Wydarzenia

Czy Krzeszowice są bezpieczną gminą?

W weekend 23-latek pobił i zgwałci 13-latkę, kilka miesięcy temu w samym centrum Krzeszowic zamaskowany mężczyzna napadł na bank, pod koniec marca zrobiło się głośno o fali kradzieży na terenie Tenczynka. Czy gmina Krzeszowice jest jeszcze bezpiecznym miejscem?

Krzeszowice to miasto monitorowane – tak przynajmniej wynika z tablic informacyjnych witających kierowców wjeżdżających do naszej gminy. To teoria, z praktyką bywa różnie. Oko kamery czasami bywa ślepe lub patrzy akurat nie w tą stroną, w którą powinno. Policja miała trudności z ustaleniem sprawcy napadu na bank w centrum miasta, bo kamera, która znajduje się w Rynku akurat była skierowana w inną stronę.

Monitorowany jest również krzeszowicki dworzec autobusowy, to jednak nie chroni go przed wandalami. Zdewastowane wiaty i wulgarne napisy na murach witają podróżnych. Dlaczego? Kamera nie obejmuje swoim zasięgiem całego terenu dworca, a osoba obserwująca obraz z monitoringu nie pracuje 24 godziny na dobę.

O swój dobytek coraz częściej boją się mieszkańcy okolicznych wiosek oraz właściciele sklepów. Pod koniec marca w Tenczynku doszło do kilku napadów na sklepy. Zamaskowani mężczyźni byli uzbrojeni w maczety.

W weekend w Czatkowicach 23-latek pobił i zgwałcił 13-latkę. Dziewczynę zabrało pogotowie, sprawcę udało się ująć. Więcej szczęścia miała wracająca ze szkoły w Woli Filipowskiej 9-latka, którą dwa lata temu próbował uprowadzić 25-letni mieszkaniec powiatu olkuskiego. Gdyby nie babcia, nie wiadomo do czego by doszło, zwyrodnialec miał w samochodzie tasak i siekierę.

Czy Krzeszowice są jeszcze bezpiecznym miejscem i co zrobić by nim były, jak zapobiegać włamaniom? Odpowiedź na te pytanie ma paść w trakcie pierwszej debaty o bezpieczeństwie na terenie gminy. Spotkanie z komendantem komisariatu policji odbędzie się 18 czerwca o godzinie 16:00 w sali herbowej magistratu przy ulicy Grunwaldzkiej.

Fot. Wikimedia, Damian Wiszowaty

41 komentarzy

41 Komentarzy

  1. KTM 990 Adventure R 2009

    12/06/2013 o 21:37

    A co to znaczy bezpieczna gmina?

  2. Tomek

    12/06/2013 o 21:48

    na to pytanie chyba każdy musi sobie odpowiedzieć sam, dla mnie bezpieczna gmina to taka w której czuje się bezpiecznie, bo wiem, że policja i straż miejska interweniują wtedy gdy jest taka potrzeba, a sprawcy przestępstw trafiają, tam gdzie ich miejsce.
    Ale także taka, w której się zapobiega. Mimo wszystko wydaje mi się, że wciąż jesteśmy raczej bezpieczną gminą, na razie nie obawiam się chodzić wieczorami po ulicach

  3. ronin

    12/06/2013 o 22:20

    też uważam, że w krzeszkach jest bezpiecznie. Cała taka konferencja to PR-owy pic na wodę aby w społeczeńsktwie pokazać jakie to służby policja i straż miejska są przydatne i jak oni muszą się narobić. Dalej… po wywołaniu w społeczeństwie zagrożenia, bez problemu dostaną dodatkową kasę, może jeszcze na jakiś etacik? może.
    A prawda jest taka, że jest spokój i cisza, nie mają co robić specjalnie, to że raz na czas się gdzieś włamią itd to chyba statystycznie wychodzi nadal na gminę spokojną. Jeśli chodzi o Straż Miejską to nie wiem o co tu chodzi, w końcu taka Trzebinia nie ma chyba straży na etatach gminy a jakby nie było ludzi tam z dwa razy więcej.
    Stąd jeśli wywołają sztucznie zagrożenie w krzeszowianach, to spokojnie będą sobie siedzieć dalej na stołkach a jak na warunki krzeszowian, to ich pensyjki są miło tłuściutkie 🙂

    ps. jak czytam o tym naszym monituringu i zawsze kiedy trzeba było to nie było/nie działało to śmiać się chce. Czyli mam rozumieć, że jak jest noc to w kamery nikt nie patrzy, a wtedy sobie malują po przystankach.

  4. GG

    13/06/2013 o 09:04

    „a osoba obserwująca obraz z monitoringu nie pracuje 24 godziny na dobę.”
    No to wrzucić obraz do sieci i niech ludzie monitorują. Są ludzie którzy całymi dniami monitorują okolice z okna to pewnie i znajda się nowocześni którzy zrobią to z komputera.

    • NO

      13/06/2013 o 14:48

      Dobre!!! A przecież na tę m.in. okoliczność zwiększone zostały etaty w straży miejskiej.

  5. Ben

    13/06/2013 o 11:57

    Kiedyś, w czasach głębokiej komuny znany był pewien dowcip.
    Otóż w jednym PGR-ze jednocześnie dojrzało zboże i ziemniaki. Pytanie: co najpierw się zbiera? Odpowiedź: najpierw zbiera się aktyw.
    Dla tych, co nie wiedzą, co to jest PGR i aktyw:
    PGR -> http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84stwowe_Gospodarstwo_Rolne
    aktyw -> http://pl.wikipedia.org/wiki/Aktyw
    😉

    A co ma wspólnego powyższy dowcip z tematyką postu? Ano to, że głębokiej komuny u nas (ponoć) już nie ma, ale metody pozostały te same. Krzeszowice w ostatnich dniach obiegła straszna i bulwersująca wiadomość o gwałcie dokonanym przez młodego człowieka (czyżby jakiś fan Romana P.?) na trzynastolatce. A jaka jest reakcja? Ano taka, że zwołuje się debatę na temat bezpieczeństwa w gminie.

    Osobiście wolałbym, aby policja czy straż miejska (skoro już jest) przede wszystkim zwiększyły ilość patroli. Ale nie tych, których celem jest „reperowanie budżetu” przy pomocy fotoradaru. Bezsensowne moim zdaniem jest marnowanie czasu na dyskusję, która według mnie nie poprawi bezpieczeństwa w gminie.

    Czy w Krzeszowicach jest bezpiecznie? Z treści artykułu wynika jasno (przynajmniej dla mnie), że Krzeszowice nie są bezpieczną gminą.

  6. Anonim

    13/06/2013 o 13:43

    Po co straż miejska? Do czego na pewno nie do poprawy bezpieczeństwa w gminie. To sa ślepcy zlikwidować. Śmieci w lesie nie widza , cieknących szamb nie widzą. meneli w parku koło kościoła nie widzą. Okulary im kupić czy co?

  7. Nu

    13/06/2013 o 17:33

    Więcej patroli, a nie monitoring (działający „od…do”) to może być rozwiązanie (mam taką nadzieję) problemu. I (zgadzam się z Anonimem) konieczny jest zakup okularów dla patrolujących. Bez okularów ani rusz.

  8. wasyl

    13/06/2013 o 17:48

    Najlepiej napisać trzynastolatka zgwalcona! W Przełomie napisali jak naprawdę było.Pila alkochol z owiele starszymi facetami . A potem problemy . Oczywiście nie usprawiedliwiam tego zwyrodnialca.!!!. A to wina policji czy Straży Miejskiej?. Mają stać za każdym rogiem? Rodzice nie wiedzą gdzie tak młoda córka jest!!. Może nie chcą wiedzieć bo tak łatwiej Przecież nie przeszkadza w karierze! Oczywiście współczuję całej rodzinie , ale trudnych pytań nie boję się zadać!! .

    • Magda

      14/06/2013 o 07:19

      a jakie to ma znaczenie, czy piła czy nie? gwałt to gwałt. Z tego co wiem, chłopak miał pomocnika, a jej koleżanki zwiały. To co napisałeś, trochę zabrzmiało jakby sama sobie była winna. Zawsze znajdzie się jakiś powód – bo kobieta była ubrana w nimi, bo szła wieczorem przez miasto i do tego sama – choćbym biegała po mieście na golasa nikt nie ma prawa mnie dotknąć.
      Zgadzam się tylko z tym, że rodzice powinni zwracać większą uwagę na swoje dzieci, ale to nie jest takie łatwe, nie zamkniesz dziecka w domu, a choćbyś wkładał mu łopatą do głowy różne mądre rzeczy i tak nie masz pewności, że nie zrobi czegoś głupiego.

      • aj waj

        14/06/2013 o 12:36

        Jeżeli jest tak jak piszecie – „piła z kolesiami w parku” – to w 100% jest sama sobie winna. Owszem zwyrodnialec powinien być izolowany DOŻYWOTNIO ze społeczeństwa bo jest i będzie zagrożeniem dla innych ale takiej trochę pseudo tragedii i tak nie możnaby zapobiec. Moim zdaniem nie zwiódł system czyli policja i straż tylko wychowanie a raczej jego brak i głupota dziewczyny – w jej wieku powinna teraz jeszcze uczyć się bo jest rok szkolny a nie pić w praku z menelami.

    • ja

      14/06/2013 o 08:18

      Magda ma całkowitą rację. Nie ma znaczenia że piła, na to się zgadzała, ale jak dobrze zrozumiałeś na nic więcej się nie zgadzała. A może uważasz też że bił ją bo tak lubiła? Gwałt jest gwałtem i nie ma na niego żadnego usprawiedliwienia. Uważam że takich należy pozbawiać narzędzia przestępstwa. Była by przynajmniej gwarancja że już coś takiego nie wpadnie mu do głowy

      • Hamer

        20/06/2013 o 06:46

        Widać, że kobiety mają inny punkt widzenia. Zgadzam się, że gwałt jest gwałtem w dodatku na nieletniej ale ja to widzę trochę inaczej.
        Gdyby młoda np. po odrobieniu lekcji wyszła z biblioteki i szła do kościoła na wieczorną mszę i na tej trasie zaczepili ją menele i zgwałcili to rzeczywiście oburzająca tragedia.
        Ale gdy gówniara 13 letnia włóczy się bez kontroli i pije z dorosłymi (no dobra pełnoletnimi) facetami, to tak jak bym się wybrał na spacer na pole minowe i potem miał pretensje, że mi nogi urwało.

  9. ktoś

    13/06/2013 o 18:55

    Krzeszowice są bezpieczne dla rządzących nikt im wadzy nie zabiera.

  10. ronin

    13/06/2013 o 20:26

    jaki jest sens monitoringu od godz do godz, czyli przychodzi nocka (kradzieże, rozboje, dewastacja) i jest kamera ale nikt nie widzi. bez sensu

  11. Rafal

    14/06/2013 o 09:48

    a najlepszym sposobem na wszystko jest debata – ktora jak zawsze prowadzi do niczego… Juz mielismy debate nad gladiatorem, ktora jak pamietam miala inna konkluzje niz to szkaradztwo stojace na Rynku…

  12. kos

    14/06/2013 o 10:17

    Uważam, że w wypadku 13 latki nie bez winy są rodzice i wychowanie dziewczyny. Tak, nikt nie miał prawa jej zgwałcić. Pytam tylko dlaczego trzynastoletnia dziewczyna pije alkohol z podejrzanymi typami? Policja powinna zająć się wszystkimi aspektami tej sprawy. Była nieletnia dlaczego piła alkohol, jak została wychowana? Tak jak większość dzisiejszych nastolatków – pić ćpać, bawić się. Tylko tyle, są zwolnieni z wszystkiego, nie mają obowiązków domowych. Są wulgarni w stosunku do rodziców, nauczycieli, przechodniów, którzy zwrócą im uwagę, na niewłaściwe zachowania. To jest tylko pokłosie złego wychowania. Dotyczy to zarówno gwałciciela i jego kolegów, ale także dziewczyny i jej koleżanek. Jaka była ich postawa – dały drapaka – tak „pomogły koleżance”. Jak jest wychowywane młode pokolenie takie” plony” tego wychowania. Jeżeli to się nie zmieni nie pomogą żadne służby. Ciśnie się na usta apel: rodzice nie udajcie tylko bądźcie konsekwentni – wychowujcie swoje dzieci.

    • Ben

      14/06/2013 o 11:50

      Kos,
      a skąd wiesz, że te typy były podejrzane? Łatwo wysnuć taką tezę – ale post factum. Czy każdą nowo poznaną osobę jesteś w stanie natychmiast sfalsyfikować jako człowieka „w porządku” lub „podejrzany typ”?

      Moim zdaniem przerzucenie części odpowiedzialności na rodziców nic do sprawy nie wnosi. Bo to nie ich córka popełniła przestępstwo, lecz sama stała się ofiarą gwałtu.

      Inna kwestią poruszoną przez Ciebie, z którą w 100% się zgadzam, to zdolność (a w zasadzie jej brak) młodych ludzi do unikania sytuacji, w których znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo przytrafienia się czegoś złego. Również zgadzam się, że kluczowe w tym momencie staje się wychowanie dzieci.

      • aj waj

        14/06/2013 o 13:16

        Jak ktoś pije wieczorem w parku to może Twoim zdaniem Ben jest „przykładnym obywatelem” ??

    • Beta

      14/06/2013 o 12:30

      A może też winni byli rodzice tych facetów, nie uważasz? A poza tym co ma pice do gwałtu? Jeśli będę z tobą piła masz prawo mnie zgwałcić? I oczywiście to będzie moja wina, bo twoim zdaniem zawsze jest wina ofiary?

    • ja

      14/06/2013 o 12:37

      To dziecko ma 13 lat, a wiesz chyba że współżycie z osobą w tym wieku jest karalne. A tak w ogóle rozpijanie nieletnich chyba też nie jest dozwolone. I o ile dobrze się orientujesz gwałt w Polsce też jest przestępstwem.

  13. Anonim

    14/06/2013 o 10:23

    Debata dobra rzecz tylko ktoś z urzędników musi chceć rozmawiac i wiedziec o czym rozmawia. Przykład gladiatora -czy burmistrz wzioł pod uwage które kolwiek argumenty mieszkańców chyba nie. W Dębniku jest problem z kopalnią chce z kimś rozmawiać chyba nie. A policja nie musi debatować dobrze wie gdzie sa zagrożenia jesli nie to dzielnicowi powinni być zwolnieni. Za moich czasów dzielnicowy wiedział wszystko po to prowadził teczki rejonu. A debata w wykonaniu burmistrza to tylko lans i PR. Chodzi przecież na zebrania osiedlowe i wysłuchuje skarg i uwag mieszkńców o bezpieczeństwie utrwalać musi te wiadomości czy powinien zacząć coś robić.

  14. nikt ważny

    14/06/2013 o 13:06

    Do Bena, z całym szacunkiem, zgadzam się, że trudno nazwać osobę spożywającą alkohol z nastolatkami podejrzanym typem !!! Podejrzany typ to stanowczo zbyt łagodne określenie i aż prosi się o znacznie mocniejsze słowa.

    • Ben

      14/06/2013 o 14:05

      Nikt ważny,
      być może niejednoznacznie się wyraziłem. Wyjaśniam zatem:
      otóż uważam, że spożywanie alkoholu z nieletnimi jest czymś bardzo złym. Również nie będę przytaczał dosłownego określenia, które mi się ciśnie na myśl. Natomiast w dalszym ciągu twierdzę, że w momencie poznania nowej osoby trudno jest stwierdzić, jakie dana osoba ma zamiary. W momencie zaproponowania picia alkoholu nieletnim sprawa staje się oczywista. I tutaj pojawia się problem reakcji nastolatki(tek) na taką propozycję. „Bezpieczniki” nie zadziałały. Pytani – dlaczego? Moje zdanie na ten temat już wyraziłem.

  15. Kos

    14/06/2013 o 14:35

    Niestety nie powiedziała nie piję i nie odeszła, widocznie jej to odpowiadało. Dlatego uważam, że pokutuje brak wychowania. Ja w wieku 18 lat dostałem w gębę od matki bo wróciłem po trzech piwach. Nie mam i nie miałem o to do niej pretensji, znałem zasady – dokąd chodziłem do szkoły średniej i byłem na rodziców utrzymaniu zero używek. Potem „jak sobie pościelisz tak się wyśpisz”. Teraz w większości domów brak zasad.

    • max

      14/06/2013 o 19:45

      A może piła tak jak ty kiedyś pierwszy raz, więc nie wiesz co by było gdyby wróciła do domu

      • Kos

        14/06/2013 o 20:13

        Twoje rozumowanie jest bardzo na skróty. Próbujesz bawić się we wróżkę i czytasz w moich myślach. Taka dyskusja jest bez sensu. Trzynastoletnie dziewczę to dziecko więc jaka wóda, jacy faceci? Dla mnie miała podobnie jak jej rodzice wpływ na to co się stało. Dlatego najpierw surowa kara dla gwałciciela potem dla rodziców.

  16. Kos

    14/06/2013 o 15:06

    Nic nie usprawiedliwia przemocy. Co do współżycia z nieletnimi – dziewczyny pijące, palące, w pełnym bardzo wulgarnym makijażu i stroju to obraz z naszych ulic. Na oko „dwudziestki, trzydziestki”. Zero dziewczęcego wdzięku jak „kobiety po przejściach”. Trudno doszukać się w nich niewinnych trzynastoletnich dziewczynek.

    • ja

      14/06/2013 o 19:44

      Wiedziałam że ktoś w końcu napisze że nie wyglądała na swój wiek. A uważasz że pełnoletnie można sobie gwałcić? Żałosny jesteś

  17. wasyl

    14/06/2013 o 20:29

    Nie wolno nikogo gwałcić i niech to będzie jasne! Ale ta dziewczyna nie żyje w buszu i wie czym może jej zachowanie się skończyć. Nie wieże że była tak naiwna.

  18. pedagog

    14/06/2013 o 22:28

    Jest rzeczą okrutną i haniebną , że rozmawiacie Państwo o tym smutnym wydarzeniu. .Jest rzeczą niedopuszczalną żeby tak intymne i szczegółowe informacje o tym fakcie przekazywała Pani Solak w swojej gazecie otrzymane od komendanta policji w Krzeszowicach!!!!!!
    Jako pedagog mam prawo protestować przeciwko napiętnowaniu dziewczynki i pozostawieniu jej i jej problemów na ogólnomieszcańskie dywagacje prowadzące do izolacji , oceny i frustracji…(wiem trudne słowo)……………….

    • Michał

      14/06/2013 o 23:17

      Dziennikarka Przełomu nie umieściła w artykule żadnych intymnych szczegółów, nie wyszła poza przekaz suchych faktów. Media mają prawo pisać, a Ty masz prawo wiedzieć, by uczulić swoje dziecko na podobne sytuacje. Tak wiem, to straszne wydarzenie, szczerze współczuje dziewczynie i jej rodzicom. Przez takiego s… będzie miała uraz na całe życie.

      Możesz zaprotestować we wtorek o 16:00 w sali herbowej, ale ludziom nie zamkniesz ust, rozmawiają o tym już wszędzie, w sklepach na ulicach, mamy XIX wiek wiec rozmawiają też w internecie.

      • nikt ważny

        15/06/2013 o 10:52

        W XIX wieku o internecie jeszcze nikt nie słyszał…. 🙂

        • Michał

          15/06/2013 o 15:54

          heh.. przepraszam, pisałem o późnej porze, oczywiście chodziło mi o XXI wiek 😉

    • nikt ważny

      15/06/2013 o 10:57

      Popieram z całą stanowczością !!! To skandal, że kierując się pogonią za tanią sensacją i gorącym newsem zapomniało się o przykrych konsekwencjach, z którymi zmierzyć się będzie musiała poszkodowana. I proszę nie pisać, że w artykule nie było danych osobowych, K-ce to zbyt mała społeczność żeby nie powiązać ze sobą faktów. Dziś już wszyscy wiedzą o kogo chodzi, tylko czy naprawdę o to chodziło Pani Redaktor ?

      • Michał

        15/06/2013 o 16:04

        i tak by wiedzieli bez artykułu w Przełomie, ploty w tym zadupiastym mieście rozchodzą się w dużo szybszym tempie niż środowy Przełom. Solak miała nie pisać? Mamy wolne media. Ciesz się, że skończyło się tylko na Przełomie, Fakt i Super Express tylko czekają na takie „newsy”

        • nikt ważny

          16/06/2013 o 11:57

          Tak w sumie to nie mam się z czego cieszyć, ale fakt faktem, trudno nie zgodzić się z trafnością twojej wypowiedzi.

  19. Ela

    15/06/2013 o 14:18

    Więcej patroli w naszej gminie i tyle. Każdy z mieszkańców dobrze wie gdzie może spotkać największą hołotę więc w czym problem wysyłać tam regularne patrole ? Park, planty i boiska to nie miejsca do rozpoczynania imprez – szczególnie dla popularnych u nas „kibiców”

    • Stach

      15/06/2013 o 14:28

      Ela, masz 100% racji

    • wasyl

      16/06/2013 o 21:18

      Jesteś naiwna!!!!

  20. co ???

    22/06/2013 o 20:36

    tak niebezpieczną, że śmierć czyha na ulicy, a urzędnicy z burmistrzem i jego zastępcą mają do tego lekceważący stosunek !

Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę