Gospodarka

Pociągi do Krakowa przyspieszą później niż zakładano

Szybka kolej ucieka nam sprzed nosa. Już wiadomo, że planowane na lata 2014-2015 zakończenie modernizacji linii kolejowej Zabrze-Katowice-Kraków przesunie się w czasie. Prace na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny są dopiero na etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Jeśli inwestycja nadal będzie posuwać się w takim tempie, PKP może stracić ponad miliardowe dofinansowanie z funduszy europejskich.

Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Inwestycja nie należy do najszczęśliwszych, podczas jej realizacji upadło kilka firm, m.in. PNI sp. z o.o odpowiedzialna za prace przy trzecim kontrakcie, na odcinku Krzeszowice-Kraków. Na czwarty kwartał zaplanowano zakończenie robót przy linii Trzebinia – Krzeszowice. Zaawansowanie finansowe tego kontraktu wynosi zaledwie około 1,5%.

krzeszowice-pkp

Na trasie od Krzeszowic sytuacja wygląda jeszcze gorzej. – Termin zakończenia prac w części projektowej według umowy to dzień 24 maja 2014 r., natomiast szacowany przez PKP PLK SA termin zakończenia prac to czerwiec 2014 r. Zaawansowanie finansowe na przedmiotowym kontrakcie w części projektowej wynosi około 77% – poinformował Andrzej Mossal, były już podsekretarz stanu ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, w odpowiedzi na zadane pod koniec września 2013 roku zapytanie posła Andrzeja Adamczyka.

Aktualny termin zakończenia modernizacji trasy to 2017  rok, wynika z tego, że duża część wydatków, które powinny być rozliczone do końca 2015 roku będzie niekwalifikowana. Wartość całej inwestycji jest szacowana na ponad 1,9 mld zł. Z tej kwoty 1,3 mld zł to koszty kwalifikowane, z których 85 %  miało stanowić dofinansowanie z UE. Po modernizacji linii pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km na godzinę, a towarowe do 120 km na godzinę. W ramach inwestycji mają powstać wiadukty w Krzeszowicach i Woli Filipowskiej.

W tym tygodniu PiS wystąpił z wnioskiem do NIK o kontrolę działań spółek PKP i PKP PLK oraz dawnych ministerstw transportu i rozwoju regionalnego przy modernizacji linii kolejowej Zabrze-Katowice-Kraków.

źródło: onet.pl, sejm.gov.pl
4 komentarze

4 Komentarzy

  1. Ewka

    14/02/2014 o 23:22

    Gmina zrezygnowała z hucznej budowy parkingu przy dworcu PKP w ramach „Parkuj i Jedź” to po co teraz te żale?
    Po co Krzeszowicom ciuchcia? Na rowery ziomale na rowery…
    Goście z PKP też mają ten odcinek kolejki w głębokim ujęciu 🙂

  2. oj tam oj tam

    14/02/2014 o 23:42

    prace juz trwaja na odcinku trzebinia – dulowa http://www.youtube.com/watch?v=_5AFM99JtT8#t=302

  3. migel

    15/02/2014 o 06:20

    Czyli wiadukty na trasie powstaną w ramach modernizacji trasy Trzebinia-Krzeszowice?

    • pewnie ze tak

      15/02/2014 o 18:21

      Trzebinia: Sikorskiego(pod), Dworcowa/Staszica (pod),Kościuszki (bez zmian – nad), Słowackiego (nad).
      Na wysokości ul. Białka (to chyba Wola Filipowska jest – nad)
      Krzeszowice: Sienkiewicza (pod), Daszyńskiego (nad).

Odpowiedz

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

W górę