Edukacja

Krzeszowickie szkoły w rankingu Perspektyw. Oto miejsca na których się uplasowały

Fot. zdjeciakrzeszowice.pl

Miesięcznik Perspektywy opublikował ranking najlepszych liceów i techników. Siedemnasta edycja nie przyniosła znaczących zmian na szczycie listy. W małopolskiej czołówce palma pierwszeństwa wciąż należy przede wszystkich do krakowskich szkół.

„Piątka”, Nawodworek i Sobieski – te trzy szkoły otwierają listę najlepszych liceów w województwie. W pierwszej dziesiątce, poza szkołami z grodu Kraka, znalazły się jeszcze III LO im. Adama Mickiewicza z Tarnowa i I LO im. Marcina Wadowity z Wadowic. Wśród 128 najlepszych liceów w Małopolsce na 30 uplasowało się I LO z Olkusza, a na 62 IV olkuskie LO im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. 

Wysoko w rankingu znalazło się I LO z Chrzanowa – 33 miejsce wśród małopolskich liceów, znacznie niżej „dwójka” – 94 miejsce. Krzeszowicki ogólniak w 2023 roku wylądował na 105 miejscu w województwie (rok wcześniej zajmowało 90), a w ogólnopolskim rankingu znalazł się poza pierwszym tysiącem najlepszych szkół.

Ranking najlepszych małopolskich liceów >>

Dużo lepiej poradziło sobie w tym roku krzeszowickie ZSP. Na 114 najlepszych małopolskich techników przypadło mu 26 miejsce (w 2022 – 51). W ogólnopolskim rankingu awansowało z 336 miejsca w 2022 roku na 183 w 2023. Wyżej z okolicznych techników na liście znajduje się tylko ZS nr 1 im. St. Staszica z Olkusza (23 miejsce). Na 50 miejscu uplasowało się Technikum nr 1 (ZSE-Ch) z Trzebini, na 94 Technikum nr 1 (PCE) z Chrzanowa, a na 113 Technikum nr 2 (ZST-U) z Trzebini.

Ranking najlepszych małopolskich techników >>

Kryteria Rankingu Liceów 2023 to: wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (30%), wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (45%) oraz sukcesy w olimpiadach (25%). Po raz kolejny w tej kategorii zostały uwzględnione osiągnięcia w olimpiadach międzynarodowych.

Kryteria Rankingu Techników 2023 to: sukcesy szkoły w olimpiadach (20%), wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (20%), wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (30%) oraz wyniki egzaminu zawodowego (30%)

LO Krzeszowice 
pierwsza liczba ogólnopolski na 1000 liceów/ druga liczba małopolski na 100-128 liceów
2019 | 868/77
2020 | 850/71
2021 | 809/81
2022 | 969/90
2023 | poza pierwszym 1000/105

ZSP Krzeszowice | technikum
pierwsza liczba ogólnopolski na 500 techników/ druga liczba małopolski na 114-119 techników
2019 | 267/36
2020 | 331/49
2021 | 370/65
2022 | 336/51
2023 | 183/26

7 komentarzy

7 Komentarzy

  1. Jaber

    16/01/2023 o 00:55

    A metodologia Perspektyw od lat tak samo technokratycznie punktowa i zbierająca śmietanę, uważaną u nich za wskaźnik rankingowy. Procent z olimiad, procent z matury, procent z tytułów zawodowych. Nie znajdziemy tam elementu szkolnej pracy organicznej, ukazania wartości prowadzonej przez szkoły edukacji. Znajdziemy wynik wyjściowy, skuteczność selekcji. To typowy ranking klasyfikujący, samowzmacniający się mechanizm doboru lepszego z grupy lepszych. Bo tak kształtuje się od lat czołówka tej zabawy Perspektyw w rankingi (podobnie z rankingiem uczelni). Selekcja – to ważny termin w tym przedsięwzięciu. Do wyścigu w labiryncie selekcjonuje się wszak szczury z najlepszymi osiągami. Oblężone szkoły ze szczytu rankingu podczas rekrutacji, generują grupę najlepszych 'na wyjściu’. A szkoły ze środka i dołów selekcjonują jeszcze ostrzej i bardziej boleśnie na początku kształcenia – wszak ze spirali jedynek, w którą wkręcić można tych 'słabszych’ zysk jest taki, że nie zaniżą rankingowej średniej szkoły w przyszłości. Choć wcale nie muszą – ale to już część trudniejszego przedsięwzięcia w szkole, która przecież nie chce spaść w sławetnym rankingu, np. Perspektyw. I pytajcie teraz – jaka jest skuteczność edukacji w danej szkole, jaka wartość dydaktyki, która nie wyklucza, a pokazuje drogę, kształci, nie zaś eksterminuje? Technokraci od rankingów odpowiedzą Wam – im lepsza szkoła, tym lepiej w rankingach wypada. A jaka szkoła jest tą lepszą? Ta, która lepiej wypada w rankingach. I kółko się zamyka. Dno i siedem metrów mułu.

    • Gonia

      21/01/2023 o 21:05

      Tak, w tych rankingach nie mierzy się tego co rzeczywiście obrazuje poziom i osiągnięcia szkoły, a jest to przyrost wiedzy i umiejętności ucznia. Uczniowie najlepsi trafiają do tych stojących najwyżej w rankingach. Nie jest to zasługa nauczycieli, że są na wysokim poziomie, ale ich samych i zasobności portfeli rodziców, których stać na różnej maści korepetycje. Szkole nie zawdzięczają nic. O dobrej szkole możemy mówić wtedy gdy przychodzi uczeń słaby lub średni i podnosi swoją wiedzę i umiejętności o jeden, dwa lub więcej stopni. Chociaż tak naprawdę polska szkoła jest do kitu. Nie przygotowuje ucznia do życia: pełnionych ról społecznych, rozwiązywania problemów, zachowań w sytuacjach trudnych. Zamiast stawiać na zadania, projekty, uczyć logicznego myślenia, każe wkuwać nieprzydatną wiedzę.

      • Jaber

        22/01/2023 o 15:46

        Tak, dużo by pisać. Ranking Perspektyw wchłaniane są jakby automatycznie i bez specjalnej refleksji. Rzadko kto przygląda się metodologii tych poczynań. Tymczasem to ona gra tutaj w pierwszych skrzypcach. A z nią jest jak ze znanym przykładem z podstaw statystyki. Fabryka farb (A) pokazuje wydajność swojego wyrobu – pokrycie z 1 litra produktu aż 11.5 m2 powierzchni i bazuje na średniej arytmetycznej z 50 pokryć. A konkurencyjna fabryka B bierze produkt fabryki A i pokazuje, że powierzchnia pokrywana przez 1 litr tego produktu, to 8.5 m2 – a bazuje na medianie z 50 pokryć.
        Metodologia ustawia prawie wszystko.

        Szkoły chlubią się pozycją w tym ranking, a wiele wręcz ustawia pod niego swoje działania edukacyjne. Bowiem wiele, nie tylko tzw. prestiż, idzie za rankingowymi pozycjami – a chyba wszystkie rankingi tego typu są kwantyfikacyjne w 100% i oparte na danych tzw. kończących. A co się dzieje po drodze – niektóre szkoły selekcjonują, wygniatając ze swoich struktur uczniów, którzy z jakichś powodów nie nadążają, załamują się szybciej – wykluczenie społeczne się pogłębia. A później z pozostałych łączą klasy i w następnych latach średnia na końcówkach roku potrafi wzrosnąć nawet o 0.8 i więcej pkt. Miej danych zaniżających, wyższe średnie… wyższa pozycja w rankingu. Żal, że szkoły i nauczyciele się w to bawią. Szczególnie ci bardziej świadomi (czy przeszło mi przez myśl słowo 'powołanie’?). A już co trzeci uczeń / uczennica w szkołach ponadpodstawowych wymaga interwencji psychologiczno-psychiatrycznej. A spiralka się kręci.

        Po ostatnich rekomendacjach Komisji Europejskiej i UNESCO dotyczących odchodzenia od punktozy w ocenie badań naukowych (z kładzeniem nacisku na jakość i na proces) w uczelniach i instytutach badawczych, staje się głośno o problemie na świecie. U nas jeszcze na razie dość smrodliwy spokoik bez wyraźnego ruchu powietrza, ale już coś się zaczyna. Podobnie tutaj – życzę temu rankingowi Perspektyw jak najgorzej – jest szkodliwy swoją nierzetelnością metodologiczną i brakiem trafności związanej z właściwymi celami edukacji i sposobami jej prowadzenia.

  2. Konsekwentny

    17/01/2023 o 15:42

    Obecna Dyrektor objęła stanowisko w 2006 r. – LO było wtedy na 47 miejscu w województwie. Po 16 latach jest na miejscu 105 w województwie. W ostatnim okresie z roku na rok gwałtownie w dół. Kiedy organ prowadzący szkołę wreszcie wyciągnie właściwe wnioski?

  3. Pablito

    17/01/2023 o 19:21

    Wielkie brawa dla ZSP Krzeszowice i Technikum. Potrzeba Nam takich wyników. Co do LO Krzeszowice to w sumie nie ma zaskoczenia. Ale jaka kadra takie i wyniki. Szczęśliwie warto pamiętać, że to nie nauczyciel kształtuje sukces ucznia, a jego determinacja wsparta przez bliskich. Ja też kończyłem LO Krzeszowice, a kadra nie żałowała mi różnorakich obelg. Obecnie jako HR menedżer oraz doktor habilitowany jestem o tym przekonany że same rankingi nic nie znaczą. Widziałem nie raz owych uczniów najlepszych LO. Za nimi nie rzadko sama wiedza co ogromny kapitał ich bogatych rodziców pompowany w ich edukację. W efekcie są i wyniki. Reasumując: głowa do góry i będzie coraz lepiej. P.S: Co ciekawe Krzeszowickie LO nie ma ochoty współpracować ze swymi absolwentami, którym w życiu poszło nie najgorzej – SZKODA. Pozdrowienia.

  4. Rozumny

    19/01/2023 o 15:53

    Kryteria rankingu są czysto obiektywne (jak można przeczytać w artykule, we fragmencie dotyczącym metodologii badań). W 2006 roku, gdy obecna Dyrektor objęła stanowisko, LO Krzeszowice zajmowało 47 miejsce w województwie. Po 17 latach zajmuje 105 miejsce w województwie. Szkoły, z którymi dawniej szliśmy ex aequo – chrzanowska jedynka, katolickie ze Skawiny, krakowskie trójka i dziesiątka dziwnym trafem potrafiły zachować swoje tradycyjne pozycje. Czy jakiekolwiek inne LO w Małopolsce zaliczyło taki dramatyczny, konsekwentny spadek jak krzeszowickie? Czy organ prowadzący szkołę – Powiat krakowski – zamierza wyciągnąć jakieś (oby właściwe, personalne) konsekwencje w zaistniałej sytuacji?

  5. Absolwent krzeszowickiego LO

    24/01/2023 o 23:30

    Gdzie te czasy się podziały, kiedy bez internetu ta placówka miała w rankingach szkół średnich drugą pozycję, tuż po Sobieskim z Krakowa, jako najlepsza kuźnia młodych, wszechstronnie wykształconych i trudnych do pobicia w wiedzy, absolwentów???…
    Kto w krzeszowickim LO zdał maturę, nawet niekoniecznie z wyróżnieniem, ten dostawał się na każdą uczelnię wyższą bez większych problemów. Włącznie z tymi prestiżowymi w całym kraju.
    Nie musiał mieć nawet układów, aby przejść przez twarde sita egzaminów wstępnych bez szwanku z poziomem swojej wiedzy.
    A dziś???…
    Wystarczy kasa tatusiów i mamuś ze sfer nowobogackich, aby synusiowi i córeczce zapewnić tytuł lepszy, niż matoł w stadzie baranów.
    Bo nie ma czasu na tłumaczenie dziecku wiedzy, ponieważ trzeba zapier…ć na kasę, żeby było za co kupować lepsze wykształcenie, zamiast jej zaoszczędzać na korepetytorach.
    No cóż, parafrazując… Z pustaka nawet kropli wody nie da się wycisnąć do kaganka oświaty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

W górę