Komunikacja

Koniec pewnej epoki. Ostatni przewoźnik rezygnuje z obsługi linii Kraków – Chrzanów

Kiedyś busy na linii Kraków — Chrzanów, przez Krzeszowice jeździły nawet co kilkanaście minut. W ostatnich latach, już po remoncie linii kolejowej, transport busowy zaczął tracić na znaczeniu. Ostatni przewoźnik wykonujący kursy  między Krakowem a Chrzanowem właśnie postanowił zrezygnować.

Jest szybciej, wygodniej, ekologicznie, a jeśli jeździmy regularnie — dużo taniej. Zmodernizowana kolej, na trasie między Chrzanowem a Krakowem, już od kwietnia straci konkurencje. Po tym jak z obsługi linii wycofali się właściciele PolBusa i WójcikBusa, przyszła kolej na firmę StanBus. Już od kilkunastu miesięcy ograniczano kursy lub zmieniano rozkład, w końcu właściciel powiedział pas. 

To zła wiadomość dla tych, którzy korzystali z busów dojeżdżając do szkoły w Trzebini, czy chrzanowskiego szpitala. O tym, że problem istnieje i będzie się pogłębiał, mieszkańcy alarmowali już dwa lata temu. W tej sprawie nie pomógł jednak ani samorząd gminny, ani ten powiatowy. Przewoźnik, który początkowo deklarował obsługę trasy Krzeszowice — Chrzanów ostatecznie zrezygnował. 

Przedsmak tego, z czym możemy się mierzyć przy braku konkurencji, mieszkańcy mogli odczuć już w miniony wtorek, kiedy pociągi z Katowic i Oświęcimia miały ponad godzinne opóźnienie, czy wcześniej przy awarii centrum sterowania, a także w zimie, gdy ze względu na panujące warunki atmosferyczne pociągi miał ponownie opóźnienia.

Gotową receptę na komunikacyjne bolączki mieszkańców mają podobno kandydaci startujący w tegorocznych wyborach samorządowych. Problem w tym, że to ci sami ludzie, którzy przez pięć ubiegłych lat zdawali się ich nie zauważać. 

 

44 komentarze

44 Komentarzy

  1. Ly

    29/03/2024 o 19:01

    Kandydaci startujący w tegorocznych wyborach samorządowych mają niezawodną receptę na rozwiązanie tej komunikacyjnej bolączki, ponieważ – oczywiście ci, którzy wygrają – zamierzają nosić mieszkańców na barana.

    • Próba zrozumienia logicznych powodów tego stanu

      29/03/2024 o 19:36

      Rozumiem, że masz na myśli tzw. wolny rynek, przez zniewolenie Polaków? Jeśli się mylę, to mnie popraw, proszę.

    • Xy

      29/03/2024 o 20:09

      Piszesz tak jakby nigdy nic nie dało się zmienić I zamiast iść do przodu mamy się cofać.

      • Urypajew

        31/03/2024 o 12:07

        Polska nie pierwszy raz czyni solidny i prężny krok naprzód, stojąc na krawędzi przepaści. Zazwyczaj okazywało się że przepaść była uskokiem i lądowaliśmy na półce skalnej i nawet wspinaliśmy się w górę, ale co jesli tym razem czeluść okaże się bezdenną ?

  2. Rysiek z klanu

    30/03/2024 o 10:11

    Zasada jest prosta.Kupą mocium Panie. Całe miasto idzie robić kipisz radnym i burmistrzowi. A jak wybieracie ludzi którzy mają Was reprezentować, to przez całą kadencje patrzycie im na ręce i rozliczacie.Koniec kolesiostwa !

    • POLAK

      31/03/2024 o 09:28

      P O P I E R A M !!!!!!!!!

  3. Cześnik Dyndalski

    30/03/2024 o 11:13

    Co tam, panie, w polityce?

  4. Pomocy

    30/03/2024 o 12:27

    Ludzie czy ktoś jeździ z Krzeszowic do Krakowa w szczycie porannym o godzinie 6 pociag jest tak dopakowany ze nie da się wsiąść! Powrotne z Krakow w godzinach 15, 16 to samo nie idzie się dopchać pociągi są zbyt małe i zamiast podwójnych albo ja w Warszawie potrójnych wysyła się małe EN57 które nie dają rady!

    • Pomoc zdalna.

      01/04/2024 o 10:28

      Zamów taryfę albo kup sobie takie autko na które nie trzeba prawa jazdy

      • aj

        04/04/2024 o 14:30

        Jak masz pisać takie bzdury to lepiej nie pisz nic.
        Człowiek zgłasza prawdziwy problem, a ty go obśmiewasz.

  5. pasażer...również

    30/03/2024 o 16:03

    Zwróć się do pana Smółki…jeszcze. Mam nadzieję, że zmienią się po wyborach władze sejmiku i ktoś mądry rozwiąże ten problem. Zwłaszcza że koleje wykosiły busy i alternatywy brak.

    • Pasażer na gapę

      02/04/2024 o 14:13

      Zwrócę się do niego, jak go spotkam w przedziale pociągu PKP, ale marna szansa na to, bo on dojeżdża do pracy swoim SUV-em i nie bierze po drodze podróżnych autostopowiczów.

  6. Czesio

    30/03/2024 o 18:08

    Rozwiązanie jest proste – trzeba zbudować szpital i brakującą szkołę w Krzeszowicach i wyeliminować potrzebę włóczenia się gdzieś na Śląsk, bo przypominam, że przed kulawą reformą administracyjną Chrzanów, czy Trzebinia leżały w województwie katowickim, czyli na Śląsku właśnie, a na wypadek sytuacji awaryjnych na pekapie zakupić ze 20 starych, ale pojemnych Ikarusów 280 i uruchomić ekspresową linię Krzeszowice – Kraków, bez zatrzymywania się nigdzie po drodze.

    • Aplauz

      30/03/2024 o 21:59

      Czesio na ministra transportu!!! Niech żyje!!! Niech żyje!!! Niech żyje!!!

  7. Russkij Mir

    31/03/2024 o 07:00

    Kto dopłaci do nierentownych połączeń autobusowych?
    P.S. 'nowi starzy’? Tera wszystko obiecają…
    Jedno jest pewne – opozycja będzie miała gotowe rozwiązania problemu…

  8. anty busiarz

    31/03/2024 o 09:38

    cyt. z przełomu ” Dla mnie to katastrofa. Musiałem tylko dopłacać do tego interesu – mówi Stanisław Osika”
    O tym, że dostaje co roku duże dotacje to się nawet nie zająknął !!! Tak dopłacał, że rozbudował i wyremontował bazę po byłym kółku rolniczym .Wystarczy pojechać i zobaczyć. Nie wspomnę o flocie busów. Z czego je zakupił? Ze swojej emeryturki ???!!! Byssssssnessssmennnn miodem w uszach. Jak dla mnie jest to próba WYŁUDZENIA od gminy większych pieniędzy. Tyle w temacie.

    • X

      31/03/2024 o 12:17

      Kolejny biedny to przewoźnik z Tenczynka, który żebrze o dopłaty i płacze, że na Zus pożycza. Zobaczcie na jego dorobek a ludzi wozi starymi rozpadającymi busami. O czym tu mówimy…

      • Anonim

        31/03/2024 o 21:50

        W tym roku znowu wyżebrał dopłaty do kolejnych „nieopłacalnych kursów” Busy pełne pasażerów a dopłaty co roku większe.

  9. Mieszkaniec

    31/03/2024 o 20:10

    Przecież w Chrzanowie jest MPK i można dojechać ze stacji pkp jak ktoś nie może iść 20min. A jak ktoś jest wygodny to panowie z taxi jeżdżą tam bardzo często…

    • Pasażer

      01/04/2024 o 13:20

      Akurat w tej kwestii się z tobą nie zgadzam. Sam często jeżdżę z Krzeszowic do Chrzanowa. PKP jedzie dokładnie 16 minut. W Chrzanowie są dwa przystanki PKP. Jeden na śródmieściu, a drugi na Starej Hucie. Pociągi średnio jeżdżą 1-2 razy na godzinę. Bilet normalny kosztuje 8 zł. Czasowy jest tańszy niż płacenie w obie strony po 8 zł. Tu by trzeba było mądrze dopasować rozkład jazdy busów z okolicznych wiosek do rozkładu jazdy PKP. Tyle. Nic więcej nie trzeba. Samochody z parkingu przy dworcu PKP znikną, bo lepiej, żeby stały w domach w garażu, niż mają niszczeć na parkingach, narażone na różne niekorzystne warunki atmosferyczne.

      • uczeń

        02/04/2024 o 09:57

        Nie jest tak różowo jak piszesz pasażerze. Ja do stacji muszę iść 25 minut potem pociąg i ze stacji Trzebinia do szkoły znowu 25 minut deptania. Nie zawsze można do stacji lub ze stacji do celu czymś dojechać. Jeżeli jest ładna pogoda to jest to przyjemne, gorzej wczesną wiosną, paskudną jesienią i w zimie. Gdy były busy było bliżej, przynajmniej była alternatywa dla spoźniajacych się pociągów lub zapchanych pociągów. Teraz jej nie ma. Dobrze się dyskutuje gdy Cię to nie dotyczy dzień po dniu. Nie wspomnę już o ludziach, którzy muszą dostać się do szpitala. Dlatego szlak człowieka trafia jak ogląda takie głupie filmiki jak ten z krzeszowickiego dworca Ślusarczyka. Gdzieś ty był chłopie przez te 8 lat co zrobiłeś w tym kierunku? Jesteś wyjątkowo bezczelną osobą.

      • Socjal społeczny

        02/04/2024 o 11:15

        No weź…
        Kto by wtedy zarabiał na podatnikach, przy okazji remontów i budów nie całkiem potrzebnych inwestycji?
        Trza by było zwolnić połowę stanu osobowego urzędników, a na to niestety, ale żadnego Urzędu nie stać, bo by musiał potem im zasiłki dla bezrobotnych wypłacać.

  10. Manek

    31/03/2024 o 22:35

    Jak by to Była Fundacja i Granty Dopłaty przewoźnikom To By nie Rezygnowali Uczciwi Przewoźnicy bo nie będzie Nikt Za darmo Wozil nie mają Diet Immunitetów

  11. Klient bykowozu

    01/04/2024 o 07:43

    Wszyscy busiarze to biedaki.Na targ z ziemniakami lepsze busy jeżdżą.Ludzi wożą starymi bykowozamii w dodatku śmierdzącymi.” Speed bus”to samo, wieczne stekanie jak się to nie opłaca,gębą kierowcy i właściciela aż zniechęca do wsiadania.Powinni puścić normalne autobusy to by ludzie szybko wrócili, a koszty pewnie porównywalne.

    • Mała dygresja

      01/04/2024 o 10:17

      Jest takie stare porzekadło: „Lepiej źle jechać, niż dobrze iść.” Jeśli ci nie pasowało, to chociaż nie pluj jadem. Nikt cię nie zmuszał do wsiadania. Mogłeś sobie TAXI wezwać, jaśniepanie, bo przecież masz komórkę. A nawet jeśli nie masz, to ktoś z przechodniów na pewno miał, więc wystarczyło poprosić o możliwość zadzwonienia. Skoro doradzasz, to sam kup taki „normalny autobus” i puść na linię o stałej porze w piątki świątki i niedziele. Ludzie będą cię na rękach nosić.

      • Anonim

        01/04/2024 o 12:53

        Odezwał się wkurzony przewoźnik albo jego żona:)

    • An

      01/04/2024 o 12:12

      Gmina powinna uruchomić własny transport. Tyle dopłacą prywaciarzom a za te dopłaty Urząd utrzymałby własny transport. Przeliczcie ile dopłacają rocznie. Nowy Burmistrz powinien powinien zająć się tym problemem bardzo szybko

      • Doradca businessowy

        01/04/2024 o 13:00

        Skorzystaj z opcji Małej dygresji powyżej, jeśli ta obecna ci nie odpowiada, An. Dostaniesz wtedy ty dopłaty od Gminy. Jaki problem? Jak nie masz kasy na rozruch, to skorzystaj z funduszu na rozpoczęcie działalności z RUP-u, trochę pożycz od rodziny, albo utwórzcie spółkę z udziałami, resztę pozyskaj z kredytu bankowego i powinno wystarczyć na początek. Myślę, że przy operatywności jesteś w stanie rozwinąć firmę na tyle, że w realnej perspektywie czasowej spłacisz kredyty i nawet coś na tym zarobisz, bo tworzy się luka. Zacznij od linii lokalnej, czyli z dala od kolei, bo tam najszybciej możesz wbić się w rynek. Zsynchronizuj czas tak, aby dowieźć pasażerów na dworzec PKP w takich godzinach, kiedy pociągi odjeżdżają najczęściej w obu kierunkach. Potem przedłuż trasy, bo będzie z czego już.

        • An

          01/04/2024 o 16:39

          Szanowny „Doradco biznesowy” umiesz czytać ze zrozumieniem? Przeczytaj jeszcze raz o czym piszę. Piszę o uruchomieniu transportu gminnego bez udziału osób prywatnych.

          • Gospodin Kapitałow

            01/04/2024 o 21:02

            Chyba żartujesz An?! Chcesz, żeby ci podatki podnieśli? Takie rzeczy można jedynie zdziałać w Korei Północnej, albo na Białorusi, bo tam wszystkim zarządza państwo bez udziału osób prywatnych. Jak ci nie pasuje w Polsce, to masz niedaleko na Białoruś. Ewentualnie jeszcze możesz wrócić do swoich do Królewca.

      • Popieram

        01/04/2024 o 17:15

        Popieram w 100% pomysł i wystąpimy z nim na sesji nowej rady

        • An

          01/04/2024 o 21:22

          Gospodin Kapitałow widać, że jesteś przewoźnikiem i czujesz się bardzo zagrożony. Twój tekst jest żałosny i obraża Polaków piszących na tym forum. Admin powinien cię zablokować za taki tekst

          • Cham do An

            01/04/2024 o 22:45

            Admin sam powinien się zastanowić, kogo dopuścić do głosu, a kogo w wersetach odłowić.

  12. pasażer

    01/04/2024 o 08:49

    W tej nierentowności mają też swój udział kierowcy busów. Bardzo często pasażer płacił za przejazd, a paragonu nie dostawał. Ile w takim razie pieniędzy dostawał właściciel busa?

  13. on

    01/04/2024 o 10:59

    Rada jest taka, założyć kamery w busach i wtedy urząd będzie mógł kontrolować ile wydawanych jest paragonów i czy są nieopłacalne przewozy. Gdyby wydawali wszystkim paragony to zbędna byłaby dopłata z urzędu. Jak to jest, że kiedyś nie było dopłat a busiarze opływali w dostatku a teraz nic im się nie opłaca chociaż dopłaty jak czytamy w artykułach ogromne ( jeden z potentatów ma około 400 tys dopłaty rocznie) . Patrząc na przepełnione busy nasuwa się pytanie jak mogą nie opłacać się te przewozy? Wystarczy zaobserwować przystanek na rondzie ilu pasażerów wsiada, czasem jadą na stojąco. Nowi włodarze powinni zająć się tą sprawą.

    • Impotent-plenipotent

      01/04/2024 o 21:33

      Co ty mi tu imputujesz? Inplantujesz, czy amputujesz?

  14. Jezdze_pociagiem

    01/04/2024 o 19:34

    Nareszcie koniec epoki lat 90tych w transporcie, nareszcie!!!

    • Hulajnoga

      02/04/2024 o 01:40

      A ja tramwajem zwykle jeżdżę na miejscach przeznaczonych dla rowerów.

      • Cross-ower

        02/04/2024 o 14:09

        A mnie tylko ciasne i płatne parkingi zostały. Masakra normalnie.

  15. Ly

    03/04/2024 o 22:25

    Mnie busy kojarzą się z Madagaskarem. A tutaj: z wożeniem pasażerów na desce rozdzielczej, na dachu, byle więcej wsiadło czy weszło. Stan pojazdów: trumnowozy czy burakowozy, choć ani przy przewożeniu trumny, ani buraków w tego rodzaju warunkach janusze biznesu nie dostaliby pozwolenia nawet na rozruch trumnobusu. To są tak zwani biedni kapitaliści, więc dobrze, że idą się rzeźbić.

    • Anonim

      05/04/2024 o 09:18

      Popatrzcie na busa, który jeździ do Filipowic! Za chwilę się rozpadnie a gmina jeszcze prywaciarzowi dopłaca. Może po wyborach nowi włodarze zabiorą się za dbanie o pasażerów a nie tylko o kolegów przewoźników.

  16. zadowolony pasażer retro

    05/04/2024 o 13:51

    Mnie busy kojarzą się dobrze. Te, które jeździły na trasie Krzeszowice-Chrzanów były w porządku, czyste, przyzwoitej jakości i jeździły co 20 minut. Skiepściło się kiedy te zniknęły, a zaczęły jeździć te Kraków – Chrzanów.

  17. Gie

    05/04/2024 o 21:07

    Już to kiedyś pisałem. Skoro Gmina ma tak dobre doświadczenie ze zdobywaniem dotacji na busiki, a przecież teraz mamy dwóch posłów z gminy, to dlaczego sama nie założy własnego „pekaesu”? Taki gminny busik mógłby za „darmo” dowozić ludzi na gminne imprezy. Myślę że gmina wysupłałaby te parę groszy na takie przejazdy. Gdyby to gmina obsługiwałaby przejazdy to można by od niej wymagać przestrzegania rozkładów jazdy. Już pan prywaciarz nie mógłby sobie jeździć jak mu się chce. Taka gminna spółka mogłaby dowozić ludzi na wybory. To chyba idzie z kasy Państwa. Szłoby do Gminy a nie pana prywaciarza który robi łaskę że jeździ buskiami.
    PGNiG ma budować jakąś siedzibę w Krzeszowicach. Niech przy okazji zbudują stację tankowania CNG. Te gminne busiki mogły by zostać wyposażone w taką instalację. Koszty od razu spadają. Gdyby taka stacja powstała na terenie Krzeszowic to od razu większość dostawczaków przerzuciłaby się na CNG. Bo taniej.
    Jeśli dobrze kojarzę to gmina, jej budżet sfinansował jakiś sprzęt dla szpitala w Chrzanowie. Skoro tak to powinna sfinansować też i dojazd do tego „sponsorowanego” szpitala. Mając swoje busiki mogłaby zasponsorować dwa, trzy kursy każdego dnia Krzeszowice- Szpital. Jeśli Gmina ma być turystyczna to chyba warto zapewnić jakiś transport na jej terenie bo to zwróci się w podatkach.

    • Gminny transport

      05/04/2024 o 22:02

      Są gminy, które mają własny transport i w taki sposób rozwiązali problem z wiecznie niezadowolonymi przewiźnikami Założyli gminna spółkę transportową, która bardzo dobrze funkcjonuje i jeszcze zarabia. Jak widać wystarczy tylko trochę chęci.

Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę