05/2013 o 11:46

    no tak,uchwalony cennik nikogo niezaskoczył tylko wywołam lekkie zdegustowanie,no ale my jako ludzie jestesmy wstanie przyzwyczaic sie do wszystkiego,tymczasem ktos wpadł na pomysł ze jesli nikt nieprotestuje to trzeba dowalic jeszcze pare złotych na łebka :/

  13. Dziura_w_drodze

    24/05/2013 o 14:01

    Jak wkomponować śmieci w krajobraz… wirtualna wycieczka po Gminie. Mógł Larry Page zadzwonić najpierw do naszego Prezesa, żeby chociaż zamietli pod trawę.

    Abstrahując, że za zakrętem będzie można już niedługo zagrać w golfa na drodze 😉

    https://maps.google.pl/maps?q=rudno&hl=pl&ie=UTF8&ll=50.111453,19.605168&spn=0.083335,0.166168&hnear=Rudno,+krakowski,+ma%C5%82opolskie&t=m&layer=c&cbll=50.111453,19.605168&panoid=8tvigO_FgToHvim-x3e6cA&cbp=12,320,,0,0&z=13

Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę